naar top
Menu
Logo Print
01/02/2019 - BABETTE SOETAERT

BELG HOUDT HET STUUR STEVIG IN HANDEN

AUTOMATED DRIVING: EEN STAND VAN ZAKEN

Connected carsBij de zelfrijdende wagen stelt zich niet de vraag of hij er komt, maar vooral wanneer hij in het straatbeeld zal verschijnen. De Belg lijkt echter niet gewonnen voor dit eerder futuristisch aandoend gegeven en bekijkt de autonome functie vooral vanuit ondersteunende hoek. Nochtans zou ons land, met zijn ellenlange files en rijzende brandstofprijzen de autonoom rijdende vierwieler wel kunnen gebruiken. Op een volledige auto-pilot (SAE 5) zal het vermoedelijk nog wachten zijn tot in 2025, maar in afwachting daarvan kan er ondertussen al lustig worden geëxperimenteerd met de autonome deugden uit SAE 2.

DE TERUGHOUDENDE BELG

Als het op geautomatiseerd rijden aankomt, zijn de Belgen eerder terughoudend. Zo blijkt uit een bevraging van technologiebedrijf Bosch bij 1.000 Belgische autobestuurders. Terwijl iets meer dan de helft verwacht dat de zelfrijdende auto minder stress en meer rijcomfort met zich mee zal brengen, is een snelle invoering van de zelfrijdende wagen voor een meerderheid van de Belgen nog niet nodig. Bovendien zou slechts 11% van de Belgen zijn kinderen toevertrouwen aan de zelfrijdende wagen. België scoort hiermee samen met Duitsland het laagst van de twaalf door Bosch bevraagde landen.

Controlebehoud

Waarschuwing
Bij de zelfrijdende wagen stelt zich niet de vraag of hij er komt, maar vooral wanneer hij in het straatbeeld zal verschijnen

Belgen hebben dus moeite om de controle over het stuur uit handen te geven en rijden nog steeds graag zelf. Zelfrijdende functies worden door de Belg dan ook als ondersteunend gezien. 57% van de ondervraagde Belgen geeft aan dat de wagen zijn zelfrijdende capaciteiten vooral tijdens het parkeren zou moeten inzetten. Een parkeerplaats vinden of uit een parkeerplaats rijden blijkt voor de helft van de Belgen een belangrijke functie. Ook rijden tijdens files wordt door 44% van de ondervraagden als nuttig gezien. Een kwart van de Belgen vindt het overnemen van de stuurfuncties dan weer een belangrijke taak. Ook de integratie van het autonoom rijden in andere mobiliteitsdiensten zoals deelauto's en deelsystemen, blijkt van belang voor de Belg.

Contradictorisch

De zelfrijdende wagen kan bij het Belgische publiek op weinig bijval rekenen. Toch zou, eens de auto zelfstandig aan het rijden is, iets meer dan de helft van de ondervraagden zijn of haar vrijgekomen tijd invullen door uit het raam te kijken of in conversatie te gaan met medepassagiers. Contradictorisch genoeg zijn dit zaken die we vandaag reeds in de wagen kunnen uitvoeren. Verrichtingen zoals sms'en, bellen en sociale media raadplegen zijn tevens bezigheden die vandaag (al dan niet onwettig) worden uitgevoerd, maar zijn vreemd genoeg minder aanwezig in de bevraging.

NIET OF, MAAR WANNEER

Of de Belg er nu klaar voor is of niet, volgens Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More hogeschool, is er maar één toekomst voor de automotive sector en die is autonoom. Volgens Pecqueur zal het autonoom rijden de wereld gigantisch veranderen, maar zal de wagen zoals we die vandaag kennen, onder het motto 'human driven cars are the next horses', wel blijven bestaan. “In de automotive wereld zullen spelers op de markt komen die men vandaag niet zou associëren met de sector. Zo lanceerde Volvo onlangs zijn 360c concept. Een autonoom voertuig dat de functie van een hotelkamer zal overnemen door passagiers 's nachts veilig van punt A naar punt B te rijden waardoor ook het boeken van een korteafstandsvlucht overbodig wordt. Ook autoconstructeurs zijn vandaag volop bezig met het herdenken van de wagen zoals we die vandaag kennen. General Motors doet met de Chevy Bolt een verdienstelijke poging, en CEO Mary Barra beseft alvast dat de auto-industrie de komende tien jaar meer verandering zal doormaken dan dat het geval was in de laatste 50 jaar. Maak daar vijf jaar van en we zitten op dezelfde golflengte", aldus Pecqueur.

(R)EVOLUTIE?

Roadmap
SAE Levels

In een wereld waarin de gemiddelde leeftijd stijgt, steeds meer mensen in steden wonen, het klimaat opwarmt en steeds meer zaken verbonden zijn met elkaar, wordt automatisatie door Bosch eerder als een evolutie dan als een revolutie gezien. Toch zijn er nog een aantal hordes weg te werken alvorens er ten volle kan genoten worden van de vele voordelen die de autonoom rijdende wagen met zich meebrengt.

 

 

 

Te overwinnen hordes

Goed twee jaar geleden werd het Verdrag van Wenen, dat bestuurders verplichte om beide handen aan het stuur te houden, aangepast, waardoor verschillende andere technologieën de overhand konden nemen. Toch werkt de wetgeving nog steeds limiterend aangezien er nog steeds een menselijke bestuurder dient aanwezig te zijn. Ook de veiligheid vormt een belangrijk aspect in de ontwikkeling van autonome wagens. Aangezien het voertuig voortdurend in connectie zal staan met de cloud, moet er ook enige bescherming worden voorzien tegen hackers. De systeemarchitectuur van de wagen moet dan weer van een 'fail safe' naar een 'fail operational' worden gebracht. Er moet immers steeds een back-upsysteem aanwezig zijn om te voorkomen dat de wagen plots stilvalt. Een goed werkend sensorconcept dat 360 graden rond het voertuig kan registreren en een kaart waarop alle omgevingsgegevens worden weergegeven en die bestaat uit verschillende datalevels zijn tenslotte ook onontbeerlijk voor de feilloze werking van een zelfrijdend voertuig.

STAND VAN ZAKEN

Teneinde tegen 2025 een volledige auto-pilot in SAE 5 te bekomen zijn autoconstructeurs en technologiebedrijven vandaag volop bezig met het wegwerken van bovenstaande hordes. Een aantal modellen wordt daarom vandaag al uitgerust met (semi-)autonome systemen. Zo is de highway assist (SAE 2) van Bosch momenteel aanwezig in alle voertuigen van het Maserati aanbod MY 2018.

Bosch Highway Assist

Bosch Highway Assist

De Bosch Highway assist is aanwezig in alle voertuigen van het Maserati aanbod MY 2018

De Highway Assist van Bosch is een gedeeltelijk geautomatiseerde rijfunctie die een rit vooral veiliger en minder stresserend maakt voor de bestuurder. Het nieuwe systeem combineert de functies ACC Stop & Go en Lane Centring waardoor de snelheid, versnelling en het remgedrag van de wagen wordt beheerst. Dankzij de slimme combinatie van deze twee functies en de geoptimaliseerde lengte- en breedtebegeleiding tijdens het rijden op een rijstrook, maakt deze technologie gedeeltelijk geautomatiseerd rijden op SAE niveau 2 mogelijk op rechte stukken én in bochten.

Belangrijke ondersteuning

De technologie voor snelwegondersteuning is bedoeld om de snelheidsbeperkingen op snelwegen nauwgezet te respecteren waardoor het systeem de bestuurder bijgevolg belangrijke ondersteuning biedt. Het enige wat de bestuurder dient te ondernemen, is het voertuig voortdurend in het oog houden om zo op elk moment te kunnen ingrijpen. De technologische functies worden mogelijk gemaakt door de gecombineerde werking van een langeafstandsradarsensor, een camera en een gps, die de actuele positie van de auto op de snelweg bijhoudt. De elektrische stuurbekrachtiging levert bij dit alles een zeer belangrijke bijdrage aan de implementatie van de Highway Assist-technologie en andere geavanceerde rijhulpsystemen.

Adaptieve technologie

Via de langeafstandsradarsensor ondersteunt de Highway Assist de bestuurder door de afstand, richting en snelheid van de auto in het oog te houden, alsook het voorliggende verkeer tot een snelheid van 145 km/h en een afstand van 200 meter. De wagen volgt op een veilige afstand én met een veilige snelheid zijn voorligger. Als deze vertraagt, past het systeem de snelheid aan, en als het voertuig versnelt of van rijstrook verandert, verhoogt het systeem de snelheid automatisch tot het niveau dat door de bestuurder werd bepaald. De wagen herkent bovendien ook de rijstrookmarkeringen waardoor er, in combinatie met de automatische werking van de elektrische stuurbekrachtiging, wordt voor gezorgd dat de wagen te allen tijde in het midden van de rijstrook blijft, zelfs in bochten. Het systeem biedt dus gedeeltelijk geautomatiseerde rij-ondersteuning, maar de bestuurder blijft wel zelf verantwoordelijk voor de auto. Hij of zij moet toezicht houden op het systeem en indien nodig de volledige controle van het voertuig overnemen. 

 

SAE Levels

SAE staat voor de Society of Automotive Engineers en bepaalt het intelligentieniveau en de automatiseringsmogelijkheden van voertuigen, met een ranglijst van 0 tot 5:

  • Niveau 0 vertegenwoordigt de wagen zoals we die vandaag kennen; volledig menselijk en manueel gecontroleerd.
  • Niveau 1 is het laagste automatiseringsniveau. Hierbij staat slechts één aspect de bestuurder bij tijdens het rijden.
  • Niveau 2 stelt het voertuig in staat om bepaalde delen van de rijervaring te automatiseren. De bestuurder behoudt wel te allen tijde de controle over het voertuig.
  • Niveau 3 draait vooral om omgevingsdetectie. Met deze meer geavanceerde technologie kunnen voertuigen zelf weloverwogen beslissingen nemen, zoals het inhalen van langzamere voertuigen.
  • Niveau 4 kan voertuigen zelf laten ingrijpen als er iets fout gaat of een systeemstoring optreedt.
  • Niveau 5 maakt menselijke interactie volledig overbodig en maakt de wagen volledig zelfstandig.