naar top
Menu
Logo Print

Wereldpremière voor racewagen met steer-by-wiretechnologie

Space Drive laat Audi R8 LMS GT3 zonder stuurkolom besturen
magazine

240 kilometer per uur op de Nürburgring zonder stuurkolom? De Audi R8 LMS GT3, uitgerust met Schaeffler Paravan's Space Drive stuursysteem, maakt het mogelijk. Tijdens de 24 uur van de Nürburgring is Schaeffler Paravan Technologie GmbH & Co. KG de eerste racewagen van dit type op de markt die door de DMSB (Duitse Motorsportfederatie) werd goedgekeurd. De Audi R8 LMS GT3 met Space Drive en force-feedbackbesturing heeft geen mechanische koppeling tussen stuurkolom en stuurinrichting en zal in de toekomst deelnemen aan de DMV GTC (Gran Turismo Touring Car Cup).
"Bij autosport gaat het om uitersten, dus is het gebruikelijk om op dit gebied nieuwe technologieën in te zetten. Dit vraagt om uithoudingsvermogen en stelt ons in staat om de eisen en systeemeigenschappen te controleren", zegt prof. pr.-ing. Peter Gutzmer, Deputy CEO en CTO van Schaeffler AG. "De autosport is een ideale testomgeving voor de verdere ontwikkeling van het gehele aandrijvings-/stuursysteem op basis van Space Drive. Met het oog op de toekomst van autonoom rijden zijn dit soort technologieën onmisbaar. De test onder autosportcondities is een absolute voorwaarde om deze oplossingen klaar te stomen voor de volumeproductie." 
"In de autosport wordt de technologie getest onder extreme omstandigheden en stelt deze ook hoge eisen aan de snelheid en de reactiesnelheid van het systeem. Deze bieden de ideale voorwaarden om het systeem te verfijnen en te optimaliseren", zegt Roland Arnold, CEO van Schaeffler Paravan Technologie GmbH & Co. KG en oprichter en directeur van Paravan GmbH. "Als je in staat bent om de ideale rijlijn aan te houden en bij 250 km/uur in een paar honderdste van een seconde te vertragen, dan toont dit de betrouwbaarheid van het systeem aan."

SCHAEFFLER

SCHAEFFLER

+496103753239
+496103753295