naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

INVOERING LAGE-EMISSIEZONE STIMULEERT VERKOOP ECOWAGENS

Kwaliteitscontrole en communicatie bij familiebedrijf Celis

De beslissing van het Antwerpse stadsbestuur om vanaf 1 februari 2017 een Low Emission Zone af te bakenen in de stad, stelt autobestuurders voor een nieuwe uitdaging. Oudere, meer vervuilende wagens zullen nog maar in beperkte mate toegang krijgen tot de binnenstad en een deel van Linkeroever. “Het is commercieel een ietwat moeilijk verhaal, maar als autosector moeten we mee in de evolutie naar een milieuvriendelijkere omgeving", zegt Martine Sporen, zaakvoerder van Toyota Celis in Hoboken en voorzitter van Traxio Vlaanderen.


HISTORIEK

Sinds 1994 runt Martine Sporen, samen met haar man, Robert Fabre, de Toyota Celis vestiging in Hoboken. “Ik had voordien een mooie job bij Rucanor, maar toen onze tweeling werd geboren, wilde ik toch werk en gezin wat makkelijker combineren. Een deeltijdse baan in de eigen garage zou dat mogelijk moeten maken. Ik had op dat moment geen enkele voeling met de autosector, maar leerde stap voor stap de verschillende facetten van het Toyota dealership kennen. Uiteindelijk besloten mijn man en ik dat ik voortaan de algemene leiding van de onderneming voor mijn rekening zou nemen, terwijl hij zich met de verkoop van nieuwe wagens en de aankoop en verkoop van tweedehands wagens zou bezighouden. Tot op de dag van vandaag blijkt dat de juiste beslissing te zijn geweest. We werken trouwens de hele dag in hetzelfde kantoor en zijn dus goed op de hoogte van elkaars bezigheden. Dat maakt het na de werkuren makkelijk, want dan kunnen we het samen over andere dingen hebben."


NIEUW EN TWEEDEHANDS
 

“We verkopen jaarlijks zo'n 250 nieuwe en evenveel tweedehandse wagens, en in ons atelier staan zes technici klaar voor het onderhoud. Onze klanten zijn voornamelijk particulieren en middenstanders uit een regio van zo'n 30 km rond Hoboken."




OPEN COMMUNICATIE

“We profileren ons als echt familiebedrijf, waar de afstand tussen klant en zaakvoerders heel kort is. De klanten kennen ons persoonlijk, en dat goede contact willen we zo behouden. Toen er vanuit Toyota op werd aangedrongen dat de zaakvoerder zich zou terugtrekken in een kantoor op de eerste verdieping, weg van de eigenlijke werkvloer, heb ik me daartegen verzet. Ik wil absoluut contact houden met mijn klanten, en dat kan niet als je je verstopt. Mijn kantoor en dat van mijn man zijn trouwens centraal gelegen in de vestiging. Van hieruit kunnen we alles volgen wat er gebeurt, en staan we constant in interactie met de omgeving. En dat heeft zo zijn voordelen."


KWALITEITSCONTROLE

“Naast korte communicatielijnen met medewerkers en klanten vinden we dat kwaliteitscontrole van bijzonder groot belang is. Sinds een viertal jaren krijgen klanten, nadat ze hun wagen voor een onderhoud of herstelling weer bij ons hebben opgehaald, een sms met daarin de vraag of ze tevreden waren over onze service. Aanvankelijk vonden mijn klanten die vraag heel raar, maar intussen zijn ze dat gewoon. Al antwoordt slechts zowat 5% op onze vraag. Verwonderlijk is dat niet. Wie tevreden is, laat vaak niets van zich horen. Als er zich toch een probleem voordoet tussen klant en een van onze diensten, dan proberen we dat zo snel mogelijk op te lossen."


HYBRIDE WAGENS
 

“Van de nieuwe Toyota's die we verkopen, behoort 45 tot 60% tot het hybride type. Verwonderlijk is dat niet echt, omdat wij een hoofdzakelijk verstedelijkt cliënteel hebben. We ondervinden meer en meer dat kopers almaar vaker milieubewuste argumenten laten meespelen bij de aankoop van een nieuwe wagen. Ook de nieuwe regels rond fiscaliteit, de inschrijvingstaks en de verkeersbelasting bepalen mee het soort auto dat wordt aangekocht. Ik geloof trouwens heel sterk in dat milieubewuste mobiliteitsverhaal. Toyota als merk speelt weliswaar niet in op de ontwikkeling van een elektrische wagen, maar mikt resoluut op waterstof als energiebron van de toekomst. De waterstofwagen is er al, de technologie bestaat; het is veilig, duurzaam en milieuvriendelijk. De volgende stap is een uitrolling van de tankinfrastructuur. Daar wordt vandaag, met steun van de Vlaamse regering, hard aan gewerkt."
"Ik geloof heel sterk in dat milieubewuste mobiliteitsverhaal"

INVESTERINGEN

160517DDE0003.jpgTien jaar geleden is er geïnvesteerd in het vernieuwen en uitbreiden van de gebouwen. Nog dit jaar wil men werk maken van de modernisering van de werkplaats. “We zijn van plan om het atelier te vergroten en uit te rusten met nieuwe apparatuur. De wetgeving wordt almaar strenger, en we vinden het dan ook noodzakelijk om onze werkplaats uit te rusten met dezelfde analyse- en controleapparatuur die gebruikt wordt bij de technische keuring. We ramen de investering op 350.000 à 400.000 euro."


GROEI

“Die investering zal terugverdiend moeten worden door te groeien. Of die groei zich zal situeren in de verkoop van nieuwe wagens, is niet zo zeker. De tijd dat elk gezin minstens twee en zelfs drie auto's had, ligt denk ik wat achter ons. We zullen dus moeten mikken op een groei in de verkoop van tweedehands wagens, de dienst na verkoop en op termijn de hele dienstverlening rond de wagen. Mobiliteit wordt eerder een dienstverlening, terwijl het vroeger de verkoop van een product betrof. Vergelijk het gerust met de aanschaf van een smartphone. Zodra de consument het toestel gekocht heeft, ontstaat er een hele waardeketting van dienstverlening die de consument het leven makkelijk maakt. Zo zal het ook zijn met een auto. De technologie in onze sector verandert zodanig snel (denken we maar aan de zelfrijdende auto) dat het voor ons als kmo noodzakelijk is om zowel in onze medewerkers als in onze technische infrastructuur te blijven investeren. Alleen op die manier kunnen we onze klanten de beste kwaliteit bieden, die ze verdienen."


RECLAME

Een zoektocht naar groei brengt ons al snel bij reclamevoering. “We willen in de toekomst zeker meer investeren in onlinereclame. Onze website zal onder handen worden genomen en we investeren in reclamevoering via Google. Verder willen we QR-codes gebruiken en onze klanten toelaten om een afspraak voor een onderhoud of herstelling te maken via internet. Facebook zal meegenomen worden in ons internetverhaal, al heb ik zo de indruk dat de sociale media over hun hoogtepunt heen zijn. Reclame maken in krantjes doen we niet. Ik heb zo mijn twijfels bij het effect. Al plaatsen we, samen met enkele andere Toyota dealers uit het Antwerpse, wel eens een advertentie in De Zondag."