naar top
Menu
Logo Print

STANDOX BIEDT GEAVANCEERDE TECHNOLOGIE EN SLIM ADVIES

Interview met Olaf Adamek, Stefan Van Geert en Rachid Et-Taibi

De markt voor autoschadeherstel verandert in snel tempo. Carrosseriebedrijven worden geconfronteerd met steeds hogere eisen en prijsdruk, gedeeltelijk vanwege de groeiende invloed van verzekeringsmaatschappijen op de afhandeling van claims. Olaf Adamek, Standox Brand Manager voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) bespreekt hier tezamen met Stefan Van Geert, Business Development Manager BeLux en Rachid Et-Taibi, Sales Manager België enkele belangrijke onderwerpen.

Hoe ontwikkelt de schadeherstelmarkt zich? en welke positie neemt standox op deze markt in?

Olaf Adamek, Brand Manager Standox EMEA: “De achteruitgang op de automotive markt als gevolg van de financiële crisis van 2008 heeft de schadeherstelbranche minder zwaar getroffen dan andere sectoren. Maar de crisis heeft autobezitters wel veel prijsbewuster gemaakt. Op dit moment maakt de sector een herstelperiode door, en dat geldt ook voor Standox."

Met welke uitdagingen hebben carrosseriebedrijven momenteel te maken?

Stefan Van Geert, Business Development Manager BeLux: “Naar mijn mening is de groeiende invloed van verzekeringsmaatschappijen, wagenparkexploitanten en leasebedrijven de grootste uitdaging voor onze branche. Carrosseriebedrijven worden geconfronteerd met steeds hogere eisen, met name van verzekeraars, en er wordt van hen verwacht dat ze een compleet serviceaanbod aanbieden. De noodzaak om meer auto's te repareren in een kortere tijd en met een steeds beter serviceaanbod heeft onvermijdelijk gevolgen voor de winstmarge van carrosseriebedrijven. Dit betekent dat carrosseriebedrijven goed georganiseerd moeten zijn en hun processen moeten optimaliseren."

Wat kunnen carrosseriebedrijven doen om de druk van schadebeheer te verlichten?

Stefan Van Geert: “Aangesloten zijn bij een sterk netwerk is één manier waarop carrosseriebedrijven hun bedrijfsvoering professioneler kunnen maken. Dit helpt ook om de kwaliteit van herstelwerkzaamheden te bewaken en meer werk te krijgen door het aantrekken van nieuwe klanten. Herstelnetwerken zoals Repanet, het Europese netwerk dat Standox heeft opgericht, bevordert de communicatie tussen de leden en helpt hen zich voor te bereiden op toekomstige eisen door middel van gericht advies en trainingen. Een netwerk kan ook de samenwerking met verzekeringsmaatschappijen of wagenparkexploitanten verbeteren. Repanet onderhoudt bijvoorbeeld succesvolle contacten met grote klanten en helpt leden bij het aangaan van lokale partnerschappen."

“Natuurlijk zijn er nog veel carrosseriebedrijven die succesvol zijn dankzij werk van autodealers of privéklanten, en die niet met schadebeheer werken. Maar ik denk dat deze nichebedrijven op termijn zullen verdwijnen. Nieuwe ontwikkelingen, zoals het autoalarmsysteem eCall, zullen de keuzevrijheid van automobilisten bij het kiezen van een carrosseriebedrijf steeds meer beperken. Daardoor zal het aantal privéklanten van carrosseriebedrijven waarschijnlijk afnemen."

Hoe ondersteunt standox zijn klanten?

Olaf Adamek, Brand Manager Standox EMEA: “Carrosseriebedrijven hebben snelle, efficiënte producten nodig. Wij leveren innovatieve productsystemen met aanzienlijk kortere verwerkingstijden. Dat vergroot de efficiency van carrosseriebedrijven en kan hun processen betrouwbaarder maken, zodat het aantal applicatiefouten afneemt. Behalve onze gevestigde Standoblue en Standohyd Plus Basislacksystemen noem ik ook graag de Standocryl VOC-Xtreme-Klarlack, die carrosseriebedrijven een zeer hoge mate van efficiency en flexibiliteit biedt. Wanneer de werklast van het carrosseriebedrijf gemiddeld is, kan deze lak op zeer energiezuinige wijze worden gebruikt zonder de spuitcabine te verwarmen. Is de werklast hoog, dan wordt de verbazingwekkende snelheid van Standocryl VOC-Xtreme-Klarlack snel duidelijk: de lak produceert een finish van uitstekende kwaliteit, maar droogt in slechts vijf minuten bij een objecttemperatuur van 60 °C."

Hoe beïnvloedt de optimalisatie van het lakherstelproces het materiaalverbruik en de tijdsduur?

Olaf Adamek, Brand Manager Standox EMEA: “Een belangrijke eigenschap van onze laktechnologie is dat veel producten in één arbeidsgang aangebracht kunnen worden, zonder tussentijdse uitdamptijd. Dit noemen we 'One Visit Application'. Dankzij deze Standox-systemen kunnen de procestijden aanzienlijk worden verkort. Ook het materiaalgebruik is lager vergeleken met een applicatie in twee of meer spuitgangen."

Wat heeft standox nog meer te bieden, behalve hoogwaardige lak?

Rachid-Et-Taibi, Sales Manager & Repanet Coördinator België: “Standox beschikt over goedkeuringen van alle grote autofabrikanten, zoals Mercedes, Hyundai, Opel, Peugeot, Citroën en Suzuki. Onze lakherstelpartners kunnen erop vertrouwen dat ze met uitgebreid geteste en goedgekeurde producten en laksystemen werken. Dit is heel belangrijk voor bedrijven die samenwerken met autodealers. Maar voor ons is Standox meer dan een lakmerk. We ondersteunen onze klanten ook met adviesdiensten, met name voor kwesties op het gebied van bedrijfsvoering. We bieden uitgebreid advies om efficiënt en winstgevend te werken, zodat schadeherstelbedrijven hun middelen efficiënter kunnen gebruiken. Onze adviesdienst richt zich specifiek op de behoeften van de landen waar we actief zijn. Leden van het Repanet-netwerk profiteren van gerichte training en een aanbod dat hen helpt om beter te voldoen aan de eisen van de markt, waaronder financiële analyse, smart repair inspiration days en informex analyses."

“Een ander belangrijk onderwerp is kleurbeheer. Perfect lakherstel is alleen mogelijk wanneer de juiste keur en mengtinten betrouwbaar worden vastgesteld. Dit wordt steeds moeilijker, doordat er voortdurend nieuwe, complexe kleuren op de markt komen. Als pionier in digitaal kleurbeheer biedt Standox zijn klanten geavanceerde kleurentools waarmee ze snel en betrouwbaar de juiste kleur kunnen bepalen, zoals elektronische fotospectrometers en hulpmiddelen voor het opzoeken van kleuren en formules."

OVER STANDOX

Standox, één van de wereldwijde lakmerken van Axalta Coating Systems, ondersteunt haar klanten door middel van premium producten en consulting op maat. Gevestigd in het Duitse Wuppertal, biedt Standox innovatieve productsystemen, superieure laktechnologie en een nauwkeurige kleurovereenkomst. De positie van het merk als leidende partner voor de automotive industrie in Europa blijkt uit de homologaties van grote automobielfabrikanten. Standox helpt professionele carrossiers bij het behalen van de beste resultaten.

STANDOX

STANDOX

+3215441501
-