naar top
Menu
Logo Print

BATTERY VALIDATION TOOL CRUCIAAL BIJ START-STOPSYSTEMEN

Blijf up-to-date met ecobat battery technologies 

Het merendeel van de nieuwe auto's beschikt over een start-stopsysteem. De technologie is immers de standaard geworden om te voldoen aan de CO2-grenswaarden. Het functieprincipe van een dergelijk systeem is even eenvoudig als efficiënt. Bij stilstand van het voertuig wordt de verbrandingsmotor automatisch uitgeschakeld. Wanneer u wilt voortrijden, hoeft u enkel de koppeling te bedienen om de motor weer te starten. Metingen in de nieuwe Europese rijcyclus leverden verbruiksbesparingen en emissiedalingen van ca. 8% op. In het reële stadsverkeer kan dit zelfs oplopen tot 15%.

NIEUWE TECHNOLOGIE

In vergelijking met conventionele systemen vereist een start-stop enkele geavanceerde elektronische systemen. Zo heeft de startmotor verbeterde constructieve eigenschappen om een lange levensduur te bewerkstelligen, omdat het aantal startprocessen gevoelig is verhoogd. Daarnaast verdwijnt de conventionele startbatterij uit de nieuwe voertuigen, omdat er in dergelijke startstopsystemen een speciale technologie wordt toegepast, om de levensduur van de accu te kunnen garanderen. Het spreekt voor zich dat ook het vervangen van dergelijke accu's speciale kennis en gereedschappen vereist. Zo moet het juiste type accu op een professionele manier worden geïnstalleerd en ingelezen met speciale apparatuur. Indien niet, dan zal het start-stopsysteem niet goed functioneren en niet de gewenste brandstofbesparing en CO2-reductie tot resultaat hebben.

Agm- en efb-batterijen

Belangrijk hierbij is het verschil tussen AGM- en EFB-batterijen. Om aan de zwaardere eisen van moderne wagens te voldoen, is de verbeterde lood-zwavelzuurbatterij (EFB) tot tweemaal zoveel cyclische belastingen als een gewone batterij in staat en is ze veel beter bestand tegen lage laadniveaus. Steeds vaker worden start-stopsystemen echter gecombineerd met een systeem waarbij er remenergie wordt teruggewonnen (AGM). De remenergie wordt omgezet in elektrische energie, die in heel korte tijd in de batterij wordt opgeslagen. AGM-batterijen kunnen echter niet zo goed warmte afvoeren, waardoor ze vaak in de kofferbak of onder de zittingen in het interieur worden geplaatst, waar het koeler is dan onder de motorkap.

ECOBAT BATTERY VALIDATION TOOL

De tijd dat je zelf een willekeurige accu met de juiste afmetingen en capaciteit in de auto kunt plaatsen, is binnenkort definitief voorbij. Het boordsysteem moet onder spanning blijven staan en de montage vergt meer kennis van zaken. Bovendien moeten de eigenschappen na de montage ingelezen worden met een diagnosetool, zoals de Ecobat Battery Validation Tool. Het is immers van essentieel belang bij de installatie van een nieuwe batterij dat het Batterij Management Systeem (BMS) de nieuwe batterij herkent, zodat de batterij op een juiste wijze kan communiceren in het motormanagementsysteem. Gebeurt dit niet, dan kunnen enkele van de volgende problemen opduiken:

  • Voortijdige uitval van vervangende batterij;
  • Problemen met start-stopfunctie;
  • Niet-essentiële elektrische verbruikers worden uitgeschakeld;
  • Batterijwaarschuwingslampje blijft aan;
  • Alle foutcodes blijven actief.

Werkwijze

De BVT-tool wordt aangesloten op de EOBD-stekker. Op basis van de gekozen parameters (merk, type, brandstof en bouwjaar van het voertuig) wordt de juiste software geladen en de BMS gereset. Zodra het systeem wordt bijgewerkt, zal het waarschuwingslampje van de batterij worden gereset en zal het BMS op een juiste wijze functioneren. De Battery Validation Tool is ontwikkeld om de meest voorkomende voertuigen te resetten na het vervangen van een start-stopaccu. Regelmatig zijn er updates voor de tool beschikbaar, waardoor men up-to-date blijft voor toekomstige nieuwe modellen.

ECOBAT TECHNOLOGIES

ECOBAT TECHNOLOGIES

+441743218500
+441743218511