naar top
Menu
Logo Print

SAAB LIJDT AAN MISFIREPROBLEEM

Beschadigde tandkrans ontdekt dankzij support hotline

'Remote support' bespaart zowel tijd als geld voor u en uw klanten. Moderne communicatiemiddelen introduceren de 'hotline' in een nieuw tijdperk Door moderne communicatietechnieken zoals Teamviewer, Skype en webcamtoepassingen kan vandaag de dag zeer veel via de hotline. Deze toepassingen bieden helpdeskmedewerkers de mogelijkheid om vanachter hun bureau mee te kijken onder de motorkap van de storingswagen, de meet- en diagnoseapparatuur van de garage te bedienen, en de monteur te begeleiden bij diverse metingen en handelingen. De mogelijkheden en de voordelen zijn legio. Ook klanten zijn zeer tevreden over deze extra service. Dit bespaart hen namelijk een hoop tijd en een bezoek aan het diagnoseatelier.

OPLOSSING HOTLINE

Onlangs deed een van de klanten een beroep op de Sergoyne hotline in verband met een storing op een Saab 9-3 van bouwjaar 2004.


Saab 9-3 met misfireprobleem

De wagen startte nog wel, maar draaide veel te rijk en viel uiteindelijk na enkele seconden stil. De monteur was begonnen met het uitlezen van het foutcodegeheugen en trof daar foutcodes aan op de krukaspositiesensor. Ook in de meetwaardeblokken merkte de monteur op dat het signaal wel binnenkwam, maar nogal rare bokkensprongen maakte. Helaas bood een nieuwe sensor niet het gewenste resultaat. Waarop hij vervolgens overging tot een controle van de bedrading tussen sensor en ECU, maar ook daar vond hij geen oplossing voor het probleem. Dan maar een beroep doen op de hotline!

Bron van ellende?

De klant belde de hotline op met de volgende vraag: “Kunnen jullie een nieuwe motor-ECU aanleren op een Saab?" Hij was dus tot de conclusie gekomen dat de motor-ECU aan de basis lag van alle ellende. De helpdeskmedewerker laat hem zijn verhaal doen, en stelt hem de vraag of hij het krukassignaal al eens op de scope gezet heeft. De medewerker krijgt een negatief antwoord, en stelt de klant voor dit toch maar eerst eens te doen. Helaas moet de klant melden dat hij niet over een scope blijkt te beschikken, noch de kennis heeft om ermee te werken. Daarop stelt de helpservice hem voor om hem de GMTO scopeset toe te sturen, en hem via Teamviewer te begeleiden met de meting.


APPARATUUR TER PLAATSE

Metingen met de scopeset onthullen een extra BDP-markering ten gevolge van een beschadigde tandkrans op de krukas Een dag later is de apparatuur ter plaatse en belt de klant opnieuw naar de helpdesk. Samen starten de klant en de behulpzame medewerker de Teamviewer sessie. Ook Atis wordt opgestart. De helpdesk bedient de knoppen vanop afstand; de klant hoeft nu enkel de meetpennen op de juiste locatie te prikken.
Er wordt een continue meeting opgestart en de klant wordt verzocht om de wagen te starten. Op het moment dat de wagen stilvalt, wordt de meeting gestopt en het meetresultaat geanalyseerd. Het is meteen duidelijk dat er iets raars aan de hand is met het krukassignaal. Er is namelijk een soort van extra BDP-markering in het signaal te zien, tussen de twee normale BDP-markeringen in. Deze Saab heeft een inductieve sensor die zijn signaal genereert aan de hand van een tandkrans die op de krukas gemonteerd zit. De experts vermoeden dat deze beschadigd is, met de afwijking in het meetresultaat tot gevolg.
 

DEMONTAGE CARTERPAN

De Teamviewer sessie wordt beëindigd en de demontage van de carter van de Saab wordt aanbevolen. Zo kan een visuele controle van de tandkrans plaatsvinden. Even later kan de klant telefonisch zijn bevindingen doorgeven. Zoals verwacht is de tandkrans beschadigd, er is zelfs een stuk uitgevlogen! Door deze extra 'valse' BDP-markering in het signaal én door het feit dat dit motormanagement- ECU geen nokkenassensor gebruikt, raakte het systeem in de war. Eigenlijk ziet de ECU door dit defect het dubbele toerental, waardoor het ook het dubbele aantal injecties uitvoert ... met het gekende resultaat.


CONCLUSIE

We kunnen hier twee conclusies uit trekken.

  • Ten eerste: had de klant de diagnose-expert niet gecontacteerd, dan had hij tevergeefs een motor-ECU vervangen.
  • Ten tweede kan men vaststellen dat door deze moderne technieken de 'hotline' een nieuwe dimensie krijgt. Zeker in tijden waarin tijd en transport duur zijn, blijkt deze 'remote service' van goudwaarde. In totaal heeft het telefoongesprek met de klant slechts twintig minuten geduurd, en bleef hij gespaard van een motor-ECU én transport naar de gespecialiseerde werkplaats.