naar top
Menu
Logo Print

Waarom zijn er zoveel verschillende soorten motorolie?

Het sprookje van één olie voor alle auto's
magazine

Vroeger was alles eenvoudig: Over de juiste motorolie hoefde je niet na te denken, dezelfde olie was immers voor bijna alle auto's geschikt. Tegenwoordig is dat totaal anders. Oliver Kuhn, plaatsvervangend hoofd van het Liqui Moly olielaboratorium, legt uit waarom er geen universele motorolie meer is. “Vroeger maakte het bijna niks uit wat voor olie je in de motor deed. Later kwamen er wel meer soorten olie bij, maar toen kon je met de verschillende viscositeiten tenminste nog een duidelijk onderscheid maken. Tegenwoordig is de viscositeit nog maar een van vele belangrijke eigenschappen en helpt het nauwelijks om de juiste olie te vinden,” aldus Kuhn. Tegenwoordig zijn de industriële normen voor motorolie, zoals bv. die van de Europese Autofabrikantenbond ACEA of van het American Petroleum Institute (API) bepalend. Bovendien hebben vooral Europese autofabrikanten eigen oliespecificaties ontwikkeld. Bij hun pogingen om het brandstofverbruik en daarmee ook de emissies terug te dringen, hebben met name de Europese automerken de motorolie ontdekt als een van vele afstelmogelijkheden. Omdat iedere autofabrikant vanuit andere technologische uitgangspunten werkt, wijken de gevraagde olie-eigenschappen van elkaar af. Zo is het algemeen toepasbare smeermiddel uit vroegere dagen veranderd in een uiterst geavanceerde vloeistof. En daarom kan er tegenwoordig helemaal geen universele olie meer zijn, die voor alle voertuigen geschikt is. De vraag wat de ‘beste olie’ is, kan dus helemaal niet met een algemeen geldend antwoord worden beantwoord. Het gaat erom uit te zoeken wat voor de betreffende auto de juiste olie is en die dan altijd te gebruiken. De juiste olie voor een voertuig vindt u in het bijbehorende handboek of via in oliewegwijzer via www.liqui-moly.be.

LIQUI MOLY

LIQUI MOLY

+497311420874
+49731142075