- 08 juni 2018
Strengere emissie-, verbruiks- en CO2-testen
Strengere emissie-, verbruiks- en CO2-testen CO2-fiscaliteit van NEDC- en WLTP-wagens Door nieuwe Europese regelgeving dienen vanaf 1 september 2018 alle nieuwe auto’s die ingeschreven worden, een strengere emissie-, verbruiks- en CO2-test te ondergaan. De nieuwe, meer dynamische WLTP-test (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), vervangt de bestaande NEDC-test (New European Driving Cycle).Ook de CO2-uitstootwaarden wijzigen hierdoor. Gemiddeld spreken we over een verhoging die voor WLTP-wagens al gauw kan oplopen tot 30 g/km. Voor bestaande NEDC-wagens blijft de CO2-waarde die bij inschrijving van het voertuig bekend was (op inschrijvingsbewijs of het gelijkvormigheidsattest), geldig. Tot 31 december 2021 moeten de autoconstructeurs voor WLTP-wagens nog een theoretische NEDC-waarde berekenen uit hun WLTP-waarde. Deze theoretische waarde wordt ook wel de gecorreleerde of ‘NEDC 2.0’ genoemd. Daardoor kan de consument een WLTP-model objectief vergelijken met een ...
Gratis dit artikel lezen?
Registreer en word gratis online abonnee
Ben je al abonnee?
Meld je aan en krijg toegang tot de website
Door te registreren ontvangt u de newsletter. De newsletter kan u te allen tijde en zonder verdere formaliteiten opzeggen. Wij garanderen u dat uw e-mailadres en andere persoonlijke gegevens nooit aan derden worden doorgegeven en enkel gebruikt worden voor het versturen van de newsletter.
Door u in te schrijven, gaat u akkoord met De privacyvoorwaarden.