naar top
Menu
Logo Print

RECENTE WILDGROEI AAN GARAGECONCEPTEN IN BELGIE

Onafhankelijke garages anticiperen op de toekomst

De toekomst voor onafhankelijke garagisten is onzeker. De snelle technologische evolutie en het afnemen van de reparatiebeurten veroorzaken een drang naar kwaliteit en kostenreductie binnen de sector. Als antwoord hierop kunnen onafhankelijke garages toetreden tot een garageconcept. Een trend die pas recent in België sterk haar intrede maakt. CarFix ontwart voor u de kluwen aan garageformules en schetst een stand van zaken: waarvoor staat welk concept en wat hebben ze te bieden?

GARAGECONCEPT

Een garageconcept is een netwerk waartoe onafhankelijke garagisten kunnen toetreden om de uitdagingen van de toekomst tegemoet te gaan. Zo krijgt de garagist, vaak in ruil voor een maandelijkse bijdrage, tal van diensten en voordelen aangeboden. Niet elke onafhankelijke garage staat echter te springen om zich aan een dergelijke groepering te verbinden, en niet elk garageconcept is geschikt. Er bestaan immers verschillende soorten, elk met hun bestaansrecht.

VERSCHILLENDE SOORTEN

Concept uitgaande van fabrikant, leverancier of grossier

De meest voorkomende vorm is een netwerk waarin fabrikanten, leveranciers en distributeurs van gereedschappen en voertuigonderdelen de onafhankelijke garages onder een gezamenlijk label verenigen. De garagist blijft hier baas in eigen huis en krijgt in ruil voor een maandelijkse bijdrage ondersteunende diensten aangeboden, waaronder training en deskundige opleidingen. Hier wordt geen onderscheid gemaakt in concepten uitgaande van een grossier of concepten van een specifieke fabrikant of leverancier.

Franchiseconcept

Een concept dat beschikt over een netwerk van franchisenemers, met eventueel eigenfilialen, noemen we een franchiseconcept. De garage is hier niet langer volledig onafhankelijk, maar heeft de plicht (en het recht) om de uitstraling van de franchisegever te gebruiken. Ze krijgen ook de nodige technische bijstand en marketingondersteuning van het concept.

Merkspecialisten

Ten slotte zijn er nog de merkspecialisten die hun product beter willen ondersteunen op de aftermarket en hun producten en diensten aanbieden aan onafhankelijke garages.

ANTICIPEREN OP DE TOEKOMST

Garageconcepten zijn een trend die in België pas recent sterk groeit, terwijl in buurlanden als Nederland en Frankrijk de concepten al langer welig tieren. Door het gestaag afnemen van de reparatiebeurten en de snelle technologische ontwikkelingen willen onafhankelijke garages zich beter wapenen tegen de toekomst. Ze hebben nood aan technische ondersteuning, marketing en uitstraling.

Voordelen

Toetreden tot een garageconcept levert heel wat voordelen op. De groepering voorziet veelal in opleiding, training en bijscholing, en toegang tot onlineplatformen met informatie. Daarnaast krijgen de garages marketingsupport, bestaande uit promotiepakketten, uithangborden etc. Die leveren de nodige uitstraling op.

Nadelen

De sterke onafhankelijkheidsdrang van garagisten in België zorgt ervoor dat heel wat ondernemingen vooralsnog weigerachtig staan tegenover de toetreding tot een dergelijk concept. In theorie blijven de garagisten baas in eigen huis, maar in de praktijk moeten ze voldoen aan een reeks voorwaarden, afhankelijk van het concept. Het ophoesten van een maandelijkse bijdrage, een minimumomzet draaien, beschikken over een aantal specifieke toestellen, voldoen aan het kwaliteitslabel QualiService … Daarnaast zullen de groeperingen vaak ook de ligging van de garage in de regio in rekening nemen om een garage al dan niet te aanvaarden tot het concept.

GARAGECONCEPTEN IN BELGIE

Hieronder volgt een greep uit het aanbod van garageconcepten in België. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen totale garageconcepten, groeperingen van een distributeur of concepten van producenten die betrouwbare partners zoeken om hun onderdelen goed te monteren. Ook gespecialiseerde fastfitters komen aan bod in deze limitatieve selectie van Belgische concepten.

 

TENNECO

Monroe Safety Expert

  • internationaal concept, sinds 2002;
  • 740 leden in de Benelux;
  • ondersteuning schokdempers;
  • voordelen: technische informatie, trainingen, marketingondersteuning, nieuwsbrief, activiteiten …
  • voorwaarden: uithangbord, actief bezig met ondersteltechniek, bereidheid tot het volgen van trainingen, Monroe schokdempers verkopen ...

KENNIS TER PLAATSE KRIJGEN

Filip Vranckx (businessmanager Belgium Tenneco): “Beide con­cepten van Tenneco – Monroe Safety Expert en Walker Ex­pert – kwamen er om vanuit de firma het contact met de installateur te leggen en te bestendigen. Dit om via opleidingen en rechtstreekse feedback de kennis op de werkvloer te ver­hogen. Zonder de concepten bleef de kennis vaak hangen bij de tussenstations in de keten.”

Internationaal met lokale invulling

Peter van Brussel (sales- & marketingmanager Benelux Tenneco): “De beide concepten zijn een internationaal programma van de firma, maar lokaal mogen wij er een eigen invulling aan geven. In Nederland hebben wij bijvoorbeeld in het grote Monroe netwerk ook nog eens een afsplitsing gemaakt met een Premium highlevelconcept: een vijftiental leden met eigen schokdempertestapparatuur, die dan exclusiviteit krijgen voor een regio. Voor Monroe in België ligt de nadruk vooralsnog op de ledenwerving. Dat is een hele klus op zich, want de Belgische garagehouder is van nature nogal sterk gehecht aan zijn onafhankelijkheid.”

Gespecialiseerde experten

Van Brussel: “Walker willen wij als merk op de kaart zetten in de Benelux, met als speerpunt België. De opstart van het con­cept verloopt rustig, omdat de insteek is dat we enkel de echt gespecialiseerde, getrainde deskundigen als leden willen. Dus ligt het aantal deelnemende garages op een tiental.”

Training en motivatie

Vranckx: “De voornaamste 'incentive' voor onze leden moet de training zijn. Naast die deskundige opleiding en de toegang tot online-informatieplatform TADIS motiveren wij ook onze leden met allerhande events. Zo zijn er diverse testweken, uitnodigingen voor beurzen, informatiecampagnes tijdens Tenneco On Tour ...
Een van de populairste events zijn de fabrieksbezoeken die wij onze leden aanbieden. Bovendien is de beschikbaarheid van allerhande communicatieproducten (promotiepakket, uithang­borden ...) ook een troef.”


GATES

Gates Techpartner

  • internationaal concept, sinds 2015;
  • 300 leden Europees, 125 in de Benelux;
  • ondersteuning vervangonderdelen;
  • voordelen: technische training aandrijfsystemen, gespecialiseerde tools, nieuwsbrief, verlengde garantie 
  • voorwaarden: deelname aan training, aanbevolen tools gebruiken, vermogen om werkzaamheden uit te voeren ...

 


SKF

Pole Position Plus

  • internationaal concept, sinds 2010;
  • 700 leden in de Benelux;
  • ondersteuning in dagelijkse activiteiten;
  • voordelen: trainingen, technische expertise, onlinecatalogus, productinformatie, technische bulletins, nieuwsbrief, levenslange garantie SKF-onderdelen ...
  • voorwaarden: deelname aan training, richtlijnen (de)montage volgen …

 


PCA

PCA Dealer

  • sinds 2003 in Nederland,sinds 2012 in België;
  • 36 leden, waarvan 5 in België;
  • tegen eind 2017 in België 15 leden;
  • ondersteuning Peugeot en Citroën;
  • voordelen: afspraken over training en onderdelenproducent, marketingacties en -materialen, technische informatie op fabrieksniveau ...
  • voorwaarden: keuring doorstaan.

 PEUGEOT/CITROËN SPECIALISTEN MET EIGEN BESCHIKKINGSRECHT

Fabien Thevelein (Peugeot Citroën Association): “PCA is een ver­eniging waarbij de leden eigen baas zijn over hun financiën. Het wil een alternatief zijn voor andere ketens, maar mét eigen beschikking over waaraan men meedoet. Voor de prijszetting –zowel qua uurloon als qua onderdelen – zijn wij in staat onder de prijs van de merkendealer te gaan.”

Ten dienste van de leden

“PCA ondersteunt zijn leden als ware het een importeur. De vereniging maakt afspraken met onderdelenleveranciers, met kennisleveranciers en met de importeurs over training en onderdelen. De technische informatie is op fabrieksniveau. Bovendien levert de organisatie ook marketingmaterialen en -acties voor de showroom en de werkplaats.”

Peugeot/Citroën specialisten

“De leden verkopen, onderhouden en repareren nieuwe en gebruikte Peugeot en Citroën voertuigen. Het uitvoeren van onderhoud en reparaties gebeurt met specialistische kennis in de werkplaats die specifiek uit­gerust is voor werkzaam­heden aan Peugeots en Citroëns. Om­dat uitstraling belangrijk is, wordt men pas lid na een 'keurings­bezoek.”


AUTOMATERIALEN R.S.M.

Checkstar

  • sinds 1980 in Italië, 2012 in België;
  • 2.600 garages, waarvan 12 in België;
  • ambitie: 20 vestigingen in het land;
  • concept voor onafhankelijke garages gespecialiseerd in Italiaanse merken;
  • voordelen: Magneti Marelli garage-uitrusting, onderdelen, RETIS, reclame, kleding …
  • voorwaarden: bepaalde omzet, vereiste kennis en ervaring, intakegesprek …

 


DOYEN AUTO

1,2,3 Autoservice

  • Frankrijk: 2005, Belux: 2011;
  • 303 vestigingen, waarvan 180 in Belux;
  • voordelen: opleiding, toegang tot database en technisch forum, officiële kortingstabel, commerciële acties, 1,2,3 Assistance pechverhelping, verkoop nieuwe wagens, leasing ...
  • voorwaarden: diagnosetoestel, aircotoestel en minstens twee bruggen, minstens vier opleidingen volgen, uitstraling ...

STEVIG, MAAR SOEPEL NETWERK

David Colantonio (garage concept manager Doyen Auto Belux): “Het succes van ons garage­concept was onverwacht, maar niet verrassend. Vóór 2011 deden wij al ervaring op met het concept Autofit. Die ervaringen namen we mee bij het bepalen van de inhoud en de lancering van 1,2,3 Auto­Service. De formule – alhoewel tweemaal duurder dan het voorgaande concept – sloeg meteen aan bij heel veel Belgische en Luxemburgse garages. Wij zijn een origineel alternatief voor de OE met een volledig aanbod: onderhoud en herstellingen volgens de voorschriften van de constructeur én verkoop van nieuwe wagens. De beloning met de Federauto Award 'Enterprise of the Year' 2014 zette de kroon op het werk.”

Aanwezigheid op terrein

“Wij maken met het garageconcept het verschil in de aanwezigheid op het terrein. Zeven regionale verantwoordelijken begeleiden onze leden permanent op technisch, organisatorisch en communicatief vlak. We organiseren viermaal per jaar een technische opleiding voor de garagist, de garages krijgen toegang tot een technische database en een technisch forum, er is een officiële kortingstabel, we voeren akkoorden met bedrijven als SITA (recyclage), Carfac (software) en CCV (elektronisch betalen) met interessante tarieven als gevolg ...”

Voorwaarden voor imago

“1,2,3 AutoService zet sterk in op een goed imago van onze garages met o.a. tv-spots op alle lokale zenders. Het spreekt voor zich dat de voorwaarden voor toetreding ook bijdragen tot dat imago. Zo moet een lid minimaal twee bruggen en een diagnosetoestel hebben, slagen voor een technische test ...”

Samenwerking met Federauto

“De garages van 1,2,3 AutoService worden automatisch aangesloten bij Federauto. De federatie verdedigt niet alleen hun belangen, maar biedt ook juridische en administratieve bijstand. Daarnaast is onze firma samen met de federatie bezig een kwaliteitslabel in de steigers te zetten. Dat label wordt geïntroduceerd in de loop van 2015.”

 


VAN HECK INTERPIECES

Autofirst

  • internationaal concept in België,Frankrijk, Nederland en de UK;
  • in België 9 vestigingen sinds 2016;
  • ambitie: 100 leden in België (2017);
  • voordelen: starterspakket, promotiemateriaal en -acties, toegang tot platformen van Van Heck en technische concepten, opleidingen, hotline …
  • voorwaarden: minstens twee erkende mecaniciens, minimale omzet …

 


SERGOYNE CAR-PARTS

Qualitygarage

  • opgestart in 2016;
  • meer dan 50 vestigingen;
  • voordelen: zes kwaliteitslabels, waarvoor technici een doorgedreven opleidingstraject moeten doorlopen, regelmatige vervolgtrainingen, universeel, service op dealerniveau, correcte prijs, familiale sfeer, onlinedienstverlenging …

 CONCEPT VOOR KLANTENBINDING

Jeroen Vertongen (zaakvoerder Sergoyne): “Het concept Sergoyne Selected Workshops (SSW) kwam er als middel voor klantenbinding en extra service­verlening aan onze vaste klanten. Wij wilden trouwe klanten extra waarde geven. Bovendien was het starten van een eigen concept de enige manier om de onafhankelijkheid te waarborgen en een sterke focus op diagnose(onder­steuning) te kunnen leggen.”

Meerwaarde voor klanten

“Iedere klant die bij Sergoyne Car-Parts een jaaromzet draait van € 40.000, een diagnose­tester bezit met een abonnement via ons en twee trainingen per jaar bij Sergoyne Diagnostics volgt, kan lid worden van ons concept. Leden krijgen een diagnosetablet met een SSW-trolley. Bovendien werken wij samen met Hella voor HGS-data en Actia voor diagnosetoestellen voor de deelnemende klanten. SSW-garages kunnen beschikken over gratis HGS-data, alsook gratis ATIS van GMTO. Actia schenkt een gratis diagnosetoestel aan de SSW-garages. Ook de hotline van Sergoyne Diagnostics staat ter beschikking en leden krijgen bovendien een goedkoper tarief bij diagnose-expertise en onze events. Deelnemers worden ook voorzien van een SSW-jas en krijgen voorrang bij onze testen, nieuwsbrieven ...”

Geen concurrentie, wel samenwerking

“Tweemaal per jaar organiseren wij voor onze SSW'ers een bijeenkomst met een infosessie. Daar proberen wij de samenwerking tussen de leden te bevorderen. Er wordt door ons ook steeds een topic uitgewerkt waarrond er de hele avond gepraat kan worden en er ervaringen gedeeld kunnen worden. Wij benadrukken dat ze col­lega's zijn –en geen con­currenten – en dat samen­werken loont. Ook de uit­bouw van het SSW-netwerk gebeurt samen met de leden. Op de halfjaarlijkse bijeen­komsten slagen zij erin om geïnteresseerden te overtuigen.”


BOSCH

Bosch Car Service

  • internationaal concept sinds 1921;
  • 130 leden in de Belux sinds 2001;
  • fullservicewerkplaatsconcept;
  • voordelen: training, marketing, Bosch Car Service Assistance, lease …

 ALTERNATIEF VOOR MERKENGARAGE

Stefanie Van der Veken (Bosch Workshop Concepts): “Als grote onderdelenproducent kan Bosch met drie concepten voor elke garage een formule bieden. Bosch Car Service is het grootste en meest bekende concept. Hier gaat het om 'full service'. De leden – met minimaal drie mecaniciens in dienst en drie bruggen in het atelier – krijgen in ruil voor hun maandelijkse bijdrage training in onze eigen trainingscentra. Daarnaast hebben ze natuurlijk toegang tot onze onderdelen en uitrustingen. Technische bijstand is voorzien via een hotline, maar ook op marketingvlak worden de garages ondersteund, zowel nationaal als lokaal. Onze mensen op de baan staan in voor een persoonlijke begeleiding van de leden. Bij een aan­sluiting als Bosch Car Service betalen wij ook het Federauto abonnement van het lid.”

Verzadiging vs. mogelijkheden

Onze concepten strekken zich ook uit over de landsgrenzen. In Nederland is het succes zo enorm dat Bosch Car Service er bijna maximaal ontplooid is. De markt geraakt er stilaan ver­zadigd. In België begint de interesse ook zeker te komen, maar er blijven nog vele opportuniteiten voor concepten. Wij merken bij onze concepten nog steeds een toename van het aantal leden. Opvallend is dat vele garages die hun dealership opzeggen, zich bij Bosch Car Service aansluiten. Zo kunnen ze grotendeels hun activiteiten voortzetten, zonder de zware verplichtingen die de automerken hun opleggen.”


BOSCH

Autocrew

  • België, Nederland, Italië, Portugal, Polen, VK en Zuid-Afrika;
  • 700 leden, waarvan 54 in België;
  • reparatie en onderhoud staan centraal.

MEER ZELFSTANDIGHEID

Stefanie Van der Veken (Bosch Workshop Concepts): “Met AutoCrew bieden wij ook een 'softer' concept aan. De focus ligt hier voornamelijk op technische ondersteuning. Er is ook nog steeds een stuk marketing: het Bosch logo komt aan de muur. De voorwaarden tot toetreding zijn hier ook iets minder strikt. Bosch Injection Systems is dan weer het rudimentairste concept. Bij een aansluiting hier krijgen leden enkel de training en de onderdelen. In ruil hiervoor kan er een schild aangeschaft worden dat een consument kan tonen dat er een garageopleiding bij Bosch werd gevolgd.”


HELLA

Hella Service Partner

  • opgericht in 2002;
  • meer dan 300 leden in de Benelux;
  • voordelen: marketingondersteuning en POS-materiaal, technische helpdesk, exclusieve kortingen en acties ...
  • voorwaarden: werken met diagnosepakket Hella Gutmann Solutions, bepaald bedrag aan HELLA producten per jaar …

INZETTEN OP KWALITATIEF NETWERK

Rob Van Tichelen (coördinator Hella Service Partner, Hella Benelux): “Hella Service Partner begon vijftien jaar terug als ondersteuning – zowel publicitair als technisch – voor de aircoservicespecialist. De huidige periode herbergt een keerpunt in het concept. Airco-onderhoud is stilaan ingeburgerd en vooral diagnoseapparatuur kent een steile opmars. HSP zal zich dus meer op de bij­stand voor diagnose concentreren. Dat zal in het begin waarschijnlijk wel een aantal leden kosten, maar wij hebben een mindere periode ingecalculeerd voor we opnieuw groeien. Sowieso zet het concept ook sterk in op kwaliteitsvolle partners. Die zijn belangrijker dan een kwantitatief uitgebreid netwerk.“

Complementaire concepten

“Wij bieden met het concept ondersteuning voor wie met uitrusting van Hella werkt. Het spreekt voor zich dat sommige leden voor andere werkzaamheden gereedschap van andere firma's nodig hebben. Wij hebben daar geen enkel pro­bleem mee. Ook met het lid­maatschap van meerdere con­cepten kunnen wij leven. Er is nu eenmaal een complementariteit van bepaalde concepten ... die versterken dan elkaar. Onder onze leden zijn er officiële dealers die de verzorgde ondersteuning van hun merk ook bij ons terugvinden op het vlak van airco, verlichting en diagnose.”

Concepten in de lift

“Ons concept zit in meerdere landen, maar wordt voor België vanuit Hella Benelux georganiseerd. Daar zijn er lokaal ook nog wat verschillen tussen Bel­gië en Nederland. De noorderburen tellen meer garages met drie of vier mecaniciens, terwijl de Belgen kleinschaliger werken met een beperkt personeelsbestand.”


TURBO'S HOET

Turbopartner

  • opgericht in 1975;
  • 5 vestigingen, waarvan 1 in België;
  • T/H box in combinatie met het TurboPartner concept aan iedere garage aanbieden als oplossing voor de turbo;
  • voordelen: twaalf maanden garantie op turbo, specifieke technische informatie, contact met turbospecialisten ...
  • voorwaarden: slagen voor TurboTraining.

 


PSA PEUGEOT CITROËN

Euro Repar Car Service

  • 2009 in Frankrijk, 2015 in België;
  • 5 garages in België en nog 20 in opstart, met als doel 150 in de Belux;
  • gericht op wisselstukken, technische documentatie en diagnose voor alle merken;
  • voordelen: gratis technische assistentie, vrijblijvende opleidingen, kortingstabellen, ondersteuning constructeur ...
  • voorwaarden: benodigd materiaal, DMS, multimerkendiagnosetoestel …
  • lees hier meer over Euro Repar Car Service

 


KROON-OIL

Kroon-Oil Garage Supportplan

  • meer dan zestig leden in België en Nederland sinds oprichting in 2016;
  • streven naar honderd leden in 2017;
  • voordelen: laagdrempelig, technische ondersteuning met adviestool en helpdesk, marketingsupport met garagewebsite en app, uitstraling, Powerflush automaatspoelconcept en -equipement ...
  • voorwaarden: reëel volume af te nemen, geen invloed op prijs smeermiddelen.

 


WOLF OIL CORPORATION

Champion Garage Concept

  • 170 garages in België en Nederland sinds oktober 2014;
  • doel: oplossingen bieden op maat van garagisten in een snel veranderende oliemarkt;
  • voordelen: garagetools zoals de oliekast en het vatenrek, visibiliteit aan de buitenkant van de garage, technische ondersteuning, exclusieve promoties en campagnes voor een sterkere klantenbinding.

 


GROUPAUTO

Toptruck

  • sinds 2010 in Nederland;
  • acht garages in België sinds 2012;
  • fleetmanagement, testen, inspectie, reparatie, onderhoud, herstellingen …

 


GROUPAUTO

Eurogarage

  • meer dan 4.000 leden wereldwijd;
  • drie Belgische leden;
  • testen, inspectie, onderhoud,herstellingen ...

 


MIDAS

Midas

  • sinds 1975 in België;
  • 37 garages,waarvan 29 franchisenemers;
  • voordelen: expertise en steun, driemaandelijkse vergaderingen ...
  • voorwaarden: gemotiveerd, ervaring en kennis, 25% van startersinvesteringskost dragen, ondernemingszin, maandelijkse bijdrage aan franchisegever …
  • deel van Mobivia Groupe.

 


CARGLASS

Carglass

  • opgericht in 1987 in België;
  • 42 service centers in België;
  • herstellen en vervangen van voertuigbeglazing: auto's, vrachtwagens, bussen, speciale voertuigen ...
  • Carglass werkt niet met franchisenemers, maar met eigen werknemers die een opleiding krijgen in het opleidingscentrum;
  • samenwerking met alle verzekeringsmaatschappijen.

 


AUTO 5

Auto 5

  • concept 'autocenter' op de Belgische markt sinds 1996: winkel in de nabijheid van commerciële centra;
  • autoaccessoires en onderdelen in combinatie met werkplaats voor banden, onderhoud en herstellingen;
  • 55 vestigingen in België, 14 franchise;
  • sinds 2002 deel van Mobivia Groupe;
  • partnership met Touring Glass voor glasactiviteiten.

 


PROFILE

Profile Tyrecenter

  • opgericht: 1989 in NL, sinds 1996 in BE;
  • 47 vestigingen in België, 185 in NL;
  • netwerk onafhankelijke bandenspecialisten;
  • samenwerking met Passion Pneu voor lease- en fleetactiviteiten, samen 100 vestigingen;
  • voordelen: webshop, nationale klanten lease & fleet, eigen pechservice truckbanden, centraal gestuurde inkoop …

 


PROFILE

Profile Car & Tyreservice

  • vanaf januari 2017 pilotproject in Vorst;
  • diensten: banden en velgen (idem Profile Tyrecenter) en multimerken auto-onderhoud

 


Q TEAM - VP LAMBRECHT VDK

Q Team

  • 97 service- en verkooppunten in België sinds de oprichting in 2002;
  • bandenspecialist;
  • voordelen: Q-Serv programma, toegang tot Q online, herrubberen, ondersteuning, opleidingen, uitstraling…
  • diensten: onderhoud van banden, velgen en ander onderhoud zoals schokdempers, remmen, olie, accu, lichten, uitlaat, ruitenwissers …

 


ATELIER EXPERT

Atelier expert

  • netwerk van 26 onafhankelijke garages in Wallonië;
  • onderhoud en herstelling volgens de voorschriften van de fabrikant en met onderdelen van OE-kwaliteit;
  • technische onderdelen, specifieke gereedschappen, deskundige trainingen … via partner Delphi.

 


TOURING GLASS

Touring Glass

  • 63 vestigingen in België;
  • opgericht in 2013;
  • onderdeel van Automotive Glass Europe met 1.500 afdelingen in zestien landen;
  • herstellingen en mobiele interventiedienst van glas voor auto's, bestelwagens, vrachtwagens en bussen;
  • voorwaarden franchise: kenmerkende huisstijl …

 


AUTOGLASS CLINIC

Autoglass Clinic

  • opgericht in 1991;
  • 24 vestigingen,ondersteund door 50 mobiele units;
  • netwerk van zelfstandige autoglasspecialisten en eigen service centers;
  • herstelling en vervanging van glas voor auto, bestelwagen, vrachtwagen, bus, glas op maat …
  • erkend door verzekerings- en leasingmaatschappijen.

 


POINT S

Point S

  • 82 vestigingen in de Belux;
  • wereldwijd 1.250 zelfstandige ondernemers die meer dan 2.000 verkooppunten beheren;
  • opgericht in 1971 in Frankrijk;
  • sinds 1999 in België;
  • banden, remmen en schokdempers;
  • erkend door Tyre Service Europe.