naar top
Menu
Logo Print

Meer verkeersveiligheid met 'Car-to-X communicatie'

Samenwerking voor meer veiligheid in het wegverkeer
magazine

Hoe kan informatie over een plotseling gevaar zo snel mogelijk worden doorgegeven aan het volgende of naderende verkeer? Daimler maakt al sinds 2013 standaard gebruik van mobiele netwerktechnologieën om gevarenwaarschuwingen van voertuig naar voertuig (Car-to-Car) te sturen. Voor het eerst werken toonaangevende OEM's en navigatiediensten nu aan een gezamenlijke, niet-fabricage-specifieke en EU-brede oplossing. Het doel van het recente proefproject is het uitvoeren van onderzoek naar de technische, economische en juridische aspecten van Car-to-X; een term die gebruikt wordt om de communicatie tussen voertuigen onderling en de transportinfrastructuur te beschrijven. De focus van het project ligt op de ‘Safety Related Traffic Information’ (SRTI) discussie op EU-niveau. Met dit initiatief ondersteunen de projectpartners de Europese Commissie bij haar inspanningen om de ontwikkeling van genetwerkte en intelligente vervoerssystemen te bevorderen. Na ondertekening van het memorandum of understanding hebben de projectpartners aan de hand van voorbeelden laten zien hoe informatie wordt doorgegeven via Car-to-X communicatie. Hierbij werd telkens door een ‘zender’ een storing of andere gevaarlijke situatie gesimuleerd. De twee zendervoertuigen werden geplaatst langs een uitgestippelde route. De ‘receiver’ voertuigen - testvoertuigen van Mercedes-Benz, BMW en Ford - reden langs deze route om in een kritieke verkeerssituatie volgend of tegemoetkomend verkeer te simuleren. Direct na de eerste impuls van de ‘zenders’ ontvingen de inzittenden van de voertuigen van de ontvanger een bericht via hun boordsystemen. Elke actie geeft een impuls, en dus een stroom van gegevens. Een bericht wordt door de zender geanonimiseerd en naar een zogenaamde ‘aggregator’ gestuurd, meestal via mobiele radio. Dit is de rol van de experts in navigatiesystemen, in dit geval Tom Tom en HERE.