naar top
Menu
Logo Print
18/03/2019 - BABETTE SOETAERT

AUTOMOTIVE SHIFT WERKT WERKPLAATSCONCEPTUALISERING IN DE HAND

GARAGECONCEPTEN WINNEN AAN POPULARITEIT

Disruptieve ontwikkelingen zoals elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en vernieuwende mobiliteitsdiensten, veranderen de automotivesector in een ongekend snel tempo. Het credo eten of gegeten worden is vandaag dan ook actueler dan ooit in de autobranche en steeds meer onafhankelijke herstellers schikken zich bijgevolg almaar vaker naar de wet van de grote getallen. Conceptgarages zien derhalve massaal het licht en bieden onafhankelijke garages houvast in onzekere tijden. CarFix ontwart in dit artikel alvast het kluwen aan garageformules en schetst een stand van zaken.

GARAGECONCEPT

Een garageconcept is een werkplaatsformule waarbij de onafhankelijke garage wordt ondersteund in een heel aantal facetten van zijn bedrijfsvoering. De garage bouwt zijn activiteiten uit en maakt daarbij handig gebruik van de ondersteuning en knowhow van de partij die het concept aanbiedt. Een traditioneel garageconcept berust op garagebedrijven die zich aan bepaalde criteria houden om iets terug te krijgen van de aanbieder, of het nu gaat om prijskortingen, technische ondersteuning of gratis marketing. De garage wordt hierbij telkens opgenomen in een netwerk van goed opgeleide en gekwalificeerde technici. De samenwerking tussen onafhankelijke garagehouders en sterke partners bewerkstelligt bovendien een blijvende aansluiting op een steeds veranderende markt.

Soorten garageconcepten

Niet elk garageconcept is hetzelfde. Wie aansluiting zoekt, kan het best eerst bepalen in welke mate men ondersteuning wenst en in hoeverre men zijn eigenheid wil behouden. De Belgische conceptmarkt kan grotendeels worden onderverdeeld in drie soorten concepten:

  • Concept uitgaande van fabrikant, leverancier of grossier: De verzameling van onafhankelijke garages onder een gezamenlijk label is een conceptvorm die in België veelvuldig voorkomt. De garages worden hierbij meestal verenigd door fabrikanten, leveranciers of distributeurs van gereedschappen en voertuigonderdelen. Aansluiting bij dergelijk concept gaat in de meeste gevallen gepaard met behoud van eigenheid. In ruil voor een maandelijkse bijdrage krijgt de garage ondersteunende diensten aangeboden zoals trainingen en deskundige opleidingen.
  • Franchiseconcept: Bij een dergelijk concept worden de garages benaderd als franchisenemers. De garage is hierbij niet langer volledig onafhankelijk, maar heeft de plicht, en daardoor ook het recht, om de vormgeving van de franchisegever te gebruiken. Technische bijstand en marketingondersteuning zijn in het concept ingesloten.
  • Merkspecialisten: Teneinde een betere aftermarketondersteuning van hun product te bekomen, bieden merkspecialisten hun producten en diensten al wel eens aan onafhankelijke garages aan. Dergelijk concept is een win-winsituatie voor beide partijen aangezien de garagemedewerkers op die manier hun kennis bijschaven en de merkspecialisten er zeker van zijn dat hun product correct wordt geïnstalleerd of gebruikt.

'FORMULARISERING'

De noodzaak tot samenwerking en schaalvergroting is onomkeerbaar, zoveel is duidelijk. Garageconcepten bieden het ideale platform hiertoe en maken het voor de onafhankelijke garage mogelijk zich op hetzelfde niveau als de dealer te profileren. Ook de veeleisende en kritische klant wordt met conceptaansluiting op zijn wenken bediend. Toch blijkt de zogenaamde 'formularisering' voor sommige garagebedrijven een stap te ver. De vrees voor identiteitsverlies en de jaarlijkse financiële bijdragen vormen nochtans ongegronde argumenten zo blijkt.

Voordelen

Toetreden tot een garageconcept brengt in een tijd van technologische ontwikkelingen en afnemende onderhoudsbeurten legio voordelen met zich mee. Samenwerking met professionele partners is dan ook essentieel wil men groeien in het sterk veranderende automotivelandschap. De kracht van een garageconcept zit hem in het collectief en stelt garages in staat zich te manifesteren. Naast technische kennis, marketingondersteuning en een verhoogde herkenbaarheid, biedt een garageconcept in de eerste plaats een totaaloplossing aan. Zo kunnen of moeten medewerkers bijvoorbeeld gespecialiseerde opleidingen volgen en wordt er in veel gevallen toegang verleend tot een uitgebreide kennisbank. Het gaat er uiteindelijk om de garage toegang te verlenen tot diensten waarmee het zich kan professionaliseren en diversifiëren én waarmee de rentabiliteit kan opgedreven worden.

Nadelen

Belgische garagisten zijn gesteld op hun onafhankelijkheid en stonden tot voor kort eerder weigerachtig tegenover de toetreding tot een concept. Door de recente ontwikkelingen in de automotivebranche passen veel garages hun visie echter aan en winnen garageconcepten aan populariteit. Bovendien wordt in veel gevallen de eigenheid van een zaak gerespecteerd en hebben eigenaren inspraak bij beslissingen waardoor het argument tot eigenheidsverlies amper nog van toepassing is. Ook het betalen van een maandelijkse bijdrage en de verplichting tot het draaien van een minimumomzet zijn voorwaarden die vaak als een nadeel worden gezien bij aansluiting. De gunstige return on investment en opbouw van standvastige relaties met leveranciers weerleggen deze nadelige argumenten en maken duidelijk dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.

GARAGECONCEPTEN IN BELGIE

Het garageconcept is een trend die in België de laatste jaren een sterke aanhang krijgt. Bijgevolg telt ons land heel wat concepten waarbij de onafhankelijke garage zich kan aansluiten en zich zodoende kan voorbereiden op de toekomst. Wat volgt is een limitatief overzicht van het aanbod Belgische garageconcepten. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen totale garageconcepten, groeperingen van een distributeur of concepten van producenten die betrouwbare partners zoeken om hun onderdelen op de correcte manier te monteren. Ook worden er ter vervollediging enkele carrosserienetwerken in de lijst opgenomen. 

_____________________________________________________________________________________________________________

AUTODISTRIBUTION BELUX

AD-garage

  • Opgericht in 2018 (BE);
  • Vestigingen: 5 (BE) - 4.600 (Int.);
  • Doel: universeel garagebedrijf ondersteunen bij bedrijfsvoering d.m.v. product- en dienstenaanbod;
  • Producten en diensten: oplossingen bieden aan het universele garagebedrijf op het vlak van competentie (bv. opleidingen & hotline), competitiviteit (bv. scherpe aankoopcondities) en communicatie (bv. onlineoffertemodule);
  • Voorwaarden: specifiek lastenboek waaraan moet voldaan worden.

_____________________________________________________________________________________________________________

COVALUX  

Atelier Expert

  • Opgericht in 2015;
  • Vestigingen: 34 (BE);
  • Doel: kennis van onafhankelijke garages verder ontwikkelen, onderhoud en reparatie tegen de beste prijs …;
  • Producten en diensten: opleidingen, onlineonderdelencatalogus met gratis levering, kortingen, toegang technische fora en Delphi database, website …;
  • Voorwaarden: voldoen aan hoog niveau van service (evaluatiesysteem), deelname jaarlijkse promotieacties, deelname opleidingen ...

_____________________________________________________________________________________________________________

BOSCH

Auto Crew

  • Opgericht in 2008;
  • Vestigingen: 70 (BE) - 225 (NL & LUX);
  • Doel: Ondersteunen op het gebied van bedrijfsvoering, techniek en marketing;
  • Producten en diensten: autobijstand,lease, marketingmiddelen en POS (nationaal), gepersonaliseerd marketingpakket, website …;
  • Voorwaarden: onafhankelijk autobedrijf, twee full-time sleutelende monteurs, min. 2 hefbruggen in bezit, bereid tot aanschaffing Bosch KTS-diagnosetester.

_____________________________________________________________________________________________________________

LKQ BELGIUM

AutoFirst

  • Opgericht in 2016;
  • Vestigingen: 13 (BE) - 125 (NL);
  • Doel: door keuze aan trainingen, technische bijstand en marketingondersteuning een netwerk van lokale garagebedrijven met een sterke, brede dienstverlening bestendigen;
  • Producten en diensten: gratis diagnosetester en software, drie gratis trainingsdagen, technische bijstand, marketingcampagnes, nationale website …;
  • Voorwaarden: omzetdoelstellingen, min. 2 monteurs, min. 2 hefbruggen …

_____________________________________________________________________________________________________________

DOYEN AUTO

1,2,3 AutoService

  • Opgericht in 2011 (BE);
  • Vestigingen: 182 (BE) - 13 (LUX);
  • Doel: ondersteuning volgens TCO-concept (techniek, communicatie, organisatie), gewaarborgde prestaties …;
  • Producten en diensten: T: bv. diagnose op afstand en technische trainingen, C: campagnes, promo's, uithangborden, website …,
    O: extra business via leasing- en verzekeringsmaatschappij …;
  • Voorwaarden: regio, uitstraling, kwaliteitslabel, signalisatie, plaatsbeschrijving.

_____________________________________________________________________________________________________________

BOSCH

Bosch Car Service

  • Opgericht in 2001 (BE);
  • Vestigingen: 150 (BE);
  • Doel: aanbieden service, kwaliteit, deskundig advies en onderhoud;
  • Producten en diensten: 8 technische trainingsdagen per jaar, technische hotline, marketingondersteuning, eigen website, starterspakket, automatisch lid van Traxio, persoonlijke ondersteuning, toegang tot leasing;
  • Voorwaarden: 3 monteurs in dienst, min. 3 hefbruggen, behalen omzetdoelstelling …

_____________________________________________________________________________________________________________

BREZAN AUTOPARTS

Brezan

  • Opgericht in 2019 (BE);
  • Beoogde vestigingen: 50 (BE);
  • Doel: up-to-date houden van klanten + klantenbinding;
  • Producten en diensten: pechverhelping voor de klant, training en opleiding, regionale marketing, garantie+, min. 2 leveringen/dag, website, vervangwagen, steun bij uitstraling garagebedrijf …;
  • Voorwaarden: min. 2 monteurs, min. 1 hefbrug, diagnosetoestel ...

_____________________________________________________________________________________________________________

AUTOMATERIALEN R.S.M.

Checkstar

  • Opgericht in 2012 (BE);
  • Vestigingen: 14 (BE);
  • Doel: concept voor onafhankelijke garages met specialisatie in FCA;
  • Producten en diensten: garage-uitrusting, A-merk onderdelen, diagnoseapparatuur, technische ondersteuning, commerciële acties;
  • Voorwaarden: bepaalde omzet draaien, 4 maal per jaar opleiding volgen, vereiste kennis en intakegesprek.

_____________________________________________________________________________________________________________

PSA PEUGEOT CITROËN

Euro Repar Car Service

  • Opgericht in 2015 (BE);
  • Vestigingen: 108 (BE) - 4.000 (Int.);
  • Doel: garages ondersteunen op het gebied van onderdelen, techniek en marketing;
  • Producten en diensten: verschillende onderdelengamma's (originele onderdelen voor Peugeot, Citroen & DS; IAM-onderdelen; Euroreparonderdelen, technische ondersteuning, communicatie-acties …;
  • Voorwaarden: min. afname onderdelen, DMS, basisgarageuitrusting.

_____________________________________________________________________________________________________________

PCA

PCA Merkspecialist

  • Opgericht in 2002;
  • Vestigingen: 60 (VL/NL);
  • Doel: fullserviceconcept en ondersteuning verkoop, werkplaats en onderdelen, ondersteuning in marketing, training en opleiding …;
  • Producten en diensten: inkoopvoordelen, trainings- en opleidingsmogelijkheden, aanbod consumentenproducten …;
  • Voorwaarden: kennis in het merkspecialisme voor de producten Peugeot en/of Citroën, juiste technische apparatuur.

_____________________________________________________________________________________________________________

LKQ BELGIUM

Qualitygarage

  • Opgericht in 2016;
  • Vestigingen: 80 (BE);
  • Doel: service op dealerniveau, een correcte prijs en een familiale sfeer;
  • Producten en diensten: gratis Actia diagnosetoestel met software, technische hotline, verhuur gespecialiseerd gereedschap, remote diagnose, Gocar/Autovlan abonnement, website, Quality marketing screen …;
  • Voorwaarden: omzet doelstelling, min. 3 hefbruggen, min. 3 monteurs, behalen diagnoselabels door opleiding.

_____________________________________________________________________________________________________________

DOYEN AUTO

Requal Erkend Herstellers

  • Opgericht in 2007 (BE);
  • Vestigingen: 55 (BE);
  • Doel: ondersteuning volgens TCO-concept (Techniek, Communicatie, Organisatie), gewaarborgde prestaties;
  • Producten en diensten: T: bv. diagnose op afstand, C: campagnes, promo's, uithangborden, website, O: strategische partnerschappen om vaste kosten te laten dalen en meer marges te genereren;
  • Voorwaarden: regio, uitstraling, signalisatie, plaatsbeschrijving.

_____________________________________________________________________________________________________________

CHAMPION LUBRICANTS

Champion Service Point

  • Opgericht in 2018 (BE en NL);
  • Vestigingen: 2 (BE) - 7 (NL);
  • Doel: onafhankelijke garagist volwaardig alternatief bieden waarbij de eigenheid gerespecteerd wordt;
  • Producten en diensten: breed gamma Champion-smeermiddelen, marketingondersteuning, klantenbinding, advies en opleiding op maat;
  • Voorwaarden: min. hoeveelheid Champion-smeermiddelen verbruiken, 1 opleiding per jaar volgen en meegroeien met Champion naar de toekomst.

_____________________________________________________________________________________________________________

FEDERAL-MOGUL

Garage Gurus

  • Opgericht in 2018 (BE);
  • Doel: gebruikmaken van uitgebreide kennis op het gebied van OE-voertuigtechnologie ter voorlichting van de aftermarket zodat werkplaatsen met succes alle voertuigen kunnen repareren, en monteurs zich in hun carrière kunnen ontplooien;
  • Producten en diensten: totaalpakket van gratis technische ondersteuning en trainingen;
  • Voorwaarden: geen voorwaarden, gratis.

_____________________________________________________________________________________________________________

HELLA

Hella Service Partner

  • Opgericht in 2002;
  • Vestigingen: 300 (Benelux);
  • Producten en diensten: technische helpdesk, marketingondersteuning, verbinding door exclusieve evenementen en info-avonden, beschikbaarheid alle Hella producten …;
  • Voorwaarden: profilering als Hella Service Partner, aanschaf startpakket, minimale omzet van € 5.000 Hella-artikelen, jaarlijks min. 1 Hella Service Partner event bijwonen, Hella Gutmann diagnosetester bezitten.

_____________________________________________________________________________________________________________

KROON-OIL

Kroon-Oil Supportplan

  • Opgericht in 2016;
  • Vestigingen: 250;
  • Doel: garagebedrijven ondersteuning bieden met specifieke tools en kennis op het gebied van smeermiddelen;
  • Producten en diensten: technische, marketing- en financiële support in de vorm van equipment, werkplaatsaankleding, website en app, trainingen, technische helpdesk, diverse marketingtools …;
  • Voorwaarden: laagdrempelig, afname reëel volume.

_____________________________________________________________________________________________________________

TENNECO

Monroe Safety Expert

  • Opgericht in 2000;
  • Vestigingen: 554 (Benelux), 112 (BE);
  • Doel: bewustwording bij technici en automobilist d.m.v. training, sales- en marketingsupport;
  • Producten en diensten: kennis d.m.v. training, bewustwordingsmateriaal, testapparatuur …;
  • Voorwaarden: plaatsing Monroe gevelbord, bereidheid tot het volgen van 1 jaarlijkse training en bewustwording op schokdempergebied creëren bij de klant ...

_____________________________________________________________________________________________________________

SKF

Pole Position Plus

  • Opgericht in 2011;
  • Vestigingen: 900 (Benelux);
  • Doel: garageondersteuning d.m.v. technische informatie, trainingen en productinformatie + ondersteuning bij defect product …;
  • Producten en diensten: technische bulletins en productinfo, onlinecatalogus, garantie ondersteuning …;
  • Voorwaarden: eenmalige bijdrage, bij schade voert SKF accountmanager expertise uit, enkel geldige garantie bij gebruik SKF-gereedschapset ...

_____________________________________________________________________________________________________________

TURBO'S HOET

Turbopartner 2.0

  • Opgericht in 2017 (BE);
  • Doel: juiste diagnose bij defect turbo, maximale turbokennis, snelle montage, maximale klantentevredenheid, minimale risico's;
  • Producten en diensten: TH-Box = turbo, montagekit, mountingkit en montageinstructies + persoonlijke technische ondersteuning, toegang tot de turbo-kennisbank, gratis vervangende turbo, vergoeding montage-uren;
  • Voorwaarden: infoavond volgen bij lokale grossier en slagen voor een test.

_____________________________________________________________________________________________________________

BASF

Bright

  • Opgericht in 2010;
  • Vestigingen: 120 (BE);
  • Doel: continue verbetering van prestaties en rentabiliteit toegespitst op verschillende processen in het schadeherstelbedrijf;
  • Producten en diensten: consultants en data-analyste staan samen met verkopers en technici klaar om klanten te ondersteunen met diverse opleidingen en gedetailleerde cijferanalyses;
  • Voorwaarden: essentiële voorwaarden worden besproken tijdens intake.

_____________________________________________________________________________________________________________

GLASURIT

ColorMotion

  • Opgericht in 2004;
  • Vestigingen: 119 (BE);
  • Doel: oplossingen bieden betreffende productiviteit en efficiëntie, marketing en imago, personeelsbeheer, infrastructuur en duurzaamheid …;
  • Producten en diensten: managementseminarie, 2 info-avonden, 1 jaarevent, menu met 14-tal consultancydiensten beschikbaar via prof. team;
  • Voorwaarden: beschikken over een geldig kwaliteitslabel en actief engagement tonen.

_____________________________________________________________________________________________________________

AXALTA COATING SYSTEMS

Five Star Netwerk / Repanet / CUI

  • Opgericht in 1989, 2003 en 2000;
  • Vestigingen: 180 (BE);
  • Doel: optimaliseren van herstelbedrijven t.v.v. hun proces, management en administratie d.m.v. ondersteunde programma's en consultancy;
  • Producten en diensten: kwaliteitsvolle herstellakken, toegang tot modules m.b.t. marketing, managementtraining, consultancy en rendementsberekening;
  • Voorwaarden: beschikken over kwaliteitscertificaat Avicar plus, Eurogant new of een equivalent.

_____________________________________________________________________________________________________________

R-M

Premium Partners

  • Opgericht in 2012;
  • Vestigingen: 44 (BE);
  • Doel: ondersteuningsproject bieden, info over marktontwikkelingen, hersteltechnieken, nieuwe ideeën ontwikkelen, inspelen op marktontwikkelingen …;
  • Producten en diensten: managementseminarie, 2 info-avonden, 1 jaarevent, menu met 14-tal consultancydiensten beschikbaar via prof. team;
  • Voorwaarden: beschikken over een geldig kwaliteitslabel en actief engagement tonen.

_____________________________________________________________________________________________________________

PROFILE

Profile Car & TyreService

  • Opgericht in1989 (NL), 1996 (BE);
  • Vestigingen: 170 (NL), 62 (BE);
  • Doel: landelijk dekkend netwerk en sterk kwaliteitslabel voor banden en multimerkonderhoud, alternatief voor de merkdealer;
  • Producten en diensten: bandenservice voor personen-, bestel- en vrachtwagens, mobiele service, multimerkonderhoud, depannageservice …;
  • Voorwaarden: min. aantal werkplekken, ondernemend, solvabel, passen binnen Profile gedachte.