naar top
Menu
Logo Print

CO2-normen voor vrachtwagens

Zelfde rekeninstrument voor rapportering CO2-emissies
magazine

De Europese Associatie van Automobielfabrikanten (ACEA) is verheugd over de invoering van CO2-normen voor vrachtwagens in de EU. “De markt voor zware bedrijfsvoertuigen is complex en vrachtwagens worden gewoonlijk op maat gemaakt voor specifieke orders van de klant of voor een specifieke missie", aldus de voorzitter van de ACEA Raad voor bedrijfsvoertuigen en de CEO van MAN, Joachim Drees. "Aangezien dit de eerste keer is dat CO2-streefcijfers worden vastgesteld voor zware bedrijfsvoertuigen, is het van groot belang dat deze goed zijn ontworpen en de diversiteit van de vrachtwagenmarkt weerspiegelen." Vanaf 2019 zullen alle EU-producenten van zware bedrijfsvoertuigen hetzelfde rekeninstrument (VECTO) gebruiken om de CO2-emissies van een grote verscheidenheid aan vrachtwagens aan te geven en te rapporteren. VECTO zal een gestandaardiseerde, gecertificeerde methode leveren voor het meten van de CO2-uitstoot en brandstofefficiëntie van complete truck- en trailerconfiguraties. Voor de vaststelling van toekomstige CO2-normen voor vrachtwagens zou de basis moeten worden gebaseerd op deze statistisch solide VECTO-gegevens, waarvoor de eerste waarden in 2019 beschikbaar zullen zijn. Met dit in het achterhoofd zijn de ACEA-leden van mening dat een realistisch ambitieniveau een CO2-reductie van 16% tussen 2019 en 2030 zou zijn, met een tussentijdse doelstelling van 7% in 2025. Toekomstige CO2-normen voor zware bedrijfsvoertuigen moeten op het gehele voertuig zijn gericht, waarschuwt de ACEA. Het stellen van afzonderlijke doelen voor componenten zal niet tot kosteneffectieve oplossingen leiden.

EUROPEAN AUTOMOBILE MANUFACTURERS ASSOCIATION

EUROPEAN AUTOMOBILE MANUFACTURERS ASSOCIATION

+3227387345
+3227387310