naar top
Menu
Logo Print

CARROSSERIE EECKHOUT STREEFT NAAR HET HOOGSTE NIVEAU

Schakelen naar een betere structuur met een innovatieve kijk op de toekomst

Carrosserie Eeckhout is bijna vijftig jaar en is in volle ontwikkeling. Zaakvoerder Philippe Eeckhout stapte in de jaren 90 in het bedrijf van zijn vader en profileert zich meteen als een man met een visie. Enkele jaren later verhuist het familiebedrijf naar Lochristi, wordt het klantenbestand uitgebreid en staat het belang van een efficiënte structuur centraal. Philippe Eeckhout is ook een initiatiefnemer. Dat blijkt vooral uit zijn voortrekkersrol in de oprichting van AbsOne en de ontwikkeling van zijn nieuwe app Car2Fix


GESCHIEDENIS

Volgend jaar viert Carrosserie Eeckhout haar vijftigjarige bestaan. Alles begon in Gent met de garage van de vader van de huidige zaakvoerder Philippe Eeckhout. Eind jaren 90 besefte Philippe echter dat het bedrijf veranderingen diende te ondergaan vanwege de strengere eisen die gesteld werden op vlak van duurzaamheid. De carrosserie kon volgens hem bovendien wel wat extra ruimte gebruiken. De nieuwe locatie moest echter makkelijk bereikbaar en goed te zien zijn.


Vijftien jaar lochristi

De zoektocht naar een nieuwe locatie had betrekking op bestaande gebouwen en braakliggende gronden. De keuze viel uiteindelijk op de grond in Lochristi, een gemeente die toen in commerciële opmars was. De locatie is vlot bereikbaar vanwege de nabijgelegen autosnelweg. De nieuwe locatie is bovendien niet zo ver gelegen van de originele locatie, waardoor de carrosserie ook haar klantenbestand kon behouden. In 2002 begon de bouw van het nieuwe pand. Op het einde van datzelfde jaar gingen de deuren op de nieuwe locatie weer open. Dat maakt dat het bedrijf dit jaar zijn vijftiende verjaardag op locatie viert. “Puur geografisch zitten we hier ook beter", stelt Philippe Eeckhout. “Nu zitten we in een straal van Gent, Lokeren, Sint-Niklaas, Zelzate en Wetteren. Dat is een enorm grote actieradius waarin we onze particuliere klanten kunnen bereiken."


Evaluatie

Philippe Eeckhout is tevreden met de nieuwe locatie en de mogelijkheden die ze met zich meebracht. De eerste maanden bleken echter wel een uitdaging te zijn door de zwaardere kostenstructuur ten opzichte van de omzet. Er was dus nood aan meer prospecties om het beschikbare volume binnen het bedrijf optimaal te benutten. “Onze inspanningen op dat vlak hebben zeker geloond. We genereerden extra klanten, vooral in de leasemarkt. Vanaf 2004 zagen we dit dan ook in onze cijfers en sindsdien is de groei van onze carrosserie geen halt meer toe te roepen."


EEN ANDERE STRUCTUUR

De overstap naar het nieuwe pand en de daarmee gepaarde veranderingen en groei in de onderneming hadden natuurlijk ook implicaties voor de organisatie van het familiebedrijf. “Momenteel hebben we drie bedienden met het vooruitzicht op een extra medewerker in de nabije toekomst. Dat is ook nodig, zodat ik me als zaakvoerder vanaf begin 2018 meer kan focussen op de verkoop en marketing. Een bijkomend voordeel is dat het bedrijf in mijn afwezigheid op die manier perfect kan verder functioneren." Ook de werkplaats was onderwerp van veel veranderingen. “Sinds dit jaar hebben we een werkplaatsverantwoordelijke benoemd, samen met twee teamleiders. Op die manier komt er een structuur in de verantwoordelijkheden. Er is ten slotte ook nood aan extra personeel met ervaring in de werkplaats, en dat is op de arbeidsmarkt moeilijk te vinden."


INVESTERINGEN

One day repair 

Het familiebedrijf heeft, naast de investeringen voor de aankoop van de grond en de bouw van het pand in Lochristi, steeds verder de focus gelegd op investeringen. Zo is het bedrijf mee op de kar gesprongen van de 'one day repair'. Philippe Eeckhout: “Die investering deden we zo'n jaar geleden. Langzaamaan zijn we die activiteiten ook verder gaan uitbouwen en namen we ook deel aan opleidingen. Het is dan ook een andere manier van werken met andere producten. Fulltime functioneert die afdeling nog niet, maar we groeien en we slagen er stelselmatig in om wekelijks deze werkwijze bij enkele wagens in te zetten."


Klein bedrijfscentrum

Recentelijk investeerde de carrosserie ook in de vernieuwing van het pand en werd er bovendien een bovenste verdieping bij gebouwd. Daarin is het nu de bedoeling om twee kmo's te vestigen in de beschikbare kantoorruimtes. Daarnaast werd er ook een nieuwe inkomhal gebouwd die een centraal punt vormt, en werden er extra parkeerplaatsen voorzien. Deze veranderingen ondersteunen de transitie van het pand naar een klein bedrijfscentrum, wat ook fiscale voordelen met zich mee-brengt.


Duurzaam ondernemen

Op een milieuvriendelijke manier herstellingen uitvoeren staat voor Carrosserie Eeckhout zeker ook centraal, en dat hoeft niet per se meer te kosten. Deze werkwijze is bijvoorbeeld mogelijk door het gebruik van biologisch afbreekbare producten en het aanbod van milieuvriendelijke onderdelen.


AbsOne

De zaakvoerder is ook voortrekker van AbsOne. De bedoeling daarvan is om met een kleinere groep van vijftien bedrijven uit het herstellersnetwerk steviger in te zetten op snelle reparaties. Op die manier wordt er een selectie gemaakt van die bedrijven die structureel goed functioneren, een goed volume aankunnen en klanten deftig kunnen ontvangen.


KLANTENBESTAND

Ondertussen is de focus op de leasemarkt wel verschoven naar de fleetmarkt. Op de leasemarkt had het familiebedrijf namelijk vooral te maken met grote ondernemingen. Door het verlies van een klant verlies je dan ook direct meer volume. Door zich te storten op de fleetmarkt, met meerdere en kleine klanten (van 20 tot 200 auto's), is dat gevaar grotendeels afgeweken. Philippe Eeckhout: “In die markt hebben we meer zekerheden en is de relatie die je met zo'n bedrijf uitbouwt, ook persoonlijker. Dat maakt dat we korter op de bal kunnen spelen." Als erkende hersteller voor elke verzekeringsmaatschappij bedient Carrosserie Eeckhout particulieren die via deze weg bij hen komen. “Wij willen een werkomgeving creëren die goed voelt, en niet enkel voor de mensen die hier werken, maar ook voor onze klanten. Een schade komt nooit gelegen. Het is onze taak om de mensen goed te ontvangen en het hun zo aangenaam mogelijk te maken."


TOEKOMST

“In de nabije toekomst wil ik mij meer focussen op onze online aanwezigheid. De tijden zijn enorm veranderd op zeer veel vlakken. Heel veel gebeurt nu bijvoorbeeld online. Voordat klanten naar de makelaar gaan, hebben ze nu al vaak een beslissing gemaakt bij welke carrosserie ze de herstelling zullen laten uitvoeren. Wij als carrosserie willen daar natuurlijk ook op inspelen. Het is mijn bedoeling om in 2018 actiever op de sociale media te zijn om ook dat doelpubliek te capteren."


Car2Fix app

Momenteel heeft de zaakvoerder zijn tanden gezet in een nieuw project. Met zijn app 'Car2Fix', die in de nabije toekomst haar commerciële introductie krijgt. Philippe Eeckhout: “Mensen die een ongeluk tegenkomen, ervaren een drempel om even langs te komen om de schade op te meten. Onze bedoeling is om die drempel te verlagen door de klanten een foto te laten trekken van de schade aan hun wagen met hun smartphone. Op basis van die informatie kunnen wij onze klanten daarna voorzien van de juiste prijs, de duur van de herstelling en de voorgestelde data om de wagen te herstellen."

CARROSSERIE EECKHOUT

CARROSSERIE EECKHOUT

+3292284685
-