naar top
Menu
Logo Print

VIL zet in op automatisering van laad- en losprocessen

Via efficiëntere aanpak en state-of-the-arttechnologie
magazine

Het laden en lossen van vrachtwagens kost transportbedrijven en verladers handenvol geld. Elke dag wachten chauffeurs een aanzienlijk aantal uren om te laden en te lossen. Gezien het tekort aan chauffeurs en de hoge loonkosten is dit een doorn in het oog van transportbedrijven. In het project ‘OptiCharge’ gaat VIL na of er meer efficiëntie mogelijk is via o.a. planningssoftware en technologische ondersteuning en door de noden van de verschillende stakeholders op elkaar af te stemmen. Concreet zal daarvoor het volledige proces van laden en lossen (inclusief de eraan gerelateerde processen zoals voorsorteren, controles, wegzetten ...) van de deelnemende bedrijven in kaart worden gebracht. Belangrijk is dat ook de verschillende soorten vrachten en verpakkingen hierbij bekeken worden. Er zal verder worden nagegaan welke vormen van automatisering vandaag reeds mogelijk zijn en welke state-of-the-artoplossingen in de pijplijn zitten. De Universiteit Antwerpen, onder leiding van prof. Evy Onghena, zal als partner in dit project een marktstudie uitvoeren van de bestaande en toekomstige technologische oplossingen. Een selectie van positieve businesscases moet dan uitmonden in een praktijktest. De deelnemers zijn: Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco Federal Mogul, Vario Food Group en Volvo. Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.

VIL

VIL

+3232290500
+3232290510