naar top
Menu
Logo Print

CENTRALE VERGRENDELING WERKT NIET MEER BIJ RENAULT ESPACE

Eindtrap schakelt niet naar 12 v

Een tijdje terug deed men een beroep op onze diagnosespecialist voor een storing op een Renault Espace van het bouwjaar 2004, uitgerust met een 2.0 dCi M9R-motor. Het werd een zoektocht naar een storing in het comfortnetwerk, meer bepaald de centrale vergrendeling. Bij het openen van het voertuig werkte enkel het bestuurdersportier mee, de overige drie deuren weigerden dienst. De koffer- en de tankklep werkten dan weer feilloos.

BIZARRE VERGRENDELING

het commando van de zender komt binnen in de interieurrekeneenheid, die op haar beurt een eindtrap bedient in de zekeringkast onder het dashboard Het vergrendelen van de wagen met de zender werkt perfect. Drukt men op de ontgrendelingsknop, dan gaat echter enkel de bestuurdersdeur open. Via het knopje in het interieur kan men dan weer wel de achterportieren vergrendelen en ontgrendelen! Neem daarbij het ontbreken van foutcodes in de centrale rekeneenheid en het correcte schema, en je kunt je wel inbeelden dat de monteur er niet uit raakt. Ook in de bij ons beschikbare data vinden we het correcte schema niet terug, dus vragen we het originele schema op via de hotline van Gutmann.


SYSTEEMWERKING

De centrale vergrendeling zit complex in elkaar Uit het schema blijkt dat de centrale vergrendeling van deze Espace best wel complex in elkaar zit. De 'normale' gang van zaken bij een modern comfortnetwerk is dat elke deur voorzien is van een module die communiceert met de centrale elektronica via een CANbus. De eindtrappen voor de bediening van het deurslot zitten op dat moment in de deurmodule. Dat is echter niet het geval bij deze Espace: het commando van de zender komt binnen in de interieurrekeneenheid (zie afbeelding 2), die op haar beurt een eindtrap bedient in de zekeringkast onder het dashboard. Vanuit deze zekeringkast vertrekt er gewoon een analoog signaal  een geschakelde 12 V naar elk deurslot.
Nu wordt het vervolgens nog veel complexer, want Renault wou natuurlijk enkele comfortfuncties inbouwen. Zo sluiten de deuren in één tijd. Openen gebeurt dan weer in twee tijden. Eerst gaat de bestuurdersdeur open; druk je nog eens op de zender, dan gaan ook de andere drie deuren open. Daarnaast is er in het interieur ook nog een knopje om de achterportieren te sluiten en om de raambediening uit te schakelen. Om al deze functies te kunnen schakelen, zitten er maar liefst vier eindtrappen in de zekeringkast onder het dashboard.
 
Van elke eindtrap loopt er een draad naar de te bedienen deuren ... veel draden dus:
  • één transistor dient om de portieren samen te laten sluiten;
  • één om de linkervoordeur (LV) te openen;
  • één om rechtsvoor (RV), linksachter (LA) en rechtsachter (RA) te openen;
  • en één om de twee achterdeuren te sluiten.

 

METEN EN CONCLUSIES TREKKEN

Meetresultaat op penpositie 3 van de witte stekker op de zekeringkast Gezien de klacht, focussen we ons op eindtrap nummer 2 (zie afbeelding 1) en besluiten we om te meten op penpositie 3 van de witte stekker op de zekeringkast. Om de deuren RV, LA en RA te openen, dient de eindtrap 12 V op deze draad te schakelen.

Na aansluiting van de apparatuur starten we de meting en drukken we tweemaal op de ontgrendelingsknop van de zender. Het meetresultaat (zie afbeelding 3) laat weinig aan de verbeelding over: deze eindtrap schakelt duidelijk niet naar 12 V. Een draadbreuk verderop in het circuit kunnen we uitsluiten, want dan zouden we op deze locatie wél 12 V moeten meten bij het inschakelen van de transistor.


Overgangsweerstand in de bekabeling?

Om echt zeker te zijn, zetten we zelf 12 V op de groene draad ... waarop de drie portieren wel degelijk openen. Snel gemeten, maar om bij de stekker te kunnen, moest het dashboard wel gedemonteerd worden. Aangezien de zekeringkast niet overdreven duur was, mochten we van het garagebedrijf ook gelijk de zekeringkast vervangen … En zo waren alle problemen van de baan!