naar top
Menu
Logo Print

AUTODISTRIBUTION VINDT ZICHZELF HERUIT OP MALTA

VOORSTELLING 'VOORKEUR 2022'

Na Parijs in 2010 en Port Aventura in 2014 herenigde het Franse Autodistribution haar herstellers dit jaar op een archipel centraal in de Middellandse Zee. Malta vormde van 27 tot en met 30 september 2018 het decor voor de grootste bijeenkomst die het bedrijf ooit voor haar onafhankelijke multi-merkreparateurs organiseerde. Meer dan 3.500 aanwezigen maakten er kennis met het nieuwe strategische plan voor de komende vier jaar. Dankzij de oprichting van Autodistribution Belux door dochteronderneming Doyen, verkreeg de Autodis Group bovendien volwaardige vertegenwoordiging in België waardoor ook het Belgische cliënteel kan terugvallen op een onberispelijke AD-service.

AD Malte

AUTODIS GROUP

Autodis Group is een belangrijke Europese specialist op gebied van distributie van vervangingsonderdelen. Met meer dan 5.300 medewerkers in Frankrijk en 330 in de Benelux, is Autodis Group gespecialiseerd in de distributie van onderdelen voor personenvoertuigen en vrachtwagens. In Frankrijk beschikt de Autodis Group over een toonaangevend distributienetwerk onder de naam Autodistribution. De Groep exploiteert daarnaast ook het API-distributiemerk via haar dochteronderneming Doyen Auto Groep. API bestaat uit 168 distributeurs in Frankrijk en de Benelux. Bovendien heeft de groep ook het Mondial Pare-Brise netwerk, dat gespecialiseerd is in de reparatie en de vervanging van autoruiten, onder zijn vleugels. Daarnaast exploiteert het ook bijna 1.100 Autoprimo locaties, 300 1,2,3 AutoService werkplaatsen en 467 Requal-werkplaatsen.

Autodistribution

Om haar partners te ondersteunen, biedt Autodistribution diensten aan zodat ze professionele herstellers een compleet gamma onderdelen, producten en een ruime waaier aan diensten kunnen aanbieden. Op deze manier kunnen leden van het AD-netwerk hun activiteit in alle eenvoud uitbouwen en inspelen op alle vragen betreffende onderhoud en herstelling. Er is in dat opzicht ook geen enkele beperking in merken of activiteiten. Als lid van het AD-netwerk kunnen herstellers hun klanten multi-merkonderhoud en herstellingen aanbieden, maar kunnen er bijvoorbeeld ook onlineafspraken en offertes worden aangemaakt. Daarnaast is het ook mogelijk om elektronische diagnoses te stellen en vormt de verkoop van nieuwe en tweedehandswagens ook een optie. Bij de uitbouw van dergelijke activiteiten wordt handig gebruikgemaakt van de ondersteuning en knowhow van Autodistribution en verkrijgen herstellers toegang tot diensten die diversificatie en een verhoogde rentabiliteit mogelijk maken.

AD-VV Auto
De recente opening van de eerste Belgische AD-garage markeert het begin van het Belgische AD-verhaal

Autodistribution Belux

De ambitie van Autodistribution Belux bestaat erin een netwerk van distributeurs uit te bouwen in België en Luxemburg. Daarnaast wil men het AD garagenetwerk, dat al een sterke identiteit heeft in Frankrijk, ook in de Belux terug op de kaart zetten. De opening van de eerste Belgische AD-garage vormt hierin een mijlpaal. 
Dankzij de ervaring van de Autodis groep en de know-how van dochteronderneming Doyen geniet Autodistribution Belux bovendien van een sterke ondersteuning. De Belgisch-Luxemburgse afdeling beschikt daarnaast ook over de Franse know-how en is in staat deze aan te passen aan de specifieke Belgische kenmerken. Ook de toegang tot de backoffice van Doyen en het logistieke centrum in Seneffe komen de opbouw van de Belgische tak ten goede. 

CONGRES RESEAUX AD 2018

Op het derde 'Congrès des réseaux' werd bekendgemaakt hoe het netwerk de voorkeur van de klant wil winnen en hoe het individuele en professionele klanten wil aanmoedigen om voor Autodistribution te kiezen. Teneinde de vooropgestelde doelen te behalen, ontwikkelde het netwerk een plan dat de drie, onlosmakelijk met elkaar verbonden talenten van AD-bedrijfsleiders, vertegenwoordigt.

Technicus

Teneinde de top van een steeds competitiever onderhouds- en reparatieprogramma te AD-Maltekunnen bereiken en de ambities voor de komende vier jaar te kunnen vervullen, dient het AD-netwerk een veelheid aan stappen te doorlopen. In een context waarin 30% van de verkochte voertuigen is uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), komt hierbij meteen veel druk op de schouders van de mecanicien te liggen. Niettegenstaande wil het AD-netwerk zijn expertise in deze nieuwe technologieën verder bevestigen en ontwikkelen. Dankzij specifieke opleidingen die door het AD Institute worden aangeboden en investeringen in performante instrumenten, is het AD carrosserienetwerk in staat om deze hulpsystemen voor chauffeurs te kalibreren. AD versterkt met het AD Institute bovendien zijn volledige opleidingsprogramma waardoor leden de mogelijkheid hebben om hun technische vaardigheden verder te ontwikkelen en te bevestigen. Het aangeboden curriculum is volledig ontworpen door Grup Eina Digital: de AD-assistentiedienst voor reparatie- en carrosserieprofessionals.

Ondernemer

De onafhankelijke multimerkreparateur dient naast technische vaardigheden ook ondernemerseigenschappen te bezitten. Ook hier voorziet AD ondersteuning om zo optimaal te kunnen voldoen aan de behoeften van AD-netwerkherstellers. Zo introduceerde het netwerk in Malta een zogenaamd snel carrosserieconcept. Terwijl reeds 30% van de reparaties minder dan zes uur in beslag neemt, duurt een traditionele interventie, waarbij verschillende belanghebbenden zijn betrokken, gemiddeld nog twee dagen. Met het nieuwe herstelconcept zal AD diezelfde interventie uitvoeren door middel van één enkelvoudige techniek waarbij slechts één technicus is betrokken en het voertuig niet meer dan twee stadia dient te doorlopen. Met dit nieuwe concept zal de carrosserie-afdeling aan efficiëntie en productiviteit winnen wat automatisch een positief effect zal hebben op de klanttevredenheid. AD plant in 2019 een proeffase van 12 maanden. De uiteindelijke lancering (in Frankrijk) staat gepland voor de tweede helft van 2020. Naast een versneld carrosserieproces kondigde Autodistribution ook de invoering van een nieuw managementondersteunend systeem aan. Dit systeem zorgt voor de optimalisatie van de prestaties, de efficiëntie en de rentabiliteit door middel van een gepersonaliseerd ondersteuningsprogramma voor elk AD-lid. Het zal hen helpen bij hun boekhoudkundig beheer en hen in staat stellen hun prestaties te vergelijken met de markt en de rest van het netwerk.

AD-Malte
AD-bedrijfsleiders beschikken over drie, onlosmakelijk met elkaar verbonden, talenten

Handelaar

AD-leden zijn niet in het minst ook handelaars. Om hun leden maximaal te ondersteunen ontwikkelde Autodistribution een krachtig managementinstrument (AD-MS 360) dat ontworpen is om het dagelijkse leven in de AD-garages te vergemakkelijken. Zo kunnen reparateurs in de DMS onder meer de online gemaakte afspraken en offertes terugvinden waardoor ze deze snel en efficiënt kunnen beheren. Met de ontvangsttablet kan de hersteller de ontvangst voor de klant bovendien professionaliseren. Via deze tablet kan de hersteller mogelijke gebreken aan de wagen registreren, een reparatieopdracht starten, zijn diensten kwantificeren en de klant via e-mail op de hoogte houden van het hele herstelproces. Het managementsysteem integreert bovendien automatisch de tariefvoorwaarden voor elke raamovereenkomst en de promoties van het netwerk. Dit betekent een aanzienlijke tijdsbesparing voor AD-leden en elimineert het risico op fouten in de facturering. Autodistribution stelde tijdens het congres ook zijn nieuwe tool voor klantentevredenheidsbeheer voor. AD vertrouwt momenteel op een onafhankelijke dienstverlener, Avis Verifiés, die na elke afspraak klantenbeoordelingen en vragenlijsten publiceert die door de DMS worden gegenereerd. De groep wil echter zelf haar 'e-reputatie' in de gaten houden en wil haar netwerk daarbij helpen door hulp te bieden bij het schrijven van reacties op commentaren.

AD, DAT IS ZEKER!

Het succes van het afgelopen AD-congres getuigt van de kracht van het merk en hun uniek organisatiemodel in de markt. Het merk wordt reeds ondersteund door meer dan 2.000 bedrijven in Frankrijk en begint sinds 2017 ook voet aan wal te krijgen in België. Het is een model dat steunt op een unieke partnerschap waarbij reparateurs en distributeurs samenwerken om een antwoord te bieden op de uitdagingen die de huidige marktontwikkelingen met zich meebrengen. Technologische, commerciële en digitale uitdagingen worden duidelijk met succes aangepakt en zullen zo bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het netwerk en het winnen van klantenvoorkeur.

AUTODISTRIBUTION BELUX

AUTODISTRIBUTION BELUX

+3225262211
-