naar top
Menu
Logo Print

ZF presenteert 's werelds eerste pre-crash extern zijairbagsysteem

Tot 40 procent vermindering van de ernst van het letsel van de inzittenden bij zijdelingse botsingen
magazine

Zijdelingse botsingen behoren tot de gevaarlijkste verkeersongevallen, met bijna 700 doden per jaar en bijna een derde van alle verkeersdoden op de Duitse wegen. Een nieuw prototype van een pre-crash veiligheidssysteem, ontwikkeld door ZF, maakt gebruik van een externe zijairbag die in de milliseconden voor een botsing wordt gebruikt. Het biedt een extra kreukelzone aan de zijkant, die kan helpen levens te redden en de ernst van de verwondingen van de inzittenden tot 40 procent te verminderen. Om dit mogelijk te maken, heeft ZF de airbags gekoppeld aan de sensorsystemen van het voertuig en algoritmes ontwikkeld die kunnen bepalen of een aanrijding dreigt en kunnen beslissen of de airbag al dan niet wordt ontplooid. De grootste uitdaging bij de ontwikkeling van dit systeem was het betrouwbaar herkennen van een onvermijdelijke botsing en het inzetten van de externe zijairbag voordat de botsing plaatsvindt. Het systeem heeft ongeveer 150 milliseconden de tijd om de airbag in te zetten en te vullen - grofweg de tijd die een persoon nodig heeft om te knipperen. De sensoren van het voertuig moeten eerst snel en nauwkeurig een mogelijke impact identificeren. Dit is mogelijk met aangesloten camera's, radar en lidar. Algoritmes binnen de systeemsoftware bepalen of een botsing al dan niet onvermijdelijk is en de inzet van de airbag is zowel mogelijk als gunstig. Als deze beslissingen allemaal positief zijn, ontsteekt het systeem de blaasbalgen om de airbag te vullen. De airbag, die afhankelijk van het voertuig een inhoud heeft van 280 tot 400 liter (vijf tot acht keer het volume van een chauffeursairbag), breidt zich vervolgens uit vanaf de zijdelingse drempel om een extra kreukelzone te vormen in het deurbereik tussen de A- en C-stijlen.

ZF SERVICES BELGIUM

ZF SERVICES BELGIUM

+3222620127
+3222621030