naar top
Menu
Logo Print

Continental en TU Darmstadt ontwikkelen machine-learning ADAS

Ondersteuning in het stadsverkeer
magazine

In de vierde fase van het Proreta-onderzoekproject hebben Continental en TU Darmstadt een machineleervoertuigsysteem ontwikkeld ter ondersteuning van bestuurders in het stadsverkeer. Gegevens van radarsensoren helpen bestuurders om de verkeerssituatie te beoordelen terwijl algoritmes een up-to-date rijprofiel creëren op basis van een reeks voertuiggegevens. Een geavanceerd rijhulpsysteem moet de rijstijl van de bestuurder en het subjectieve gevoel van veiligheid of risico analyseren, zodat het de bestuurder in complexe verkeerssituaties aanbevelingen kan geven die ook in hoge mate worden geaccepteerd. Het rijprofiel wordt snel en nauwkeurig aangemaakt op basis van een machinaal leerproces. Hiervoor wordt een reeks gegevens, die tijdens de rit worden geregistreerd, geëvalueerd. Vooral acceleratie, remmen en zijdelingse acceleratie geven het algoritme een idee van wat voor soort bestuurder achter het stuur zit. Uitgebreide testritten met testers toonden aan dat de in het City Assistant System gebruikte algoritmes het mogelijk maken om conclusies te trekken over de huidige rijstijl binnen drie tot vijf rijmanoeuvres. Het systeem kan daarom de bestuurder toewijzen aan een of meer clusters van rijprofielen, wat betekent dat het City Assistant System dan zeer persoonlijke rijadviezen kan geven. Terwijl het aantal voertuigsysteemeenheden dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie in 2015 7 miljoen bedroeg, zal dit aantal naar verwachting stijgen tot 225 miljoen in 2025.

CONTINENTAL BENELUX

CONTINENTAL BENELUX

+3227102307
-