naar top
Menu
Logo Print

Nieuw aanbod tweedelige remschijven van Bosch

Sterker, lichter en sportiever
magazine

Remmen zijn zonder twijfel een van de belangrijkste veiligheidsonderdelen op een voertuig. Door de constante toename in vermogen en gewicht van voertuigen, moeten ook de prestaties van de remsystemen voortdurend verbeteren. Bosch koos er enkele jaren geleden voor om een hoog koolstofgehalte in de remschijven te integreren waardoor de warmte zich over het volledige wrijvingsoppervlak van de schijf kan verspreiden en thermische schokken en andere verstoringen voorkomen worden. De remschijven kunnen tijdens intense remfases de hitte beter absorberen, waardoor het risico op verminderde werking verkleint. Vandaag gaat Bosch nog een stap verder en verrijkt het zijn aanbod in de remcatalogus met 28 referenties van tweedelige remschijven. Deze werden speciaal ontwikkeld om aan de hoge eisen van sportvoertuigen of veeleisende automobilisten te voldoen. Hun doeltreffendheid is al een paar jaar te zien in het Formule 1-circuit. Het principe van de tweedelige remschijven is het loskoppelen van het vaste deel van het wrijvingsonderdeel om zo het risico op slingering en barsten te voorkomen. Het wrijvingsonderdeel bestaat uit lamellair gietijzer versterkt met een hoog koolstofgehalte, wat de slijtvastheid verbetert. Het bevestigingsgedeelte (de kom) is van aluminium en is vastgeklonken op de schijf. Zo worden vervormingen, beperkt. Het gebruik van aluminium voor de kom van de remschijf vermindert het gewicht van de remschijf met ongeveer 20 procent en levert een brandstofbesparing op. Voor de assemblage worden dan weer roestvrijstalen klinknagels gebruikt zodat vervormingen van de schijf en de kom van elkaar gescheiden worden.  Deze technologie voldoet aan de behoeften van high-end voertuigen en aan de vraag naar het verminderen van het brandstofverbruik.