naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

CHEVROLET CAPTIVA SLAAT NIET MEER AAN NA DEMONTAGE VAN INJECTOREN

Klepjes van injectoren zitten vast

Onlangs kreeg onze diagnosespecialist een garagehouder aan de lijn op de hotline met een vraag over een Chevrolet Captiva 2.2D uit 2013. Nadat de injectoren van de wagen gedemonteerd werden om een ander werk te kunnen uitvoeren, wou de motor niet meer aanslaan. Verschillende oplossingen om de wagen weer aan de praat te krijgen, bleven zonder gevolg.


DIAGNOSE

Voor de Sergoyne hotline advies kon uitbrengen, moest men te weten komen met welk inspuitsysteem de motor van de Chevrolet Captiva 2.2D (120 kW) uit 2013 is uitgerust, en aan welke voorwaarden voldaan moest zijn alvorens de motor opnieuw kon aanslaan. Uit de technische data bleek dat de wagen voorzien is van een DFP-1 commonrailsysteem van Delphi. Dit impliceert dat het motormanagement aan volgende voorwaarden moet voldoen om te kunnen starten:

  • nokkenas- en krukassignaal (+ synchronisatie);
  • een raildruk van minstens 200 bar tijdens de startfase.

Motormanagement

Een probleem met het nokkenas- en/of krukassignaal zou echter een storing opleveren in de ECU van de motor, wat hier niet het geval was en dus uitgesloten kon worden. Om er zeker van te zijn dat er voldoende raildruk aanwezig is tijdens de startfase, moest de technicus via parameters de raildruk uitlezen, terwijl hij de startmotor bediende. Hieruit bleek dat de raildruk vlot boven de 200 bar klom. Er werd dus aan alle voorwaarden voldaan om te motor te laten starten, en de ECU kon de verstuivers aansturen. Waarom sloeg de motor dan toch nog niet aan?


KLEPJES VAN INJECTOREN ZITTEN VAST

Oorzaak

Een veelvoorkomend en gekend fenomeen bij dit type verstuivers bestaat uit de klepjes van de Delphi commonrailinjectoren die vast komen te zitten. Dat gebeurt doordat er tijdens de demontage lucht aan de leidingen kan die dan de plaats van brandstof inneemt. Het vocht in de lucht zorgt dan voor de voorgenoemde problemen. Bij deze Chevrolet Captiva werden de injectoren dus wel degelijk aangestuurd door het motormanagement, maar door de vastzittende klepjes volgde er geen inspuiting. Hierdoor kon de motor niet aanslaan.


JUISTE ONTLUCHTINGSPROCEDURE

De Sergoyne hotline gaf de klant de juiste ontluchtingsprocedure door: het ontluchten van de lagedrukzijde, het nogmaals ontluchten tot aan de hogedrukpomp, het volumeregelventiel losmaken en de hogedrukleidingen en stekkers van de injectoren ontkoppelen.

Wagen opnieuw starten

Na deze procedure werd de wagen gestart tot de brandstof kwam, werden de hogedrukleidingen vastgezet en werd de wagen nogmaals gestart zonder de stekkers van de injectoren opnieuw aan te sluiten. Vervolgens werden de stekkers op de injectoren geklikt, en werd de wagen nogmaals gestart.


Klepjes van injectoren losmaken

Om de klepjes in de injectoren opnieuw los te maken, werd geadviseerd om na de werkzaamheden de wagen te starten met een ontkoppelde VCV-regelaar. Deze is bij dit Delphi systeem immers open in rust, waardoor het systeem naar maximale raildruk gaat met losgetrokken regelaar. Een trucje dat vaker wordt gebruikt bij dergelijke voertuigen. Hierbij kan een pingelend geluid worden vastgesteld.


Proefrit

In een laatste fase werd het voertuig opnieuw gestart met aangesloten VCV-regelaar, en tijdens de proefrit kwam ook het laatste klepje van een van de injectoren los. Hierna kon de wagen, die in de garage was gekomen wegens olieverlies, maar plots niet meer startte, opnieuw afgeleverd worden aan de klant.