naar top
Menu
Logo Print

Hogere doelstellingen ter vermindering uitstoot nieuwe wagens

CO2-uitstoot van nieuwe wagens moet tegen 2030 met 40% dalen
magazine

In een recent gestemd wetsontwerp stellen de leden van het Europees Parlement voor om een hogere doelstelling vast te stellen voor de vermindering van de uitstoot van nieuwe auto's in de EU. Zo zou de CO2-uitstoot van nieuwe auto's tegen 2030 met 40% moeten verminderen en zou de marktpenetratie van elektrische auto's moeten versnellen. Fabrikanten van wie de gemiddelde CO2-uitstoot deze doelstellingen overschrijdt, riskeren een boete. Het Parlement roept de Europese Commissie op om binnen twee jaar plannen in te dienen voor een echte CO2-emissietest met behulp van een draagbaar apparaat. Tot die tijd moet de CO2-uitstoot worden gemeten aan de hand van de gegevens van de brandstofverbruiksmeters van de auto's. De echte rij-emissietest moet vanaf 2023 operationeel zijn. De parlementsleden erkennen dat een sociaal aanvaardbare en rechtvaardige overgang naar emissievrije mobiliteit veranderingen in de gehele waardeketen van de automobielindustrie vereist, met mogelijke negatieve sociale gevolgen. De EU moet daarom de ontwikkeling van vaardigheden en de herverdeling van werknemers in de sector bevorderen. Tegen eind 2019 zal de Europese Commissie wetgeving moeten voorstellen om de consument nauwkeurige en vergelijkbare informatie over het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de vervuilende emissies van nieuwe auto's te verstrekken. En vanaf 2025 zullen autofabrikanten de levenscyclus van de CO2-uitstoot van nieuwe auto's die op de markt worden gebracht, moeten rapporteren aan de hand van een gemeenschappelijke methodologie. De EU-ministers zullen op 9 oktober hun gemeenschappelijk standpunt vaststellen. De onderhandelingen met de leden van het Europees Parlement over een akkoord in eerste lezing zullen dan op 10 oktober van start gaan.