naar top
Menu
Logo Print

CO2-uitstoot stijgt naar hoogste gemiddelde sinds 2014

Correlatie tussen registratie dieselauto's en gemiddelde CO2-uitstoot
magazine

Het totale gemiddelde van de CO2-uitstoot steeg met 2,4 g/km tot 120,5 g/km in 2018. De analyse, uitgevoerd door JATO Dynamics, bestreek 23 markten in Europa en vond een directe correlatie tussen de registratie van dieselauto's en de gemiddelde CO2-uitstoot. Door de toegenomen negatieve perceptie van het publiek ten aanzien van diesels, in combinatie met nieuwe overheidsvoorschriften zoals WLTP en onderzoek naar het brandstoftype, daalde de vraag naar diesel in 2018 met 18%. Vorig jaar was er een nog grotere variatie tussen de vraag naar diesel (-18%) en een stijging van de CO2-uitstoot (+2,4 g/km). De belangrijkste oorzaak van de emissietoename van vorig jaar is toe te schrijven aan de daling van de vraag naar diesel. De gemiddelde uitstoot van dieselauto's bleef lager dan die van hun benzinetegenhangers (3,2 g/km). Hoewel de teloorgang van diesel zeker een impact heeft gehad op de uitstoot, was dit niet de enige oorzaak. De komst van nieuwe SUV's vorig jaar, waaronder de lancering van 16 nieuwe modellen, in combinatie met een toename van de vraag naar het autotype, droeg ook bij aan de algemene stijging van de gemiddelde CO2-uitstoot in Europa. De emissiegemiddelden voor SUV's stegen met 1,4 g/km en het SUV-segment was vorig jaar goed voor 35% van de inschrijvingen van personenauto's. De laagste emissiesegmenten (stadsauto's en subcompacts) daarentegen noteerden een daling van 1,5%. Met andere woorden, de consumenten in Europa kiezen voor de voertuigen met de hoogste emissies, waardoor de groei van de industrie ten koste gaat van de hogere emissies. De verschuiving van het brandstoftype van diesel naar benzine - in combinatie met een toename van het aantal registraties in het SUV-segment - is cruciaal om de verandering in de CO2-uitstoot te begrijpen.