naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

MERCEDES C-KLASSE MET DIESELKLOPGELUIDEN

Geen binnenkomend signaal klopsensor door beschadiging kabels

De Sergoyne Diagnostics hotline werd gecontacteerd door een diagnosetechnicus voor een Mercedes C-klasse W204 van 2008 met 2.2 dieselmotor. De klant meldde daarbij dat er sinds kort veel lawaai afkomstig komt van de motor van de wagen. Daarnaast constateerde de klant ook dat de motor in lage toerentallen onregelmatig draait.


EERSTE STAPPEN

Motormanagement

file://fileserver/red/MCFbe/MCFbe1705/A04/170904KEB0003.jpgHet garagebedrijf start zijn diagnose met een uitlezing van het motormanagement. Daar waren verschillende foutcodes van de injectoren en het dieselsysteem aanwezig. Nadat de technicus alle foutcodes heeft gewist, maakt hij met de wagen een testrit om te kijken welke foutcodes er eerst terugkomen. Hij krijgt bijna onmiddellijk weer foutcodes op de injectoren, met als melding dat deze buiten tolerantie vallen. Aangezien de wagen toch al meer dan 160.000 kilometer op de teller had, beslist men de injectoren te laten testen bij een dieselspecialist.


Injectoren testen

Uit de testwaarden ziet men dat de vier injectoren flirten met de grens van binnen of buiten tolerantie. De volgende stap in het proces is de vervanging van de vier injectoren.


VERVANGING INJECTOREN

Na de vervanging merkt men op dat het type motor waarmee men te maken heeft, een Delphi systeem heeft waarbij de nieuwe injectoren via hun code aangeleerd moeten worden aan het motormanagement. Na dit proces maakt de technicus opnieuw een testrit. Bij Delphi injectoren is dit aan te raden omdat de motoren de eerste minuten na de start zeer onregelmatig draaien door de adaptatie die nog in volle uitvoering is. Na een testrit van meer dan 20 kilometer blijft er uiteindelijk nog een foutcode over in het motormanagement, nl. P2373: Injector hoeveelheid afstelling controleren. De technicus bekijkt het even vanop een afstand en contacteert de hotlinemedewerker.


OORZAAK FOUTCODE

Bij een verdere analyse merkt de medewerker dat het Delphi dieselsysteem uniek is omdat er gebruikgemaakt wordt van een pingelsensor om de correctie van het inspuitmoment en de hoeveelheid afwijking van de injectoren te bepalen. Een Bosch systeem kijkt naar de versnelling van het krukassignaal, een Delphi systeem naar de dieselverbranding, ofwel de klopsignalen van de cilinders om zo tot een perfecte afstelling te komen.


OPLOSSING

file://fileserver/red/MCFbe/MCFbe1705/A04/170904KEB0002.jpgAangezien de foutcode verwijst naar de pingelsensor, moet het daar foutgaan tijdens de verdere afstelling van de nieuwe injectoren. De hotline adviseert om de werking te controleren van de klopsensor met een scope. De sensor zit op het motorblok gemonteerd en geeft alle trillingen van een onregelmatige verbranding en dieselklop door naar het motormanagement. Aan de hand van welke cilinder het motormanagement zojuist een inspuiting heeft laten doen, weet men op welke injector er een aanpassing moet gebeuren om minder dieselklop te bekomen.


HERSTELLING

Onmiddellijk is het al zichtbaar dat de kabels beschadigd zijn. Er moet ongewenst bezoek geweest zijn van een knaagdier dat verlekkerd was op een stukje isolatiedraad. Dat verklaart al waarom het motormanagement de injectoraanpassing niet correct kon uitvoeren. Er was namelijk geen binnenkomend signaal meer van de klopsensor. Na herstelling blijft de foutcode aanwezig totdat de technicus opnieuw een langere testrit gaat uitvoeren. Als men na de testrit de foutcodes uitleest, blijkt het motormanagement volledig storingsvrij te zijn. Ook tijdens de testrit was het al merkelijk voelbaar dat de motor zachter en vlotter begon te rijden zonder dieselklop. Als preventiemaatregel installeerde de technicus bovendien een antimarterapparaat om toekomstig ongewenst bezoek van knaagdieren te voorkomen.