naar top
Menu
Logo Print

Spanningen tussen het officiële emissiebeleid van de EU en de lidstaten

Plug-inhybrides zonder dat de naleving van de gedragsregels in het gedrang kan komen
magazine

Toen de wereldwijde testprocedure voor lichte voertuigen (WLTP) in september 2017 van start ging, werd de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC) vervangen door een realistischere, 'real-world'-benadering voor emissietests. Na deze omschakeling zijn verschillende modellen plug-inhybride auto's (PHEV) in Europa uit de handel genomen omdat hun emissies onder de nieuwe test sterk 'stegen', waardoor ze niet langer in aanmerking kwamen voor diverse subsidies en voordelen.
Twee jaar later is er echter een breed scala aan nieuwe PHEV's op de markt. Het nieuwe gewas van PHEV's is waarschijnlijk geoptimaliseerd voor de WLTP-emissietest en wordt geleverd met grotere accu's in het bereik van 10-30 kWh in plaats van de voorheen 3-6 kWh. Dit zorgt ervoor dat deze accu's een superkredietstatus bereiken, oftewel een CO2/km-emissiecijfer van minder dan 50 g, waardoor ze in eerste instantie twee keer kunnen worden meegerekend in de gemiddelde CO2-berekening van het wagenpark.
Dit is van vitaal belang voor fabrikanten die vanaf 2020 moeten voldoen aan de gemiddelde emissiedoelstellingen van 95 g/km voor het wagenpark, of die te maken krijgen met hoge boetes in Europa. Deze sterke stimulans op EU-niveau botst rechtstreeks met het beleid van sommige lidstaten: nationale regeringen die de royale subsidies voor alle PHEV's hebben afgeschaft. Deze groep van beleidsmakers is achterdochtig t. o.v. PHEV's.
Zo hebben Nederland en Groot-Brittannië eind 2018 de voorheen PHEV-subsidies ingetrokken. Als een PHEV niet is aangesloten, rijdt hij meestal rond op een minder dan optimale verbrandingsmotor en behaalt hij slechte resultaten in de praktijk.
Een van de uitdagingen voor PHEV's is dat hun prestaties door de aard van de technologie niet goed kunnen worden ingekapseld en gearticuleerd door de standaard, op de cyclus gebaseerde classificatie. De werkelijke prestaties van PHEV's berusten eerder op een ongewoon grote mate van gebruikersgedrag en reisduur dan op onmiddellijke verbranding.