naar top
Menu
Logo Print

Nieuw Sphere-platform moet energie-efficiëntie van gebouwen verhogen

Het digitale tweelingplatform zal gegevens over bouwmethoden, ontwerp, bouwmaterialen, structuurelementen en het bouwproces bevatten
magazine

Sphere is een nieuw initiatief van de EU in samenwerking met BASF en heeft tot doel een softwarematig digitale-tweelingplatform te ontwikkelen om de virtuele replicatie van gebouwen mogelijk te maken. Die replicatie moet helpen om de energie-efficiëntie van gebouwen te verhogen, de levenscyclus te optimaliseren en de kosten te verminderen. Deze ‘virtuele tweeling’ zal een breed scala aan gegevens over bouwmethoden, het ontwerp, de productie van bouwmaterialen, structuurelementen en het bouwproces bevatten. Het initiatief wordt gesteund door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie.
Het nieuwe digitale-tweelingplatform is gebaseerd op Building Information Modeling (BIM). De bouwexperts van BASF’s Master Builders Solutions® beschikken over een uitgebreide expertise op het gebied van deze technologie. “Voor ons vormen virtuele gebouwmodellen een belangrijke technologie voor het bedenken en ontwerpen van bouwwerken”, aldus Philipp Kley, senior vice president Construction Chemicals Europe bij BASF. “Wij willen innovatieve softwaretechnologieën gebruiken om een voortrekkersrol te spelen op het gebied van Industrie 4.0 in de bouwsector.”

De BIM-portefeuille van Master Builders Solutions is de grootste in de bouwchemicaliënindustrie, met op dit moment meer dan 200 BIM-objecten en binnenkort meer dan 400 Revit-modellen uit 13 verschillende industriële segmenten. "Wij ondersteunen dit EU-project graag met onze knowhow en werken samen met partners aan de ontwikkeling en verfijning van virtuele gebouwmodellen", zegt Olivier Bayard, regional business segment manager Admixture Systems Europe bij BASF. “Ontwerpers en eigenaars profiteren van een digitaal-tweelingmodel in alle projectfasen: van de planning en het ontwerp tot en met de bouw, het onderhoud en de sloop."