naar top
Menu
Logo Print

Aanzienlijke verbetering in freight tonne efficiency

Verder gaan met minder
magazine

Shell en de AirFlow Truck Company kondigden de succesvolle voltooiing en de resultaten van de Amerikaanse coast-to-coast run aan met 178,4 tonkilometer per gallon (68,9 tonkilometer per liter) aan vrachttonefficiëntie (VTE). Dat is een 2,5-voudige verbetering ten opzichte van het Noord-Amerikaanse gemiddelde van 72 tonkilometer per gallon (27,8 tonkilometer per liter). Efficiëntie van de vrachttonnage wordt beschouwd als een relevantere statistiek voor de beoordeling van de energie-intensiteit in verband met het vervoer van vracht van punt A naar punt B, aangezien het gewicht van de vervoerde vracht wordt gecombineerd met de hoeveelheid verbruikte brandstof. De Amerikaanse benchmark bevindt zich in het middensegment in vergelijking met de gemiddelde cijfers voor Azië en Europa. Het was de eerste keer dat een prototype Klasse 8-truck van kust naar kust rijdt en meer dan 3.700 kilometer in reële omstandigheden aflegde. Het totale gemiddelde brandstofverbruik van het 'Starship' bedroeg 8,94 US mijl per gallon (3,8 kilometer per liter), waarmee het Amerikaanse gemiddelde van 6,4 US mijl per gallon (2,7 kilometer per liter) werd overklast. Als de twee miljoen vrachtwagens in de VS de totale prestaties van het 'Starship' op het gebied van brandstofbesparing en VTE zouden halen, zou er elk jaar 229 miljoen ton minder CO2-uitstoot zijn. Deze metingen zijn geverifieerd door het North American Council for Freight Efficiency, met behulp van een telematicasysteem aan boord. Het totale gewicht van de vrachtwagen en de vracht bedroeg ongeveer 33.112 kg met een laadvermogen van 18.098 kg.