naar top
Menu
Logo Print

Aangenomen CO2-doelstellingen te agressief

Vraag naar evenwichtige regelgeving
magazine

De Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) is zeer bezorgd over de uitkomst van de plenaire stemming in het Europees Parlement over de allereerste CO2-normen voor zware bedrijfsvoertuigen. Het is bijzonder verontrust over de buitensporig agressieve CO2-reductiedoelstellingen die door een krappe meerderheid van de leden van het Europees Parlement worden gesteund: -20% tegen 2025 en minstens -35% tegen 2030. "Deze doelstellingen gaan verder dan het voorstel van de Europese Commissie van mei vorig jaar, dat al een grote uitdaging vormde", aldus Erik Jonnaert, ACEA-secretaris-generaal. De doelstelling voor 2025 houdt ook in dat vrachtwagenfabrikanten nieuwe technologieën moeten toepassen op voertuigen die al in ontwikkeling zijn, ook al was dit oorspronkelijk niet gepland. "De R&D- en productieprocessen van de Europese vrachtwagenindustrie zouden negatief worden beïnvloed door deze doelstellingen, waarvoor de korte doorlooptijd eenvoudigweg niet overeenkomt met de lange ontwikkelingscycli voor vrachtwagens," voegde Jonnaert eraan toe. De ACEA was in principe ingenomen met het voorstel van de Commissie om vrachtwagens met een nul- en lage uitstoot te stimuleren via 'superkredieten'. De leden van het Europees Parlement hebben er echter voor gestemd om in plaats daarvan een benchmarksysteem vast te stellen, dat een 'malus' zou omvatten om fabrikanten die geen verplicht quotum van nul- en emissiearme vrachtwagens verkopen, te bestraffen.

EUROPEAN AUTOMOBILE MANUFACTURERS ASSOCIATION

EUROPEAN AUTOMOBILE MANUFACTURERS ASSOCIATION

+3227387345
+3227387310