naar top
Menu
Logo Print

Nokkenaslagers beschermd in reële omstandigheden

WEC onderzocht door NTN-SNR
magazine

Op de Bearingworld Conference stelde NTN-SNR een paper voor over de risico’s van ‘white etching cracks’ (WEC) bij nokkenaslagers in automotoren. Hoewel tijdens proeven op de testbank meerdere gevallen van WEC werden vastgesteld, heeft NTN-SNR kunnen aantonen dat dit probleem niet optreedt bij motoren in reële omstandigheden. Tijdens dit onderzoek heeft NTN-SNR bepaalde factoren geïdentificeerd die een rol kunnen spelen in de schade door WEC: de ongebruikte toestand van het smeermiddel en de statische component van de krachten op de testbank. In reële omstandigheden bestaan deze factoren echter niet. In de eerste plaats kon dankzij de proeven op de testbank een verband worden gelegd tussen de vorming van WEC en de veroudering van het smeermiddel. Op de testbank deed de schade zich immers alleen voor bij nieuwe smeermiddelen. Wanneer het smeermiddel meer dan 30 uur oud is, wordt geen WEC meer gevormd. NTN-SNR formuleerde de hypothese dat additieven een invloed kunnen hebben, met name de dispersiemiddelen die viskeuze afzettingen voorkomen en daardoor in bepaalde omstandigheden de bescherming van het lageroppervlak kunnen verminderen. Men toonde ook aan dat WEC alleen wordt gevormd wanneer bepaalde omstandigheden simultaan optreden. Het gaat hierbij om statische krachten die specifiek zijn voor testbanken. De testbanken werden aangepast voor een betere simulatie van de dynamische krachten van de distributieriem of de aandrijving van de kleppen. Na duizenden uren van testen in deze omstandigheden en in reële omstandigheden kon NTN-SNR bevestigen dat op de nokkenaslagers geen WEC ontstond. Tot slot kon ook met succes worden aangetoond dat WEC zich nooit ontwikkelt op lagers die een oppervlaktebehandeling met chemisch zwarten hebben ondergaan.

NTN-SNR ROULEMENTS

NTN-SNR ROULEMENTS

RUE DES USINES 1
74010 ANNECY
+33140936622
+33140936640