naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

PERSONEEL DE LAAK LIEGE KENT GEEN STRESS

Garage met bijzondere aandacht voor het menselijke aspect

Vorig jaar opende MAN-dealer De Laak Liège in het Luikse Thimister-Clermont zijn deuren. De 100% groene garage is, net zoals haar moederbedrijf De Laak in Geel, gespecialiseerd in het onderhoud en herstel van vrachtwagens. De verkoop van voertuigen is in handen van MAN Kempen-Limburg-Luik, een partnership van drie garagefamilies. Gloednieuw en uitgerust met apparatuur van topniveau, bedient de Laak Liège de Waalse regio met grote toewijding voor de klant. “Vrachtwagenchauffeurs hebben geen gemakkelijke job. Hier geven we hen een gevoel van thuiskomen", aldus directeur Patrick Wertz.


DE LAAK LIEGE

Kopie van moederhuis in Geel

“De Laak Liège is een voorbeeldgarage voor heel Europa", begint zaakvoerder Patrick Wertz. “Dat zijn de woorden van onze leverancier MAN." De Laak Liège is net zoals het moederbedrijf De Laak Geel gespecialiseerd in het onderhoud van MAN vrachtwagens. De Luikse garage is in 2011 opgestart in een huurpand in Welkenraedt en verhuisde op 9 mei 2014 officieel naar een nieuwbouwvestiging in Thimister-Clermont. “Deze garage is een kopie van die in Geel, maar nog beter. Voor de realisatie van dit project hebben we geput uit meer dan 45 jaar ervaring van De Laak Geel, waarvan 40 jaar als officiële dealer van MAN vrachtwagens in de Kempen." De Laak Liège is de eerste volledig energieautonome MAN-dealer. “We zijn 100% groen en stoten geen CO2 uit. Op ons dak staan 565 zonnepanelen en de verwarming gebeurt met vloerverwarming op warmtepompen."


Flexibiliteit wordt op prijs gesteld

De Laak Liège is actief op een terrein van 2,5 hectare. De werkplaats is meer dan 3.000 vierkante meter groot en heeft zestien poorten. In het bijzonder vrachtwagens, maar sinds kort ook lichte vracht, zijn er welkom. De Luikse garage is elke dag onafgebroken open van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 6.30 tot 12 uur. Twee ploegen houden de werkplaats draaiende. “We zijn erg flexibel naar onze klanten toe. Zeker in de vrachtwagensector wordt dat erg op prijs gesteld. Zegt de klant dat hij vandaag nog moet rijden, dan hebben we dat goed begrepen en zorgen we ervoor dat de vrachtwagen de dag zelf nog de garage verlaat. Op zaterdag wordt het atelier pas afgesloten als het laatste probleem is opgelost." De Laak Liège biedt een all-inservicepakket. “Onze klanten willen één aanspreekpunt. Op punt A een kapotte ruit vervangen, op punt B de tachograaf ijken en op punt C een onderhoud laten uitvoeren is niet meer van deze tijd. Onze klanten willen alles onder één dak. Ze geven ons de sleutels en zeggen 'los het op'."


Op niks bespaard

De Luikse vestiging biedt een volledig uitgeruste garage-infrastructuur met doorrijwerkstraten, vier werkputten, diagnosetoestellen en aircoapparatuur. Er is een uitgebreid wisselstukkenmagazijn en een eigen hersteldienst voor motoren, versnellingsbakken, achterbruggen enz. De garage beschikt over een keuringsstraat, een carwash en een testbank om tachografen en begrenzers te ijken. Er is een depannagedienst, er zijn vervangvrachtwagens voorhanden en De Laak Liège werkt nauw samen met het carrosseriebedrijf van het moederhuis in Geel. “We hebben op niks bespaard. Alle gereedschap en apparatuur is van topniveau. In onze werkplaats ontbreekt er niets. De vrachtwagenchauffeur mag er prat op gaan dat als hij onze garage binnenrijdt, wij hem kunnen helpen. Dankzij onze jarenlange knowhow en de toepassing van de MAN procedures leveren we onberispelijk werk. Ook vreemde merken worden bij ons hersteld. Op uitdrukkelijke vraag van de klant. Ze willen, behalve met hun MAN vrachtwagens, ook met andere merken bij ons terechtkunnen, en dat is geen probleem."


Communicatie als prioriteit

“De klant is altijd op de hoogte van wat er wanneer met zijn vrachtwagen zal gebeuren en hoeveel alles zal kosten. We beginnen niet zonder akkoord van de klant. Communicatie is een prioriteit van De Laak, niet alleen met de klanten, maar ook met het personeel. Mijn deur staat altijd open. Alles is bespreekbaar. Wekelijks zitten al onze afdelingen samen om positieve en negatieve punten te belichten en manieren te vinden om de klant nog beter van dienst te zijn." Communiceren naar buiten toe doet De Laak Liège niet. “Wij leven van mond-tot-mondreclame. We spenderen het geld voor publiciteit liever aan onze dienstverlening. De klanten moeten voor ons reclame maken, wij niet."


Chauffeurs gevoel van thuiskomen geven

De familie Vos, aandeelhouder van De Laak Geel en Liège, hecht veel belang aan het menselijke facet van zakendoen. “Omdat we weten dat vrachtwagenchauffeurs geen gemakkelijke job hebben en er bij de aankomst vaak al een lange reis op hebben zitten, willen we hen hier een gevoel van thuiskomen geven. Ze hebben hun eigen wacht- en rustruimte met douches, een eigen keuken, drankvoorziening, televisie en wifi. Dat wordt door onze klanten heel erg geapprecieerd. Zo hebben we bijvoorbeeld de vloot van een Pools bedrijf kunnen binnenhalen, omdat de mensen hier zo goed worden ontvangen."

Levenskwaliteit voor het personeel

“De Laak Liège is een aantrekkelijk bedrijf. Velen komen zich spontaan met hun cv aanbieden. Dat is mede te danken aan hoe wij met ons personeel omgaan. De inrichting van de werkplaats is volledig afgestemd op de behoeftes van wie er werkt. Zo beschikken we bv. over een pistonbrug voor vrachtwagens. Op de knieën kruipen om aan een vrachtwagen te werken, is verleden tijd. De rolbrug spaart de rug en de vier werkputten, die met elkaar in verbinding staan, zorgen ervoor dat de mecaniciens veel makkelijker kunnen werken. Iedereen beschikt bovendien over een eigen werkkast met persoonlijk gereedschap. Er zijn kleedkamers, douches en een eigen refter voor het personeel. We bieden hen ook een beetje levenskwaliteit. Voldoende tijd met hun familie. Ons personeel kent geen stress."


Samen staan we sterk

“Naar diploma's van wie zich aanbiedt, kijk ik niet. Pas in het veld kun je de kwaliteiten van een mecanicien beoordelen. Belangrijk is dat de mensen die voor ons werken, flexibel zijn, willen werken en willen leren. Iedereen die hier begint, is verplicht om bij MAN een cursus te volgen. Daarbij organiseren we hier in een leslokaal wekelijks een interne opleiding over praktische problemen die voorkomen op de werkvloer. Dat spaart ons kosten en de klanten wachttijden." Een bijkomende vereiste die Patrick Wertz aan een nieuwkomer stelt, is dat hij/zij een teamplayer is. “Het is belangrijk dat we in een team kunnen werken, want samen staan we sterk."


MAN KEMPEN-LIMBURG-LUIK

Partnership voor verkoop

Het was dan ook Jos Vos die het idee had om een samenwerking tussen verschillende vrachtwagengarages op te zetten. MAN Kempen-Limburg-Luik zag in 2006 het levenslicht. Het is een partnership tussen de garages De Laak (Geel-Luik) van de familie Vos, Truck Center Frederix (Paal-Beringen) van de familie Frederix en Truck Service Station International (Opglabbeek) van de familie Weltjens. Nv Truck en Trailer Dickens (Arendonk) is geen aandeelhouder, maar wel een servicepartner. “MAN was op dat moment ook vragende partij om één aanspreekpartner te hebben voor de hele regio", aldus Patrick Wertz, tevens directeur van MAN Kempen-Limburg-Luik. MAN Kempen-Limburg-Luik concentreert zich enkel en alleen op de verkoop van nieuwe en tweedehands vrachtwagens. “Wij verkopen geen wagens, maar een transportoplossing. De klant kan hiervoor terecht in elke vestiging. Bij elke partner zijn er namelijk verkopers tewerkgesteld, dan wel onder contract van MAN Kempen-Limburg-Luik. Om het geheel organisatorisch werkbaar te maken, wordt er gebruikgemaakt van de software van MAN. De verkoopstructuur is dus gemeenschappelijk, inclusief prospecties doen, klanten werven en verkoopcontracten afsluiten, maar wat de service betreft, werkt elke garage onafhankelijk, zij het wel met dezelfde visie op service. Op die manier kan elke garage zich focussen op de dienstverlening en niets meer."

Patrick Wertz: "Het belangrijkste voordeel van het partnership MAN Kempen-Limburg-Luik is dat we een grote regio dekken."

Geen concurrenten

“Het voordeel van dit partnership is, behalve een besparing op administratieve kosten, dat we een grote regio dekken. De klant koopt een vrachtwagen en is daarna vrij om aan goede condities in de provincies Antwerpen, Luik of Limburg aan te kloppen voor een onderhoud of herstellingen. We spreken onderling de verlofperioden, openingsuren en depannageservice af, zodat de klant altijd bij een van ons terechtkan. We merken dat deze organisatie de klant extra vertrouwen geeft." De partners komen maandelijks samen. “Dan worden de verkooptechnische zaken besproken, maar het is tevens een moment om kennis met elkaar te delen. We steunen hier immers op bijna vijftig jaar ervaring uit Geel alleen al en concurrenten zijn we niet. MAN behandelt ons ook niet als concurrenten. Er is een gemeenschappelijke quota die we dienen te halen, niet één quota per garage. Verkoopt de ene garage 150 wagens en de andere maar 100, dan is dat zo. Wel is het mijn taak om ervoor te zorgen dat iedereen optimale resultaten haalt. En dat is meteen ook ons toekomstplan: waar er potentieel is, nieuwe klanten binnenhalen. In Luik zijn er nog veel groeimogelijkheden, maar ook vanuit de vrachtwagenwereld in het algemeen krijgen we signalen dat de markt zich herstelt. Hoera roepen doen we nog niet, maar ik vertrouw erop dat we met onze bedrijfsstructuur en service het verschil zullen maken. We hebben in zware crisistijden geïnvesteerd in De Laak Liège, zijn erdoor gekomen en nu zijn we meer dan klaar voor de toekomst."