naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

BMW 318D MET ROETFILTERPROBLEMEN

Lekkende inlaatslang blijkt boosdoener

Recent kreeg men op de hotline van Sergoyne Diagnostics een technische vraag over een BMW 318d van modeljaar 2008 die problemen had met het roetfilter op de wagen. Tijdens het rijden breekt het motormanagement altijd de actieve regeneratie van het roetfilter af. Met als resultaat dat het roetfilter alsmaar voller en voller raakt. Uiteindelijk komt de wagen in de werkplaats met een volledig verstopt roetfilter.

BLIJVENDE ROETFILTERPROBLEMEN

Overzicht uitlaatgasnabehandelingssysteem De garagehouder gaat over tot de vervanging van het roetfilter incl. de verschildruksensor en temperatuursensoren die op het roetfilter gemonteerd zijn. Op dat moment zijn er ook twee foutcodes in het motormanagement aanwezig met betrekking tot het verstopte roetfilter. Men stuurt de klant met het nieuwe roetfilter terug de baan op. Helaas heeft men niet naar de oorzaak gezocht waarom het roetfilter verstopt is geraakt. Met als resultaat dat de klant na verloop van tijd terugkomt met het motorstoringslampje dat weer brandt, en de aanduiding dat het roetfilter verstopt is.
 

WAT KAN DIT ZIJN?

De temperatuursensor informeert de ECU over de uitlaatgas­temperatuur vóór de katalysator. Om de temperatuur­stijging in de katalysator te regelen, maakt de motor-ECU gebruik van de gegevens van de temperatuursensoren voor de katalysator en het roetfilter. De tempe­ratuur kan met 100 °C toenemen De technicus doet een beroep op de Sergoyne hotline om meer info te krijgen over de werking van het roetfilterregeneratieproces. Wij bezorgen hem de nodige schema's van het motormanagement en specificaties van het uitlaatsysteem, zodat de technicus een beter beeld krijgt van de totale werking van het dieseluitlaatgasnabehandelingssysteem.

Volgens de eerste bevindingen van onze technische diagnose-experts breekt het motormanagement de regeneratie af omdat de temperatuur niet hoog genoeg oploopt. Mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn: een slechte werking van de uitlaatgaskatalysator, de EGR-klep die niet volledig afsluit, een koelvloeistofthermostaat die blijft openstaan, gloeibougies die niet correct functioneren, temperatuur- en druksensoren die niet ingeleerd zijn in het motormanagement ...


DIAGNOSE

M.b.v. de uitlaatgas­druk­sensor kan de ECU de ver­zadiging van het roet­filter en het asgehalte bereke­nen. De uitlaatgas­druk­sensor be­vindt zich op een mon­tage­drager in het motor­compar­timent. Een buis en een slang ver­binden de sensor met het roet­filter. De bereke­ning van het as­ge­halte ge­beurt met signalen van de uit­laat­gasdruksensor vóór de turbo en van de druk­sensor naar het roet­filter en het sig­naal van de luchtdruk­sensor De technicus in de werkplaats demonteert het roetfilter (dat de eerste keer al vervangen was) en stelt vast dat dit opnieuw volledig verstopt zit. Hij voert ook nog een rooktest uit aan het inlaattraject en stelt een lek vast ter hoogte van de carterventilatieaansluiting op de aanzuigbuis van de turbo. De technicus vraagt zich af of dit invloed heeft op het regeneratieproces.
Het lek bevindt zich tussen de luchtmassameter en de turbo, dus dit heeft wel degelijk invloed op het regeneratieproces. Want de luchtmassameter meet minder lucht dan er werkelijk de motor ingaat. Ten gevolge daarvan wordt er dus ook te weinig diesel ingespoten, wat resulteert in een te lage verbrandingstemperatuur. Wat er uiteindelijk voor zorgt dat het regeneratieproces van het roetfilter steeds afgebroken wordt door een onvoldoende hoge temperatuur in de uitlaat.

 

RESULTAAT

Na het vervangen van het roetfilter en de inlaatslang (om het lek te dichten) zijn alle problemen van de baan. De temperatuur voor de katalysator loopt nu bij een belasting spontaan op tot 450 °C als men met de wagen rijdt. We kunnen er dus van uitgaan dat de regeneratie nu wel goed zal verlopen.