naar top
Menu
Logo Print

PRAKTIJKTIP: BMW X3 ZONDER MOTORVERMOGEN

Tijdig onderhoud vermijdt kosten

Een BMW X3 2.0d met 110 kW uit 2006 werd bij onze diagnosespecialist door een garagehouder binnengebracht met als probleem dat de turbo defect was en vervangen moest worden. Onze specialist volgde de gestelde diagnose, maar ontdekte bij de demontage van de turbo dat die de geest gegeven had door een gebrek aan smering. De gebrekkige smering had ook de aanvoerleiding van de olie en beide banjobouten volledig verstopt. Bij het demontageproces viel verder op dat ook de luchtfilter dringend aan vervanging toe was. Ook dit heeft nadelige gevolgen voor de werking van de turbo.

VAN WAAR KOMT DIE OLIEVERVUILING?

De 'black sludge' waarmee de toevoer van de turbo dichtgeslibd is, is te wijten aan te lange verversingsintervallen van de olie. Vooral bij dieselmotoren dikt de olie sterk in door de roetvorming tijdens het verbrandingsproces. Die vervuiling zet zich vervolgens overal af binnen het motorblok en het zijn uiteraard de kleinste kanalen die het eerst verstopt raken ... met alle gevolgen van dien. Een van de functies van olie, naast het smeren natuurlijk, is het schoonhouden van het motorblok. De olie slaat als het ware de vervuiling op. Als die echter door een te lang verversingsinterval haar verzadigingspunt bereikt, verliest de olie haar reinigende functie en zweeft alle vervuiling vrij rond in het motorblok.

 

MONTAGE

De turbo is nu volledig gedemonteerd en we hebben de oorzaak van zijn falen achterhaald. Belangrijk bij deze oorzaak is om alle onderdelen van de kring degelijk te reinigen alvorens de nieuwe turbo te monteren. Bij een turbo kunnen we spreken van twee kringen: een oliekring en een luchtkring. De oliekring vanwege de black sludge en het smeerprobleem, de luchtkring om te vermijden dat er defecte onderdelen aangezogen worden en op hun beurt de turbo opnieuw beschadigen.
 

Reinigen van de luchtkring

De luchtkring bestaat uit de luchtslangen en de intercooler. De luchtslangen kunnen we makkelijk reinigen door ze te demonteren en met perslucht door te blazen. De intercooler daarentegen is een ander paar mouwen. Die bestaat namelijk uit allemaal kleine kanaaltjes met daarin vaak nog eens spiralen om de lucht te laten wervelen en zo extra te koelen. Met andere woorden: een intercooler kun je nooit voor 100% reinigen ... vervangen dus!

Reinigen van de oliekring

Starten doen we met het reinigen van de toevoer naar de turbo. Zo zijn we er zeker van dat die alvast smering krijgt. Vervolgens monteren we de turbo op het motorblok. In de doos van ons nieuwe exemplaar treffen we een montageset aan, die bestaat uit de nodige pakkingen, een oliespuit en een nieuw labyrint voor de carterventilatie. De oliespuit injecteren we in de olietoevoer van de nieuwe turbo. Zo krijgt die onmiddellijk smering tijdens de startfase (de oliedruk moet dan nog opgebouwd worden). Het labyrint wordt bijgeleverd omdat dit een bekend probleem is bij BMW en olieverbruik via het turbinewiel kan veroorzaken. Alle onderdelen worden gemonteerd, inclusief het nieuwe labyrint, een nieuwe luchtfilter en een nieuwe oliefilter, want ook die heeft het zwaar te verduren gekregen (lees: opengescheurd). De olie wordt afgelaten en vervangen door een speciale 20W20- spoelolie. Die heeft een sterk reinigende functie, maar mag enkel gebruikt worden bij een stationair draaiende motor. We laten de motor twintig minuten draaien met de spoelolie. Vervolgens laten we de olie af en verwijderen we het oliefilter. Er wordt voor de tweede maal een nieuwe filter gemonteerd en het carter wordt gevuld met de voorgeschreven olie. Tot slot lezen we nog het foutcode-geheugen uit en maken we een testrit. Alles is nu weer zoals het hoort.


CONCLUSIE

Indien de wagen steeds een tijdig onderhoud zou krijgen, kunnen grote kosten vermeden worden. In tijden van crisis is het een foute ingesteldheid om te besparen op onderhoud of herstellingen.