naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

CARROSSERIE VERCRUYSSE MIKT OP SPECIALE HERSTELLINGSTECHNIEKEN

Hagelstorm van 2014 zorgt voor snelle groei

Begin dit jaar hebben Wesley Vercruysse en Ria Trullemans, zaakvoerders van Carrosserie Vercruysse uit Halle, hun nieuwe atelier en kantoren in gebruik genomen op het industrieterrein Dassenveld. Het carrosseriebedrijf voert niet alleen traditioneel carrosseriewerk uit, maar specialiseert zich ook in enkele bijzondere herstellingstechnieken. “Zo hebben we vorig jaar zo'n 650 voertuigen met hagelschade hersteld", zegt Wesley Vercruysse. “Dat heeft onze omzet enorm doen stijgen, waardoor we sneller dan voorzien onze droom van een grotere werkplaats hebben kunnen realiseren."

VAN BIJBEROEP NAAR EIGEN ZAAK

Wesley Vercruysse kocht zo'n tien jaar geleden zijn eerste gereedschap aan om koetswerken te herstellen met zijn eerste loon. Hij was op dat moment tewerkgesteld bij een andere carrosseriebedrijf, waar vooral de speciale technieken hem interesseerden. “Op mijn 21e ben ik dan als carrossier in bijberoep gestart, en het aantal klanten en opdrachten is sindsdien stelselmatig gegroeid. Vijf jaar geleden heb ik elders in Halle een pand in gebruik genomen waar eerder al een carrosseriebedrijf actief was. Het gebouw stond al een jaar te koop en tijdens die periode was er geen bedrijvigheid geweest."



HAGELSTORM

“Toen midden 2014 een enorme hagelbui over het land trok die bij duizenden autobezitters zware schade aanrichtte, kregen we langs alle kanten opdrachten toegespeeld. De vraag naar herstelling van hagelinslag was zodanig groot dat we zelfs buitenlandse technici in dienst hebben genomen om aan de toevloed van aanvragen te kunnen voldoen. Wij waren heel tevreden over onze technici, Echter hebben we onze twijfels over de kwaliteit van de andere buitenlandse technici die elders in ons land werkzaam waren.

Zoals overal en steeds het geval is in elke sector, heeft men goede en minder goede werkkrachten. We hadden de goede contacten, en konden daarom ook meteen goede kwaliteit afleveren, wat dan ook weer in ons voordeel speelde. Samen hebben we in totaal zo'n 650 wagens met hagelschade gerepareerd. Intussen staan we in de regio bekend als carrosseriebedrijf dat gespecialiseerd is in bijzondere herstellingstechnieken. De koetswerkschade als gevolg van hagel, herstellen we immers door het koetswerk uit te deuken. Door secuur te werk te gaan met de juiste techniek en het juiste gereedschap, kan je de schade herstellen zonder het koetswerk opnieuw te moeten lakken."

BIJZONDERE HERSTELLINGSTECHNIEKEN


“Omdat de carrosseriebedrijven in de regio het vele herstelwerk naar aanleiding van die hagelschade niet aankonden, en omdat vele niet vertrouwd zijn met die speciale uitdeukingstechnieken, kregen we een overvloed aan opdrachten toegespeeld. Voor de hagelschade in België hadden we al een veertigtal garages waar we regelmatig over de vloer kwamen voor het uitdeuken van parkeerdeukjes of het herstellen van hagelschades van klanten die tijdens hun verlof in het buitenland te maken kregen met een hagelbui. Na de hagelbui van juni hebben we een dertigtal garages kunnen helpen met het herstellen van de hagelschades. Niet alle veertig garages hadden nood aan een hagelschadehersteller gezien dit regiogebonden was."

NIEUWE VESTIGING

“Ook particulieren wisten ons te vinden. Het feit dat in onze nieuwe vestiging eerder ook een carrosseriebedrijf gevestigd was, heeft uiteraard zo zijn voordelen gehad qua bekendheid. Het gebouw is zo'n vijftien jaar oud maar in heel goede staat. De aankoopprocedure van onze nieuwe eigendom is erg vlot verlopen. In augustus vorig jaar kregen we de vraag of we geïnteresseerd waren om het huidige pand en terrein aan te kopen. In december was de aankoopakte al ondertekend bij de notaris en waren alle vergunningen in orde. Op 5 januari zijn we met onze werkzaamheden hier gestart."


Atelier

"De nieuwe werkruimte is ingedeeld in expertiseruimte waar verzekeringsexperts de nodige foto's kunnen nemen en de schade kunnen ramen. We ervaren dat onze herstellingsmethode waarbij zoveel mogelijk uitgedeukt wordt zonder te moeten herspuiten erg geliefd is bij verzekeringsmaatschappijen. Niet verwonderlijk natuurlijk, omdat het een stuk goedkoper is dan de traditionele herstelmethodes waarbij moet worden geplamuurd en gespoten. Bovendien moet de eigenaar van de wagen zijn auto een veel beperktere tijd missen. Als er bijvoorbeeld maar één deuk in het portier zit, dan vragen we de klant vaak om gewoon even te wachten. De klus is dan zo geklaard. Bovendien is deze manier van werken een stuk milieuvriendelijker."

Achter de expertiseruimte bevinden zich vier voorbereidingszones, twee montage- en demontagezones, een plaat- en richtzone, een waszone en twee spuitcabines voor personenwagens. Voorts is er nog een grote spuitcabine voor vrachtwagens.


Extra stalruimte

“Helemaal achteraan in onze hal beschikken we nog over een zeer grote ruimte waar we wagens kunnen stallen", zegt Wesley Vercruysse. “We zouden die kunnen gebruiken om weer vrachtwagens te gaan herstellen, maar dat is niet onze bedoeling. We kunnen die ruimte veel beter gebruiken om bijvoorbeeld bij een volgende hagelbui met grote gevolgen meer wagens te groeperen."


INVESTEREN IN OPLEIDING EN TOOLS

“In de toekomst willen we nog verder groeien, maar niet ten koste van de kwaliteit. Daarom hechten we veel belang aan de opleiding van onze medewerkers. De opleiding in de speciale technieken geef ik zelf. Daarnaast volgen we geregeld opleidingen die worden aangeboden door onze verfleveranciers PPG en Standox. Ook bij de aankoop van nieuwe apparatuur vragen we de leverancier om bij ons een opleiding te verzorgen. Zo gebruiken we sinds enige tijd ook een lasapparaat op basis van stikstof. Het kan tot tachtig procent van alle plasticsoorten lassen. Door het gebruik van stikstof is er een optimale smelting tussen beide materies waardoor er geen lucht meer aanwezig kan zijn. Dit levert de oorspronkelijke sterkte van het materiaal weer op."


99% op audit

“Dat we optimale kwaliteit van het grootste belang vinden, blijkt ook uit het feit dat we op de jongste audit van Eurogarant zomaar eventjes 99 procent op 100 scoorden. Het enige wat ontbrak was een olie- en vetafscheider. Intussen hebben we ook die geïnstalleerd en verdwijnt het gebruikte water dus gezuiverd in de riolering. We willen in de toekomst nog meer naam maken als firma die zich specialiseert in speciale herstellingstechnieken. Naast het uitdeuken van koetswerken zonder nadien te moeten plamuren en spuiten, zijn er nog de interieur- en glasherstellingen. Samen maken ze momenteel zo'n dertig procent van onze omzet uit. Dat betekent dat het klassieke carrosseriewerk nog duidelijk de bovenhand haalt."


RECLAME

“Tot nu toe hebben we maar af en toe reclame gemaakt. Het is overduidelijk dat de mond-tot-mondreclame de beste is. Een gelukkig toeval was wel toen we vorig jaar op de regionale televisiezender Ring TV een reclamefilm uitzonden die specifiek ging over onze bijzondere uitdeukingstechnieken en het behandelen van hagelschade. Toeval wou dat enkel weken later een hagelbui over het land trok met de bekende schade als gevolg. Intussen hebben we besloten om onze reclame op Ring TV over te doen. Wat er nadien nog uit de lucht valt - ook letterlijk dan - is nog af te wachten", besluit Wesley Vercruysse.