naar top
Menu
Logo Print

Verschillen tussen beste en slechtste dieselauto's bereiken recordhoogte

Groeiend beleids- en keuzeprobleem voor de consument
magazine

De gemiddelde NOx-uitstoot van dieselbrandstof is, in het vooruitzicht van de nieuwe RDE-regelgeving (Real Driving Emissions) gedaald van 812 mg/km naar 364 mg/km. De gemiddelde NOx-uitstoot van de zes nieuwste RDE-conforme dieselvoertuigen bedroeg 48 mg/km. Dat is 40% onder de gereguleerde grenswaarde en zelfs 71% onder de effectieve grenswaarde. Hoewel dit klinkt als goed nieuws, creëren de langgerekte overgang naar RDE, en de groeiende kloof tussen de ‘beste’ en de ‘slechtste’ dieselwagens, in de tussentijd een groeiend beleids- en keuzeprobleem voor de consument. Een voertuig dat zich vandaag in het deciel met de hoogste uitstoot bevindt, zal waarschijnlijk een belangrijke bijdrage leveren tot de verontreiniging van stedelijke NO2-verontreiniging. Toch komen de schoonste dieselmotoren dicht in de buurt van de gemiddelde NOx-uitstoot van nieuwe benzinevoertuigen, die 36 mg/km bedraagt. Maar wat is nu de juiste aanpak nu er een aantal schone diesels zijn geïdentificeerd? Nu de verhouding tussen de beste en de slechtste in de klas hoger is dan ooit sinds de emissieanalyse is getest, is het belang van goede prestatiegegevens groter dan ooit. Er moet daarbovenop ook worden uitgekeken voor onvolledige informatie. De consumenten hebben een belangrijke invloed op de veranderingen in het wagenpark aangezien zij aankoopbeslissingen nemen en gedetailleerde, specifieke informatie over concurrerende modellen nodig hebben. Beleidsmakers moeten daarom oppassen dat ze het verleden niet vergeten en dat ze de emissies en brandstofzuinigheidskenmerken van de modellen erkennen of het nu diesel-, benzine-, hybride- of elektrische wagens zijn