naar top
Menu
Logo Print

Mazda SkyActiv-X technologie beloond met FuturAuto Award

Eerste benzinemotor ter wereld die draait zoals een diesel
magazine

Dertig leden van de Unie van Journalisten van de Belgische Automobielpers en Mobiliteit (UJBAM) – die binnen het vakdomein autojournalistiek, het belang van de ‘technologica’ (nog) durven benadrukken - hebben de SkyActiv-X technologie van Mazda uitgekozen voor de toekenning van de jaarlijkse FuturAuto Award. De prijs die dit jaar voor de 15e keer wordt uitgereikt, bekroont trouwens technische automobielinnovaties.
SkyActiv-X wordt een geëvolueerde en weldra gecommercialiseerde toepassing van de eerder in CarFix al uitvoerig aan bod gekomen SkyActiv (2013) en SkyActiv II (2015) ontwikkelingen waarin onder meer de HCCI (Spark Controlled Compression Ignition) – lees: de zelfontbranding – in benzinemotoren belicht werden. Mazda SkyActiv-X wordt (2019) de eerste commerciële benzinemotor ter wereld die draait zoals een diesel en dus werkt volgens het principe van de compressieontsteking. Of, waarbij het brandstof-luchtmengsel spontaan ontbrandt van zodra dit mengsel in de verbrandingskamer door de naar zijn bdp-positie (bovenste dode punt) bewegende zuiger wordt samengedrukt. In de SkyActiv-X editie van deze technologie weet Mazda met een typische verbrandingsmethode (Spark Controlled Compression Ignition) alvast twee problemen weg te werken die tot vandaag benzine-compressie-ontsteking in de weg stonden.
Te weten de zone waarin compressieontsteking mogelijk is, werd verruimd en een schokvrije overgang tussen compressieontsteking en vonkontsteking wordt mogelijk. De voordelen van deze technologie? Een benzinemotor die een aantal (tot vandaag miskende) pluspunten van dieselmotoren overneemt wat meerwaarde oplevert op het gebied van prestaties (brandstofzuinigheid & CO2), ecologie (propere verbranding) en motorrespons (meer werklust bij laag motortoerental). Meer SkyActiv-X toelichtingen in een volgende editie van CarFix.