naar top
Menu
Logo Print

 

HOU GEUR, BACTERIEN EN ANDERE ELLENDE UIT WAGENINTERIEUR

Het belang van een correcte reiniging van het aircosysteem

Niet alleen onfrisse geurtjes, maar ook tal van schadelijke micro-organismen kunnen zich in een onrein aircosysteem ophoudenEen aircosysteem is al lang niet meer enkel een onderdeel van luxewagens. Tegenwoordig maakt de airco deel uit van de standaarduitrusting van een degelijke wagen. Airconditioning in de wagen biedt dan ook tal van pluspunten: de ruiten blijven condensatievrij, wat de zichtbaarheid alleen maar ten goede komt, en de aangename temperatuur in het interieur helpt de chauffeur om alert te blijven. En wat is er aangenamer dan een frisse, koele bries door de wagen bij warme temperaturen? Maar de aircofunctie kan ernstig verstoord worden en dan wordt het heel wat minder aangenaam en gezond om met de auto te rijden.

VOEDINGSBODEM VOOR ELLENDE

Allerhande bacteriën, waaronder legionella, schimmels en andere micro-organismen, industriële luchtvervuiling, uitlaatgassen, nicotine en pollen nestelen zich na verloop van tijd in de airco. Bij het gebruik van de wagen worden deze verontreinigingen door het airconditioningssysteem in het voertuig geblazen en ingeademd door de passagiers. De aircoverdamper in de wagen is immers een uitermate geschikte voedingsbodem voor de wildgroei van bacteriën, gisten en schimmels. Die zijn verantwoordelijk voor de al te herkenbare muffe lucht in een wagen. Behalve de onaangename reuk zijn veruit de meeste schimmelsporen allergeen, waardoor de inzittenden hinder kunnen ondervinden van allergische reacties, zoals verkoudheid, geïrriteerde luchtwegen en tranende ogen. Mensen met astma kunnen zelfs geconfronteerd worden met een verergering van hun klachten. Een rechtstreeks gevolg van de verontreinigde airco zijn klachten over irritatie aan de ogen en de luchtwegen, bacteriële infecties, allergische reacties, slechte geurtjes …

VERVANGING FILTER

Veruit de meeste garagebedrijven bezitten de nodige kennis om service te bieden aan aircosystemen. Elke wagenfabrikant heeft verschillende onderhoudsintervallen en/of voorschriften voor het door hen geplaatste aircosysteem. Er wordt wel degelijk rekening gehouden met vervuiling van het systeem, maar dat alleen in de vorm van stof, pollen, roet en/of verbrandingsgassen. Daarom wordt bij nagenoeg elke onderhoudsbeurt het interieur/pollenfilter vervangen. Tevens wordt er rekening gehouden met vocht dat mogelijk op de verdamper kan condenseren, zodat alle aircosystemen uitgerust zijn met een afwateringsleiding die tot buiten de wagencarrosserie leidt. Bij warm weer is deze afwatering zichtbaar als de 'plas' onder de wagen.

MICROBIOLOGISCHE VERVUILING

Waar wagenfabrikanten nog onvoldoende rekening mee houden, is de integratie van de microbiologische vervuiling (in de vorm van bacteriën, gisten en schimmels) in het onderhoudsschema. Het is dan ook aan de gespecialiseerde bedrijven die zulke reinigingsproducten op de markt brengen, om de garagebedrijven proactief te ondersteunen en te begeleiden om de wagen van hun klant af te leveren met een gezond en fris interieur.

AIRCOSERVICE

Voor de reiniging ...Maar al te vaak blijkt dat er alleen in de zomermaanden aandacht besteed wordt aan het aircosysteem. Maar een airconditioningssysteem doet meer dan enkel maar de lucht koelen wanneer het warm is. Zo zorgt het bv. ook voor een constant en droog klimaat in de wagen, en dat het hele jaar door. Een goed merkbaar voorbeeld in natte periodes is het ontwasemen van de ramen. Als wagenbezitters zich slechts één keer per jaar bij hun garage aanmelden en als dit nu net tijdens de herfst- of wintermaanden is, dan is de kans heel reëel dat het aircosysteem te weinig of helemaal nooit wordt gecontroleerd of gereinigd. Garagehouders dienen hierop bedacht te zijn en hun klant erover te informeren dat aircoservice het hele jaar door van groot belang is, net als al het andere wagenonderhoud.

LUCHTVERFRISSER

… na de reinigingInteressant om weten is dat een aircosysteem vanzelfsprekend niet gebaat is met een luchtverfrisser die enkel maar een lekker geurtje verspreidt. Want wanneer een wagenbezitter bij de garagehouder aanklopt met de mededeling dat het, bijvoorbeeld, ruikt naar natte sokken in zijn wagen, is het mogelijk om deze muffe, vieze geur te maskeren met een luchtverfrisser. De praktijk wijst echter uit dat die de muffe geur maar kortstondig camoufleert en bacteriën ongemoeid laat. Als de oorzaak werkelijk aangepakt moet worden en het aircosysteem vakkundig gereinigd, dient men aan de slag te gaan met een product dat enkel daarvoor ontwikkeld en op veiligheid getest werd én wettelijk goedgekeurd is. Daarom opteert men het best voor een effectief onderhoudsproduct dat ook de verdamper (de bron van de besmetting) reinigt en daarmee bacteriën, gisten en schimmels verwijdert. Dit zijn namelijk de veroorzakers van de muffe lucht in een auto en die zijn verantwoordelijk voor het verspreiden van ziektekiemen. De klant heeft recht op een goed advies om het klimaat in de auto zo gezond mogelijk te maken en te houden. Dus geen 'luchtje', maar een effectieve aircoreiniger die micro-organismen afdoodt. Helaas pretenderen heel veel producten dat hun product aircosystemen reinigt, terwijl ze alleen maar luchtjes maskeren.

WETTELIJK GOEDGEKEURD

Aanbevolen wordt om tijdens het airco-onderhoud te reinigen met een adequaat product, bij voorkeur een van de drie wettelijk door het Nederlandse Ctgb (College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden) goedgekeurde aircoreinigers. Met deze producten worden de bron van de besmetting, de verdamper, en alle aangesloten luchtkanalen grondig gereinigd en worden schadelijke micro-organisme geneutraliseerd. Alleen deze gespecialiseerde producten zijn getest en beoordeeld, en voor monteurs en inzittenden veilig bevonden en vaak voorzien van een lekker geurtje.

MOGELIJKHEDEN

De kern van een goede aircoschoonmaak is altijd het verdamperelement. De natte ondergrond biedt namlijk optimale omstandigheden voor bacterie- en schimmelvorming. Kortom, de verdamper is de bron van de slechte geur en gezondheidsrisico's in de wagen. Alléén het afdoden van schimmels en bacteriën lost het probleem van de vieze en ongezonde geur langdurig op. Om een doeltreffende reiniging te krijgen, wordt bij voorkeur het pollenfilter verwijderd en het airconditioningssysteem behandeld volgens het gebruiksvoorschrift van de fabrikant van de aircoreiniger. Zelfs bij een pollenfilterwissel is het zinvol om de omgeving van het pollenfilter (de pollenfilterbehuizing en de aangrenzende kanalen) te reinigen, of sterker nog, te desinfecteren, zodat achtergebleven resten geen kans krijgen om tot in het interieur te raken.

HOE REINIGEN?

Een eenvoudige reiniging wordt met een bijzondere spuitbus uitgevoerd die zichzelf automatisch leegtDe meest eenvoudige manier is het reinigen met een spuitbus die, na het verwijderen van het pollenfilter, voor de passagiersstoel op de bodem wordt geplaatst en die na enige instellingen van de airco en het indrukken van de spuitkop zichzelf automatisch leegt en het hele airconditioningssysteem, inclusief verdamper, luchtkanalen en uitstroomopeningen, ontsmet en reinigt. Voor een intensieve reiniging van de verdamper het verlengslangetje gebruiken en de inhoud van de spuitbus vanaf de pollenfilterbehuizing richting de verdamper spuiten. Tevens is er de mogelijkheid om met een ultrasone, zeer fijne verneveling (< 5 micron) te werken, zelfs door de pollenfilter heen, waarbij een apparaat in de auto zorgt voor een volledige penetratie in het verdamperelement en op alle koelvinnen. De vernevelde vloeistof ontsmet op die manier het volledige oppervlak van de verdamper, alsook het volledige luchtkanaaltraject en alle blaasmonden in het interieur.

OPGELET MET VLOEISTOF EN SCHUIM

Het is ook opletten geblazen met vloeistoffen en schuimende producten. Als de vloeistof uit de luchtkanalen lekt en op elektrische delen en connectoren terechtkomt, zou dit een storing, een uitval of een kortsluiting kunnen geven.

APPRECIATIE VAN DE KLANT

Maak als garagehouder niet de vergissing om te menen dat een adequate aircoreiniging te duur zou zijn. Veruit de meeste klanten vinden een schoon, fris én gezond klimaat in de auto immers uiterst belangrijk. Een gemiddelde wagenonderhoudsbeurt, waarbij er werkelijk aandacht wordt besteed aan de auto en niet enkel maar de olie wordt ververst, kost al snel een paar honderd euro's. Als er geen mankementen aan de wagen zijn, zal de klant absoluut niks merken van het onderhoud. Behalve dat het hem alweer geld gekost heeft. Maar als een dergelijk onderhoud wordt uitgebreid met een degelijke reiniging van het aircosysteem, merkt de klant dit meteen. De aircoreiniging draagt dan in belangrijke mate bij aan de gehele beleving op het moment dat de klant in de auto stapt. En dat zal hij van zijn garagehouder zeker appreciëren!

DIDACTISCH

Het proactief benaderen en informeren van de wagenbezitter heeft niet alleen een gunstig effect op zijn gezondheid en die van zijn medepassagiers, maar ook op de omzet van het garagebedrijf. De adviseurs van aircoreinigingsproducten bieden garagehouders graag de nodige ondersteuning met didactische en marketingmaterialen om de klant te overtuigen van de noodzaak van een regelmatige aircoreiniging.