naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

FORD TRANSIT VERLIEST VERMOGEN BIJ ZWAARDERE MOTORBELASTING

Verkeerde afstelling hogedrukregelkleppen op hogedrukpomp

Onlangs werd de technische helpdesk van onze diagnosespecialist gecontacteerd voor technische problemen met een Ford Transit van het modeljaar 2011. De wagen was voorzien van een 2.2 dieselmotor uit de PSA familie. De wagen had een vermogensverlies bij een zwaardere belasting van de motor. Niet leuk om mee te rijden, aangezien dit een bestelwagen was die regelmatig het nodige gewicht meetrok, en men nooit vlot kon doorrijden met de wagen.

SIGNAAL BUITEN TOLERANTIE

In het motormanagement van de Ford Transit bleef foutcode P0089 continu aanwezig. Deze foutcode geeft een probleem aan met de raildruksensor: 'signaal buiten tolerantie'. De technicus probeerde de foutcode te wissen, maar die kwam altijd direct terug in het geheugen. Een 'harde fout' dus, waar wel wat opzoeking voor nodig is … De garage geraakte er in eerste instantie ook al niet aan uit en raadpleegde de Sergoyne hotline.


ANALYSE

Op deze motoren van Ford is er een Denso commonrailinspuitsysteem gemonteerd. Het grote verschil van dit systeem t.o.v. een Bosch commonrail is de meetwaarde aan de raildruksensor. Bij een Bosch systeem meet men op de signaaldraad van de raildruksensor altijd 0,5 volt spanning als het contact is ingeschakeld en de motor uitgeschakeld. Bij een Densosysteem daarentegen zal men 1 volt meten met het contact ingeschakeld en de motor uitgeschakeld. Wie niet weet dat hij met een Denso systeem te maken heeft, zal direct de raildruksensor vervangen als men denkt volgens de richtlijnen van Bosch. Opletten dus en de gedachten erbij houden bij het stellen van een dergelijke diagnose!


DIAGNOSE

De diagnosespecialist van de hotline bezorgde de garagist een paar meetwaardes van de raildruksensor bij verschillende drukken in de commonrail. Er werden ook elektrische schema's van het dieselinjectiesysteem geraadpleegd voor een verdere analyse van het dieselsysteem. Op de hotline beschikt men over een originele Denso diagnosetester waarin men de signaalspanning van de raildruksensor ten opzichte van de raildruk van de motor kan terugvinden.

De technicus ging hiermee aan de slag en kwam tot de conclusie dat de spanning op de signaaldraad continu te hoog bleef volgens de druk die opgegeven is in de technische data van Denso. Hierna contacteerde hij opnieuw de hotline, waar men vervolgens de Denso diagnoseprocedure voor deze foutcode P0089 overliep. In deze procedure is de eerste stap het opnieuw inleren van de pomp om de foutcode te kunnen oplossen.
 

RESULTAAT

Helaas beschikte de garagehouder enkel over een universele Delphi diagnosetester die de inleerprocedure van de pomp niet ondersteunde. Waarna de Transit even tot bij een Ford dealer werd gebracht om de inleerprocedure van de hogedrukbrandstofpomp opnieuw uit te voeren met een originele diagnosetester. We hadden hier immers te maken met een hotlineklant van over de landsgrenzen in Nederland; een kort ritje naar de Sergoyne Diagnostics werkplaats was dus uitgesloten.

Na de pomp opnieuw ingeleerd te hebben, beschikte de wagen over een vol vermogen en bleef de foutcode weg. De inleerprocedure omvat het opnieuw afstellen van de hogedrukregelkleppen op de hogedrukpomp. Na de kalibratie van deze regelkleppen kwam de signaalspanning van de raildruksensor weer overeen met de technische data. Op het eind van de rit heeft men een probleem opgelost zonder ook maar één onderdeel vervangen te hebben. Met de hulp van de hotline is men samen snel tot de juiste diagnose gekomen.