naar top
Menu
Logo Print

Controleer de speling voordat er verhitting optreedt

Remspelingen belangrijk onderdeel bij onderhoud functioneel remsysteem
magazine

Remmen kunnen om verschillende redenen oververhit raken. Een van de meest voorkomende en gemakkelijkst op te lossen oorzaken van oververhitting met schijfremmen is de verkeerde afstelling van de speling tussen de remblok en remschijf. Zowel bij een te hoge als bij een te lage speling zijn er specifieke implicaties:
• Wanneer de speling te groot is, zal dat zeer waarschijnlijk resulteren in een slechte remwerking. Dit komt doordat het remblok niet volledig op de remschijf aangrijpt en niet de optimale frictie bereikt.
• Wanneer de speling te klein is ingesteld, maken remblok en remschijf contact wanneer de remmen niet bediend worden. Dat veroorzaakt een ongewenst koppel, slijtage en een oververhitting van het remsysteem, wat leidt tot slechte remprestaties, trillende remmen, geluid en zelfs permanente schade aan de schijf. In het meest extreme geval ontstaan er hot spots, waardoor het materiaal op bepaalde plaatsen kan meegeven en de schijf kan barsten.
Ferodo adviseert de speling regelmatig te controleren omdat de speling bij het slijten van remblokken en remschijven steeds groter wordt als ze niet goed afgesteld wordt. Alle schijfremmen zijn uitgerust met een automatische verstelling die automatisch compenseert voor de optredende remblok- en remschijfslijtage. Desondanks moeten ze toch regelmatig worden gecontroleerd om er zeker van te zijn dat ze correct werken. Als een verstelling correct is ingebouwd, hoeft de automatische verstelling niet handmatig te worden versteld. Een monteur moet ze wel geregeld controleren tijdens elke remblokvervanging of als de remmen oververhit raken. Wanneer wordt geconstateerd dat de maximale slag van een automatische spanningsverstelling wordt overschreden, duidt dat gewoonlijk op andere remproblemen die moeten worden verholpen.

FEDERAL-MOGUL

FEDERAL-MOGUL

+3234508310
\N