naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

KENNIS VAN MATERIAAL EN TECHNIEKEN IS BELANGRIJKSTE KAPITAAL

Car Paint Care legt zich toe op herstel van lakschade

Je bent nooit te oud om bij te leren; het is het mantra van Tom Reintjes die zich met Car Paint Care gespecialiseerd heeft in het herstellen van lakschade. In opdracht van voornamelijk expertisebureaus, verzekeringsmaatschappijen en multinationals trekt hij het hele land rond om wagens weer te laten glanzen als nieuw. Ongeveer 97% van de lakschade kan hij de baas, maar elke dag is een kans om nieuwe technieken te leren en de laatste procentjes weg te knabbelen.


WACHTEND OP EEN KANS

Negen maanden. Zolang heeft het geduurd vooraleer Tom Reintjes in 1990 de kans kreeg om zijn kunnen te bewijzen. “Het begon allemaal met een vraag van een verzekeringsexpert die door mijn hoofd bleef spoken. Hij zat met de handen in het haar, omdat hij honderd wagens met verfspatten had die stuk voor stuk de spuitcabine in moesten voor een dure herstelling. Kun je daar niks mee aanvangen? Samen met een vriend, hij op de Nederlandse markt, ik in België, zijn we beginnen werken aan oplossingen voor de meest voorkomende problemen.

Toen we begin jaren 90 aan de slag gingen, konden we ongeveer de helft van de lakproblemen de baas. Het was wachten op een expert die het wilde wagen met ons. Dat we spotgoedkoop waren t.o.v. het herspuiten, bleek bij aanvang allerminst een troef. Er was veel ongeloof bij de vraag of we onze beloftes wel konden waarmaken. Tot we na negen maanden een kans kregen. De bal ging aan het rollen en is niet meer tot stilstand gekomen.“


LAKSCHADE ONDER DE KNIE

97% van de lakschade herstellen. Het is een mooi rapport. “De meest voorkomende problemen zijn verfspatten en vliegroest. Ook verontreinigingen zoals beton, kalk of teer en brandschade vormen geen probleem. Eigenlijk kunnen we alles wat op de lak valt, verwijderen zonder schade, zelfs als deze zaken al licht in het vernis zijn ingetrokken. Het is steeds een kwestie van de juiste technieken te combineren met de juiste producten. Dat zijn al lang niet meer dezelfde van in de begindagen. Enerzijds zijn de auto en de lak niet meer dezelfde. Anderzijds stond de techniek ook niet stil. In mijn begindagen voerde ik alles bijna manueel uit, omdat machines niet de kwaliteit konden brengen die ik zocht. Nu is het materiaal veel beter.

Neem nu de introductie van excentrische polijstmachines. Vroeger gebeurde het polijsten in drie fases, vandaag kan ik er in sommige gevallen in één stuk en met één product van af zijn. Een positieve impact op de scharnieren van mijn gewrichten“, knipoogt Reintjes. “Je mag nooit denken dat je alles weet. Zelfs al beheers je een herstelling tot in de perfectie, soms kan het dankzij een nieuwe ontwikkeling nog performanter. Daarom kun je net veel leren van jonge mensen. Ze kijken met een onbevangen blik naar technieken waar je zelf misschien al in vastgeroest bent. Ik geloof niet in de generatiekloof. Het is een kwestie van mentaliteit, niet van leeftijd. Ik ben trouwens bijzonder onder de indruk van de technische kennis bij Belgische jongeren. In Nederland is dat in vergelijking toch wat magertjes.“


KENNIS BELANGRIJKSTE KAPITAAL

Reintjes voegt de daad over bijleren wel degelijk bij het woord. Hij volgde nog maar net een cursus dieppolijsten (egaliseren van de lak en het weer opbouwen van glans bij diepe krassen) en zoekt nu naar oplossingen om graffiti te verwijderen van wagens. Alle graffiti. 90% raakt hij reeds kwijt, de laatste procentjes moeten er nog bij vooraleer hij klanten zijn diensten wil aanbieden. “Die eigen kneepjes van het vak zijn mijn keukengeheimen. Op de dag dat ik ermee ophoud, bedenk ik wel een oplossing om ze door te geven. Ik hou er wel van om schier onmogelijke zaken, processen die onomkeerbaar lijken, te onderzoeken. Het is een proces dat nooit stopt.

Momenteel verdiep ik mij bijvoorbeeld in nanotechnologie en hoe die een impact zou kunnen hebben op mijn beroep. Wat ik zelf heb opgebouwd aan kennis van materialen en technieken, is mijn belangrijkste kapitaal. Mijn scherpe prijs dank ik voor een groot stuk aan mijn capaciteit om heel snel in te schatten of ik de schade kan verwijderen. Ik werk immers volgens het 'no cure, no pay'-principe om de drempel voor potentiële nieuwe klanten zo laag mogelijk te houden. Als ik geen perfect resultaat kan garanderen, dan pas ik liever. Tenzij de klant echt aandringt, maar dan laat ik op paper vastleggen dat het minder dan perfect zal zijn.“


OVERAL OVER DE VLOER

26 jaar. In die tijd heeft Reintjes contacten opgebouwd met zowat alle verzekeringsmaatschappijen en expertisebureaus en alle merkgarages. Toch blijft het een moeilijke branche. “De autosector volgt de economische conjunctuur op de voet. In september 2008 viel de markt helemaal op haar gat. Consumenten kiezen dan liever geld voor hun eieren. Geen slimme strategie, want ze stellen de problemen eigenlijk alleen maar uit. Verschillende factoren hebben het werken moeilijker gemaakt. Lakschade is niet meer standaard opgenomen in veel verzekeringspolissen. Bovendien stegen de franchises gevoelig. Ten slotte bestaan er helaas ook cowboys die het vertrouwen van de markt in lakschade-experten een flinke knauw kunnen geven. Sedert vorig jaar trekt het gelukkig weer aan en is er weer vertrouwen in de markt.“ Dat maakt personeel in dienst nemen echter een moeilijk verhaal voor Reintjes. “Gemiddeld herstel ik zo'n vierhonderdtal wagens per jaar. Maar mijn werklast is bijzonder grillig verdeeld. Het vorige kwartaal waren het er bijvoorbeeld al tweehonderd. De ene week is het hollen van de ene reparatie naar de andere, de andere week kan het doodkalm zijn. Te veel pieken en dalen om personeel te laten renderen.“


VERBAZING GEEFT VOLDOENING

Car Paint Care werkt meestal in opdracht van expertisebureaus en neemt contact op met de klant voor het vastleggen van de afspraak. Hij heeft de keuze voor een locatie, maar kiest in de meeste gevallen voor zijn eigen garage. Hoe valt het contact met garagehouders dan mee? “Het begint altijd met heel veel ongeloof. Herspuiten lijkt hun de enige oplossing voor de schade. Je voelt wel wat weerstand omdat ze denken dat ik hun broodwinning wil afnemen met loze praatjes. Lakexperten, zo hebben ze er al over de vloer gehad. Maar zodra het resultaat er is, maakt de weerstand plaats voor verbazing. Dat gevoel geeft me bijzonder veel voldoening in mijn job.

Samenwerken ligt hier wel moeilijker dan in Nederland. Iedereen is heel beschermend over zijn eigen zaak en als de dood om concurrentiële voordelen prijs te geven. Al kan ik niet iedereen over dezelfde kam scheren. Ik heb jarenlang goed kunnen samenwerken met een garagehouder uit Brasschaat. Hij combineerde een ingenieursdiploma met een passie voor het sleutelen aan wagens. Zijn technische, theoretische kennis is me goed van pas gekomen om bepaalde technieken op punt te stellen."


DIVERSITEIT DOET LEVEN

Omdat Reintjes in garages over het hele land over de vloer komt, heeft hij ook het landschap zien veranderen. “Vroeger waren er veel meer kleine carrosseriebedrijfjes. Vandaag krijgen ze het steeds moeilijker om erkenning te krijgen van verzekeringsmaatschappijen voor het aanpakken van schadegevallen. Zonder deze herstellingsmarkt krijgen ze het lastig om het hoofd boven water te houden. Een nefaste ontwikkeling voor de sector. Omdat er minder ruimte voor investering is bij kleinere bedrijven, bedienen ze zich misschien niet altijd van het meest geavanceerde materiaal. Maar het zijn wel mensen die met passie in de werkplaats staan en goed zijn in hun vak. Diversiteit houdt de zaken net gezond. Hopelijk kan deze trend dan ook nog keren." Reintjes zelf koestert geen al te grote professionele ambities meer. “Ik sta nog steeds met heel veel plezier over een auto gebogen en kan ervan genieten om een nieuwe kwaal voor een oud zeer te bedenken. Mijn schoenen hangen voorlopig nog niet aan de haak", besluit Reintjes.