naar top
Menu
Logo Print
03/01/2019 - BABETTE SOETAERT

FEILLOZE VOORRUITREPARATIE
IN IEDERE WERKPLAATS MOGELIJK

PROFESSIONEEL RESULTAAT DANKZIJ VOORRUITREPARATIEKIT

Sterren komen behalve aan de nachtelijke hemel ook wel eens voor in de voorruit van een wagen. Die laatste constellatie brengt bestuurders echter niet in hogere sferen en wijst hen dan ook vaak de weg naar gespecialiseerde glascentra. Dankzij een democratisering van het herstelproces kunnen werkplaatsen vandaag evenwel dezelfde glasheldere resultaten garanderen. Op voorwaarde dat er zorgvuldig gewerkt wordt en er een aantal basiszaken in acht worden genomen, kan een ster in de voorruit diezelfde klant ook richting uw werkplaats leiden. CarFix zorgt er alvast voor dat u het zwarte gat omzeilt. 

Positioner voorruitreparatie
Dankzij de houder is een stabiele plaatsing van de reparatiehars gegarandeerd

DEMOCRATISERING

Het winterseizoen staat opnieuw voor de deur en dat betekent dat de wegen in de komende maanden opnieuw zullen worden blootgesteld aan ijzel, vorst en sneeuw. Deze winterse omstandigheden vormen een ware aanslag op het wegdek en zorgen voor stukgevroren bestrating. Steenslag is hiervan vaak het resultaat en dit tot grote frustratie van de automobilist.
Naast schade aan de carrosserie kan steenslag ook sterretjes veroorzaken in de voorruit. Indien dit euvel niet meteen wordt aangepakt, kan dit onder invloed van de koude temperaturen, alsnog gaan barsten waardoor een volledige vervanging van de voorruit zich opdringt.
Dankzij de opkomst van de voorruitreparatiekit hoeft u het als garagist niet zover te laten komen en moet u klanten met dergelijke schade niet langer doorverwijzen naar gespecialiseerde glascentra. Aangezien dit meer omzet voor uw zaak betekent, hebt u de aankoopprijs van dergelijke kit bovendien meteen terugverdiend.

VOORRUITREPARATIEKIT

Voorruitreparatiekits zijn bijna altijd complete sets waarmee u onmiddellijk aan de slag kan gaan. Het bevat alle hulpstoffen en gereedschappen die bij het herstellen van een voorruit nodig zijn, en kunnen zowel bij heldere als (licht) getinte ruiten worden ingezet. Daarnaast kunnen alle onderdelen vaak apart worden (bij)besteld en kunnen de hulpstoffen worden nagevuld.

Gereedschappen

Kraspen: Omdat het te herstellen oppervlak volledig vrij moet zijn van glassplinters, moeten met een kraspen eerst de losse scherven uit de beschadiging worden gehaald.
Glasboor: Indien noodzakelijk kan er ook geboord worden in de inslag. Een sterretje met scheuren kan zo gemakkelijker en sneller worden gevuld.
Vacuümgel: Is bedoeld om de houder mee in positie te brengen op de ruit. Dit zorgt voor een betere kleefkracht van de zuignap.
Polijstmiddel: Wordt gebruikt bij het afwerken van de hars, zodat er zo weinig mogelijk verschil is tussen de hars en de ruit.
Polierstift: Wordt gebruikt om het polijstmiddel mee aan te brengen. De polierstift is geschikt om te gebruiken in combinatie met de glasboor. Deze kan in de glasboormachine gezet worden door de boor te verwijderen en de polierstift te plaatsen.
Dekhars: Is de laatste hars die op de reparatieplek geplaatst wordt. Het product hardt uit door middel van uv-licht en vormt de toplaag van de reparatie. 
Uv-lamp: Voor de polymerisatie van de hars gebruikt men best een uv-lamp. Bovendien versnelt dit het uithardingsproces.
Ruitenschrapermessen: Deze worden gebruikt om het restant van de hars te verwijderen zodra deze is uitgedroogd.
Folie: Dit is een beschermlaag die boven op de dekhars komt zodat het behandelen van de dekhars met uv-licht er niet voor zorgt dat de hars te snel uithardt of beschadigd raakt.
Houder: Deze wordt geplaatst door middel van een zuignap in combinatie met de vacuümgel. In de houder plaats men de injector met de reparatiehars zodat deze met een stabiele houding in de beschadiging kan worden gespoten.
Spiegel: Wordt aan de andere kant van de ruit onder de beschadiging geplaatst. Hierdoor kan men iets zien wanneer men met de glasboor in het glas boort en hoe diep het sterretje is.
Schraperhouder: Deze tool houdt de messen op zijn plaats en geeft de plaatser bovendien meer controle over de messen.
Injector en reparatiehars: Dit zijn de belangrijkste onderdelen uit de voorruitreparatiekit. Met de reparatiehars en de injector wordt immers het grootste deel van de beschadiging gevuld en voorzien van een vulling.

REPARATIEPROCES

Om hetzelfde resultaat te kunnen garanderen als in de gespecialiseerde glascentra, is het van belang om het (meegeleverde) stappenplan nauwgezet te volgen. 

Voorruitreparatiekit

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is heel belangrijk. Voorruitreparatie is erg gebaat bij een schone ondergrond die een goed hechtingsvermogen heeft. Het gebruik van chemische middelen in de voorbereiding is nefast voor het resultaat omdat deze de hechting van de hars kunnen beïnvloeden. Een droge doek, een kraspen en eventueel perslucht zijn meer dan voldoende om het herstelproces in te zetten.

1. Reinigen
Begin het reinigingsproces met de ruit rond het beschadigde gebied schoon te vegen met een droge doek. Vermijd hierbij de beschadigde plek. Verwijder vervolgens eventuele losse stukjes glas uit het breekpunt met de kraspen zonder daarbij de inslagkrater onnodig te vergroten. Immers, hoe meer glas er ontbreekt, hoe duidelijker de reparatie zichtbaar blijft.

2. Spiegel bevestigen
Door een spiegel te bevestigen aan de binnenkant van de voorruit wordt het mogelijk om het werkproces vanaf de buitenkant te volgen. De houder verhindert immers het zicht op de breuk.

3. Boren
Wanneer een voorruit een sterretje met scheuren bevat is het aangeraden om de inslag aan te boren. Op die manier kan de steenslag later gemakkelijker en sneller gevuld worden. De hoek die u hierbij met de boor dient aan te houden is afhankelijk van bron tot bron. Wanneer u de boor in een hoek van 45° houdt, vermijdt u dat de polyvinylbutyral of PVB-laag wordt geperforeerd. Bij een hoek van 90° kan u echter in het midden van de beschadigde plek boren waardoor er een iets preciezer resultaat kan worden bekomen.
Boor een gaatje van ongeveer 1 millimeter diep in het midden van de beschadigde plek. De boordiepte is bereikt als de bal van de boor het glas afsluit. Houd de boormachine ook altijd met beide handen vast. Op die manier is er een veilige positionering van de boring gegarandeerd. Om oververhitting van de boor te vermijden is het aangeraden om de boring elke twee seconden te onderbreken.

4. Bevestigen van de houder
Bij het plaatsen van de houder is het belangrijk dat u het zuigeroppervlak inwrijft met vacuümgel. Op die manier kan u de positie van het bevestigde gereedschap later zonder problemen corrigeren. Bevestig de houder zo op de ruit zodat de injector zich later precies boven het beschadigde gebied bevindt. Klap vervolgens de zuigerhendel naar beneden.

5. Injector vullen
Voor deze stap heeft men zowel de injector als de harstube nodig. Schroef de zuiger 4 tot 5 millimeter uit de cilinder en vul de injectorkamer volledig met reparatiehars. Na het vullen sluit u de harstube best meteen weer af en legt u deze terug in de verpakking ter bescherming van uv-stralen. Vervolgens draait u de injector zo vast dat de injectorafdichting stevig tegen de vooruit gedrukt zit. Stel de houder met de stelschroef zo in dat de injector loodrecht op het beschadigde gebied ligt.

AANDACHTSPUNTEN BIJ REPARATIE
Indien de garagist met enkele belangrijke aandachtspunten rekening houdt, zullen er geen verschillen merkbaar zijn tussen het resultaat van de garagist en dat van een gespecialiseerd glascenter.
• Om te beginnen moet het te herstellen oppervlak volledig proper zijn en vrij van glassplinters. Indien nodig kan er met een metalen kraspen even in de barst gekrabd worden. Daarna kan er ook met perslucht (zonder drijfgassen) in de te herstellen plaats worden geblazen om zo de laatste losse microsplinters te verwijderen.
• Daarnaast moet er bij het aanbrengen van de hars aandacht zijn voor het feit dat er geen luchtbellen meer mogen zitten in het met hars op te vullen volume. Luchtbellen kunnen verwijderd worden door het oppervlak vacuüm te trekken en het even onder vacuüm te laten staan. Even tikken op het raam kan er ook voor zorgen dat een laatste gevangen luchtbel naar het oppervlak trekt.
• Om de hars vervolgens heel diep in de ruit te laten doordringen is het soms handig om even zacht te drukken en te tikken met de vinger aan de binnenkant van de impact. Ten slotte moet er ook op gelet worden dat de hars voldoende hoog op de impact zit.

ReparatieVoorruitreparatiekit

Het reparatieproces wordt het best uitgevoerd in een overdekte ruimte. Wanneer de herstelling toch buiten wordt uitgevoerd, kan de reparatiehars vroegtijdig uitharden door uv-straling.

6. Compressiefase
Draai de zuiger zo ver in de cilinder totdat het gat in de afdichting met ongeveer 1 millimeter is toegenomen. Door de opgebouwde druk wordt de reparatiehars in de beschadigde delen geïnjecteerd. In de controlespiegel kunt u zien hoe de ster met reparatiehars wordt gevuld tot deze weer helder en transparant wordt. Houdt steeds de cilinder vast terwijl u aan de zuiger draait. Op die manier voorkomt u een verschuiving en wordt de oorspronkelijke positie van de houder gegarandeerd.

7. Zuigerfase
Nadien wordt de zuiger een tiental millimeter teruggedraaid totdat de schroefdraad zichtbaar is. Door de zuiger vervolgens vijf minuten in een teruggedraaide positie te laten staan, ontstaat er onderdruk in de werkkamer waardoor de resterende lucht, in de vorm van kleine zwarte puntjes, kan ontsnappen in de richting van de injector. De druk- en zuigfases moeten net zo vaak herhaald worden tot er geen lucht meer zichtbaar is in de zuigfase.
Het licht verwarmen van het beschadigde gebied versnelt het vullen van kleine scheuren en het verwijderen van ingesloten lucht. Hiervoor kan er gebruikgemaakt worden van een aansteker die men gedurende een drie- tot vijftal seconden aan de binnenkant van de ruit onder het inslagpunt houdt. Deze handeling mag echter enkel en alleen gedurende de zuigerfase worden uitgevoerd om overdruk te voorkomen.

VOORDELEN VOORRUITREPARATIEKIT
Het belangrijkste voordeel van een voorruitreparatiekit is dat de garagist meteen beschikt over alle onderdelen om een degelijke reparatie uit te voeren. Daarnaast betreft het aanbieden van deze dienst een extra service waardoor klanten een garage steeds meer als een totaaloplossing zullen ervaren.Wanneer onderdelen uit de kit op of beschadigd zijn, kan men ze simpelweg bijbestellen via een webshop.Kitverdelers beschikken vaak over alle beschikbare veiligheidsinformatie waardoor de garagist automatisch voldoet aan de verschillende veiligheidswetgevingen.Een beschadiging kan doorscheuren waardoor de ruit vervangen moet worden. Een reparatie is niet onzichtbaar, maar voorkomt doorscheuren en dus vervanging.

Uitharden van de reparatie

Enkel wanneer de gerepareerde plek helder is en er geen lucht meer is ingesloten, kan men overgaan tot het uitharden van de hars. Hiervoor dient eerst de houder verwijderd te worden door de zuigerhendel op te heffen en de zuiger licht zijdelings van de ruit te tillen.

8. Folie
Neem een stukje folie van vier à vijf centimeter van de folierol en leg deze zonder druk op de reparatieplek.

9. Dekhars
Til de folie van bovenaf lichtjes op tot vlak onder de inslagkrater en plaats een druppel dekhars rechtstreeks op het inslagpunt. Laat daarna de folie terug op de hars glijden.

10. Uv-lamp
Door de behandeling met een uv-lamp hardt de reparatieplek sneller uit. Bevestig hiervoor de uv-lamp, nadat u de zuigers met vacuümgel heeft ingewreven, van buitenaf op de reparatieplek en schakel hem in. Na circa 10 minuten is de reparatieplek uitgehard.

Voorruitreparatie

Eindbehandeling

11. Glad maken
Haal na de uitharding de folie voorzichtig van de reparatieplek en schaaf met een schraper de overtollige hars van de ruit. Als u na deze handeling nog een verlaging van de reparatieplek vaststelt, moet u voor een foutloos resultaat opnieuw dekhars aanbrengen, folie erop leggen, uitharden en opnieuw afschaven. Om de ruit niet te beschadigen kijkt u best op voorhand na of de schraper niet beschadigd is.

12. Polijsten
Als laatste stap in het eindbehandelingsproces dient de reparatieplek eerst met een schone doek en daarna met een polijstmiddel gepolijst te worden. Let wel op dat u de plek niet te lang polijst. De reparatiehars kan hierdoor immers losraken waardoor het oppervlak niet meer glad is. Na voltooiing van de reparatie is het belangrijk om de gebruikte onderdelen te reinigen. De zuiger, lamp en spiegel kunnen met een pluisvrije doek worden schoongemaakt. Om de injector te reinigen, wordt het harsrestant uit de arbeidskamer verwijderd. Dit kan door de injector volledig samen te draaien. 

Illustraties © Berner en Glasstech