naar top
Menu
Logo Print

SMARTREPAIRTECHNIEKEN LEREN VIA SMART TOOLS

Car & Dent Repair herstelt 60% van schadegevallen met Smart Repair

Carrossiers die zich verder willen bekwamen in het toepassen van smartrepair-technieken kunnen daarvoor terecht bij Smart Tools in Kruibeke. Smart Tools is een initiatief van Robert De Cock, zaakvoerder van Dent & Car Repair uit Sint-Gillis-Waas. Naast het geven van opleidingen, is de firma ook officieel verdeler van het Deense HBC System, wereldwijd marktleider op het gebied van smartrepairgereedschappen.


SMART REPAIR IN DE LIFT

Dat smart repair in de lift zit, spreekt voor zich. Zowel auto-eigenaars als verzekeringsmaatschappijen hebben er baat bij dat koetswerkherstellingen snel en tegen een gunstige prijs worden uitgevoerd. Uit onderzoek blijkt bovendien dat 40% van alle voertuigen twee of meer kleine schades vertonen die via smart repair kunnen worden hersteld. Het gaat om schadegevallen  zowel aan koetswerk als aan het interieur van de wagen die kleiner zijn dan een handpalm. Zowat de helft van de smart repairs zijn herstellingen aan plastic onderdelen, leder of vinyl, of uitdeuken zonder spuiten. 19% zijn herstellingen van voorruiten en koplampen, en 14% is het aandeel van velgherstellingen. De 'spot repairs' van koetswerkschade nemen 10% van alle smart repairs voor hun rekening. Slechts een klein deel van de smartrepairwerkzaamheden is het herstellen van textiel van zetelbekledingen en het ontgeuren van wagens, mobilhomes of caravans.


STELSELMATIGE GROEI

“Al meer dan tien jaar geleden hebben wij resoluut de kaart van de smartrepairtechnieken getrokken", zegt Robert De Cock, zaakvoerder van Dent & Car Repair.

“We zijn ermee gestart op vraag van een klant die tweedehandswagens verkoopt en die de meest rendabele manier zocht om kleine koetswerkherstellingen aan zijn voertuigen uit te voeren. De volgende jaren hebben we langzaam maar zeker heel wat ervaring opgedaan. Smart repair goed leren toepassen, vergt nu eenmaal tijd! De initiatiecursus neemt tien dagen in beslag, maar je hebt een hele tijd nodig om echt vertrouwd te raken met de nieuwe materialen en technieken. Alleen oefening baart kunst!"
Robert De Cock: "Al meer dan tien jaar geleden trokken wij resoluut de kaart van smart repair. Al moeten we erkennen: vertrouwd raken met de nieuwe materialen en technieken vergt tijd. Alleen oefening baart kunst!"
"Bij uitdeuken zonder spuiten begin je bijvoorbeeld met het uitdeuken van kleine parkeerschades. Nadien volgt het uitdeuken van karakterlijnen op de wagen, en pas na de nodige ervaring ben je in staat om zware hagelschade deskundig weg te werken via smart repair. In 2009 werd onze opgebouwde ervaring een eerste keer echt beloond, toen een fikse hagelbui voor heel wat schadegevallen zorgde. Toen hebben onze uitdeukers zich pas echt kunnen uitleven. Vorig jaar deed zich een gelijkaardig geval voor, en opnieuw konden we vele klanten snel helpen dankzij de expertise die we hadden opgedaan. Intussen hebben we drie mensen in dienst die zich uitsluitend met smart repair bezig houden. 50 à 60% van alle schadegevallen die we aanpakken in ons atelier, herstellen we vandaag met smartrepairtechnieken."


NIEUW ATELIER VOOR SMART REPAIR

Robert De Cock heeft zopas naast zijn vestiging in Sint-Gillis-Waas een pand bijgekocht waarin eerder een garage was gevestigd. Het pand wordt intussen omgebouwd tot atelier specifiek voor smart repair.

“We maken van de oorspronkelijke ruime en lichte showroom van de garage gebruik om er onze smartrepairtechnieken uit te voeren. Speciaal daarvoor heb ik in de vloer een draaiplatform laten installeren. Dit is handig en tijdbesparend voor het manoeuvreren van de voertuigen, en bovendien is het erg interessant voor het nemen van foto's van de te herstellen plaatsen."


Reparatie terwijl men wacht

“Smart repair betekent ook dat de herstelling maximaal twee uur in beslag neemt. De klant kan dus in de wachtruimte plaatsnemen met een tasje koffie en wachten tot de herstelling is gebeurd. Wat niet via smart repair kan worden hersteld, wordt doorgeschoven naar de 'day repair'. Het gaat dan om herstel-lingswerkzaamheden die tot acht uur in beslag nemen. Door beide systemen te combineren, kunnen we het merendeel van alle schadegevallen repareren. Met de aangename wachtruimte voor klanten, besparen we ook op de kosten voor vervangwagens."


SMART REPAIR

Smart repair is veel meer dan enkel uitdeuken zonder herlakken. De beschikbare technieken worden ingedeeld in onderstaande disciplines:


Interieur

Eerst is er het herstellen van zeteltextiel. Daarvoor zijn momenteel herstellingskits op de markt die o.a. met meerdere kleuren textielpoeder de juiste kleur van de zetel benaderen. Dat gemengde poeder wordt aangebracht op een lijmondergrond. Het geheel wordt met een slijtvaste beschermingslaag afgewerkt.

Voorts zijn er materialen om harde en zachte kunststof onderdelen, leder en dashboard te herstellen. Daarbij wordt rekening gehouden met het originele oppervlaktepatroon. In eerste instantie worden een kopie en een mal gemaakt van het originele patroon. Pas dan wordt het nieuwe materiaal aangebracht en afgelakt. Voor de hechting gebruikt men een speciale smeltlijm, een lijmvulmiddel voor harde kunststof met activator, en twee lijmtypes voor harde en flexibele kunststof.

“Dergelijke reparatiekit is erg interessant", zegt Robert De Cock. “Het valt immers voor dat er bij het (de)monteren van de binnenbekleding een barst of andere beschadiging ontstaat. Vaak is er geen tijd om een nieuw onderdeel te bestellen en te monteren. Het is dan eenvoudiger het euvel via smart repair te herstellen."


Ruiten en koplampen

“Via de juiste materialen en gereedschappen kunnen we eveneens voorruiten en koplampen herstellen. Het gaat hier om koplampen waarvan de uv-laag isvergeeld of bekrast. Wij kunnen de krassen eruit schuren en een nieuwe uv-laag aanbrengen. Het resultaat is uitstekend. Dat maakt het mogelijk om op de herstelling een garantie van vijf jaar te geven."


Velgen en geurbestrijding

“In het HBC-gamma vinden we ook een kit om diverse soorten velgen te herstellen, gaande van klassieke aluminium velgen tot black chrome velgen en diamond cut velgen. Ten slotte kunnen we minder fris ruikende interieurs van auto's, caravans en mobilhomes reinigen met een ozonluchtreinigingssysteem waarbij geen chemicaliën worden gebruikt. Voor nieuwe bestuurders van een tweedehandswagen, is er niets meer ergerlijk dan te moeten rondrijden in een onfris ruikende 'nieuwe occasie'!"




Paintless
Dent Repair

Tenslotte is er nog PDR (met de nodigegereedschappen) om uit te deuken zonder herlakken. “Het is zonneklaar dat smart repair een quasi perfecte manier is om kleine schadegevallen op een degelijke en prijsgunstige manier te herstellen, met behoud van een zeer goede kwaliteit. We moeten de klant er echter bewust van maken dat het om een herstelling gaat en niet om een vervanging van een onderdeel. In heel veel gevallen bereiken we een herstellingsgraad van 100%. Soms is het maar 80%."


OPLEIDING BIJ SMART TOOLS

“Via de oprichting van een heus Smart Tools opleidingscenter en de distributie van smartrepairgereedschappen en materialen, willen we meer carrossiers aanzetten om een groter deel van hun herstellingen uit te voeren zonder te moeten plamuren en herlakken. We stellen onze ervaring ter beschikking van collega's. We staan ook garant voor de kwaliteit van de HBC-materialen. Zelf heb ik gedurende tien jaar heel Europa afgereisd op zoek naar de beste materialen. Uiteindelijk heb ik die bij HBC in Denemarken gevonden, en zijn we nu hun officiële verdeler voor België. In Kruibeke opende onlangs ons HBC Trainingcenter, voorzien van alle moderne uitrusting voor smart repair. We kunnen er diverse carrosseriemodellen herstellen en technieken aanleren. Bedrijven die hun werknemers in opleiding willen sturen, kunnen via de kmo-portefeuille van 50% korting genieten."

GROEI IN KRUIBEKE EN SINT-GILLIS-WAAS


De bvba Dent & Car Repair startte in 1993 als traditionele garage annex carrosseriebedrijf met vestiging in Kruibeke. De onderneming verdubbelde in de jaren negentig zijn werkplaats tot twee keer 500 m². Ook dat bleek niet voldoende. Daarom werd in 2009 een perceel van 6.000 m² kmo-grond in gebruik genomen op het industrieterrein van Sint-Gillis-Waas. Terwijl de mechanische werkzaamheden en de depannagedienst in Kruibeke bleven, werd de carrosserieafdeling overgebracht naar Sint-Gillis-Waas. Om het voor de klanten makkelijker te maken, is er vanuit Kruibeke dagelijks een transportdienst met herstelde en te herstellen wagens van en naar Sint-Gillis-Waas. Intussen beschikt zaakvoerder Robert De Cock er over een perceel van 12.000 m² met daarop twee ateliers: één atelier is specifiek voor smart repair, in het andere gebouw gebeuren de grotere carrosserieherstellingen.