naar top
Menu
Logo Print

Vias institute test nu ook kreukelpalen op hun werking

Bepaling energieabsorptiecategorie en veiligheidsniveau inzittenden
magazine

Sinds oktober 2017 beschikt Vias institute over een labo dat (schok)testen voor weguitrusting kan uitvoeren. Voor de inzittenden van een voertuig kan de ernst van een ongeval afhangen van de prestaties van de weguitrusting bij een botsing. Om veiligheidsredenen wordt de weguitrusting soms zo gemaakt zodat ze breekt of vervormt bij een impact met een voertuig. Dit wordt gecontroleerd tijdens de bepaalde tests van de weguitrusting. Tijdens de test laat men een voertuig op een weguitrusting inrijden. Door de test op een welbepaalde snelheid uit te voeren kan er voor de weguitrusting een energieabsorptiecategorie en een veiligheidsniveau voor de inzittenden worden bepaald. Een test verloopt in verschillende etappes. Eerst moet de fabrikant van de weguitrusting de test aanvragen bij Vias institute. Na een akkoord moet een testexemplaar bezorgd worden. Voor alle tests wordt een licht voertuig gebruikt .Het voertuig wordt gewogen en het laboratorium rust het uit met verschillende accessoires, zoals versnellingsmeters. De installatie van de weguitrusting op de testsite kan worden uitgevoerd door Vias institute of door de fabrikant zelf. De installatie moet identiek zijn zoals de weguitrusting in de realiteit op de openbare weg gebruikt wordt. De schoktest wordt uitgevoerd tegen de snelheid gevraagd door de fabrikant en wordt gefilmd met hogesnelheidscamera’s. De energieabsorptiecategorie wordt afgeleid uit de snelheid van het voertuig na impact, of de outputsnelheid. Daarnaast wordt op basis van de tests aan verschillende snelheden de weguitrusting verder ingedeeld in een veiligheidsniveau tussen 0 en 4. Hoe beter de weginfrastructuur ervoor zorgt dat ernst bij een botsing daalt, hoe hoger de score die hij toegekend krijgt qua veiligheidsniveau.

VIAS INSTITUTE

VIAS INSTITUTE

+3222441511
+3222441552