naar top
Menu
Logo Print

 “EASY DRIVE ONDERHOUDSPROGRAMMA'S BIEDEN ZEKERHEID"

NIEUWE KIA ONDERHOUDSPROGRAMMA'S MOETEN LOYALITEIT VAN DE KLANT VERGROTEN

Als betrekkelijk jong automerk op de Belgische markt kent Kia Motors een opmerkelijke groei. Om deze trend te consolideren, wil Kia België zich meer gaan toespitsen op de fleetmarkt. Daarom heeft Kia Motors naast haar standaardgarantie van zeven jaar nu ook twee onderhoudsprogramma's ingevoerd waarmee men de klant volledig wil ontzorgen.

KIA MOTORS BELGIË

Ivan
Ivan Schack, head of aftersales van Kia Motors:
“Onze Easy Drive onderhoudsprogramma's moeten de loyaliteit
van de klant vergroten"

Kia Motors maakt deel uit van de Hyundai Motor Corporation, die op wereldvlak de vijfde plaats inneemt. In België heeft Kia Motors zowat 50 werknemers en een netwerk van 82 verkoop- en naverkooppunten over het hele land. De productie van de auto's gebeurt enerzijds in de fabrieken in Zuid-Korea, en anderzijds is er sinds 2006 ook een productie-eenheid in Slovakije waar de Europese sleutelmodellen Ceed en Sportage worden gemaakt.

Europees gericht

Het Europees hoofdkwartier van Kia Motors ligt in Frankfurt in Duitsland, en dat is duidelijk wanneer men de nieuwste modellen bekijkt, zoals de Ceed, de Sportage of de Stinger. De betrouwbaarheid en kwaliteit van deze wagens wordt bewezen door de standaard garantie van zeven jaar op alle modellen. De garantie blijft ook geldig wanneer de auto doorverkocht wordt. Dit ondersteunt de residuele waarde van Kia voertuigen. Zo is dit door de jaren heen een merk geworden dat voluit inzet op kwaliteit en betrouwbaarheid om zo het vertrouwen van potentiële klanten te wekken.

Kia op de belgische markt

Ivan Schack, head of aftersales van Kia Motors licht ons de plaats van Kia toe op de Belgische automarkt. “De jongste jaren is de automarkt in België nog gegroeid, maar Kia groeit heel wat sneller dan het gemiddelde. Dit betekent dat onze auto's stilaan een merkbaar volume beginnen te vertegenwoordigen op de Belgische wegen. In de beginjaren werd het merendeel van de nieuwe Kia's verkocht aan klanten die voorheen met een ander merk reden. Momenteel zien we een groeiende klantengetrouwheid. 50% van de klanten die vandaag een nieuwe Kia koopt, had voorheen al zo'n wagen in de garage staan. Hier zal onze zeven jaar garantie niet vreemd aan zijn, maar ook het feit dat elke nieuwe Kia merkelijk verschilt van de vorige versie is zeker een belangrijke factor. De vernieuwingen zijn immers niet alleen cosmetisch van aard, maar ook qua uitrusting, technisch en onderhuids."

ONDERHOUDSPROGRAMMA'S

Om het vertrouwen in het merk nog te vergroten, werden in november 2017 twee onderhoudsprogramma's voorgesteld: de Easy Drive en de Easy Drive+. Binnen de termijn van zes maanden na de aankoop van een nieuwe wagen kan men kiezen voor een van beide onderhoudscontracten. Door eenmalig een bedrag te betalen, worden alle onderhoudswerken die tijdens de looptijd nodig zijn, uitgevoerd zonder extra kosten. Dit geldt voor het complete dealernetwerk in België.

kia
Naast de standaardgarantie van zeven jaar werden er twee onderhoudsprogramma's ingevoerd waarmee Kia de klant volledig wil ontzorgen

Easy drive en easy drive+

Er zijn twee formules en een keuze in looptijd van 36 tot 84 maanden. Het Easy Drive programma bevat alle periodieke onderhoudsbeurten uitgevoerd bij een erkend Kia Servicepunt volgens de voorschriften van Kia. Bij een vroegtijdig verlies van de wagen wordt het contract meegenomen naar de volgende nieuwe Kia.

Easy Drive+ is een aanvulling van dit programma, waarbij alle mogelijke en noodzakelijke vervangingen van slijtagestukken zijn inbegrepen: remmen, schokdempers, ruitenwissers, batterij, lampen, koppeling ...

 

Reden van de easy drive

“Zeven jaar garantie betekent niet dat alles kostenvrij is. De garantie gaat op voor breuken van bepaalde stukken, maar niet bij de normale slijtage van bv. remblokken. Ook het onderhoud zit niet in deze garantie. Daarom groeide al lang het idee om een onderhoudsprogramma op te starten.Verder speelde er ook de strategie om de loyaliteit van de klanten aan ons dealernetwerk te verstevigen. Door een onderhoudsprogramma toe te voegen aan de al geldende zevenjarige garantie, willen we de klant volledig gaan ontzorgen en nog meer binden aan zijn servicepunt. En aangezien de auto per definitie gedekt is, valt de drempel weg om een voorgeschreven onderhoud uit te stellen of over te slaan. Dat is dan meteen een voordeel voor de algemene staat van het voertuig en de wederverkoopwaarde", legt Schack uit.

“In de praktijk betekent het Easy Drive programma dat de klant een afspraak neemt, de auto naar de dealer brengt en na het onderhoud weg kan rijden zonder ook maar iets te hoeven betalen. Zo vermijdt de klant onverwachte kosten en verloopt de relatie met de dealer transparant en optimaal."

RISICODEKKING DOOR REAL GARANT

De risicodekking van beide Easy Drive programma's werd uitbesteed aan Real Garant. Real Garant Versicherung AG, met hoofdzetel nabij Stuttgart in Duitsland, is ruim dertig jaar actief in veertien Europese landen met diverse filialen, waaronder het Beneluxkantoor in Sint-Niklaas. Real Garant is een van de toonaangevende specialisten op het vlak van garantieverzekeringen, maar heeft in de loop der jaren een uitgebreid gamma aan klantenretentieproducten voor de automotivesector ontwikkeld, zowel voor constructeurs als importeurs, individuele dealers en onafhankelijke handelaars. Naast de traditionele garantieverzekeringen voor nieuwe en tweedehandswagens, vrachtwagens, bestelwagens en motorfietsen, bieden zij dus ook onderhoudsprogramma's, mobiliteitsgaranties, lange termijngaranties, garanties voor alternatieve aandrijvingen, bandengaranties, en nog veel meer aan.

“Op onze vraag heeft Real Garant een studie gedaan om naast de vaste kost van het onderhoud ook de berekening te maken voor de slijtagekosten. In nauwe samenwerking, en op basis van onze informatie en de analyse van de slijtagekosten op onze diverse merken, hebben ze ons een product voorgesteld waarmee we naar de klant konden. Ze hebben dus de nodige flexibiliteit getoond om met ons mee te denken over een product dat zij zelf nog niet in hun portefeuille hadden."

Voorlopig is het Easy Drive en Easy Drive+ programma alleen te verkrijgen in België.

Doelgroep: fleet en financiering

“De Easy Drive programma's zijn voor iedereen geldig, maar onze ambitie om verder te groeien in de fleetmarkt heeft de doorslag gegeven om het programma op te starten. Daarnaast mikken we ook vooral op mensen die een auto kopen via een financiering. Zowel bij de fleet als bij particulieren worden beide Easy Drive contracten bij de aankoop van de wagen verrekend in de totaalprijs, zodat de meerprijs uitgevlakt wordt over de ganse loop van de lening of leasing", zegt Schack.

Introductie van het easy drive programma

kia
De Kia Ceed is een van de Europese sleutelmodellen

“De introductie van de nieuwe producten gebeurde in eerste instantie naar onze dealers op basis van een interne infofolder en tijdens diverse lopende trainingsmomenten. De echte opleiding om een contract op te maken, werd verzorgd door Real Garant, die verschillende ploegen heeft uitgestuurd om onze dealers te leren werken met het programma dat via internet te bereiken is. Men mag zeggen dat het product en het gebruikte systeem in het algemeen positief werd onthaald door onze dealers. De communicatie naar de klanten toe gebeurt via een specifieke flyer en uiteraard ook via onze website of de verkoopadviseur", aldus de head of aftersales.

 

EVALUATIE NA NEGEN MAANDEN

Zowel de verkoop van de dienst als de processen om een contract op te maken, lopen goed. Het volume aan contracten begint dan ook toe te nemen.

Ambitie

“Onze ambitie is om de Easy Drive programma's bij 5 à 10% van de aan particulieren verkochte wagens te kunnen afsluiten. In de fleetmarkt zijn de ambities natuurlijk groter en werken we aan een inforonde om alle spelers in deze markt onze producten te leren kennen, natuurlijk in combinatie met onze talrijke nieuwe modellen", besluit Schack. 

REAL GARANT

REAL GARANT

INDUSTRIEPARK WEST 73
9100 SINT NIKLAAS
+3237802010
+3237802019