naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

INVESTEREN IN OPLEIDINGEN EN NIEUWE TECHNIEKEN

Carrosserie Santvoort gaat als five star-hersteller voor topkwaliteit

Carrosserie Santvoort in de Glasstraat in Merksem is sinds enkele jaren in handen van Marc Willemse en Willy Rubens, respectievelijk een ervaren plaatslager en een zeer bekwame pistoolschilder. Toen hun baas in september van 2008 besloot ermee op te houden, gingen ze de uitdaging aan om het bekende Antwerpse carrosseriebedrijf verder uit te bouwen. Met succes, want onlangs nam Carrosserie Santvoort haar intrek in een groter pand. Bovendien kregen ze met Five Star en Avicar Plus twee kwaliteitslabels toegewezen. Redenen genoeg dus voor een ontmoeting met beide zaakvoerders.


HISTORIEK

“We zijn fier op wat we de jongste jaren gerealiseerd hebben. De verhuizing naar dit grotere pand heeft ons alvast meer mogelijkheden gegeven. Al blijft het een continue inspanning om de nieuwe ontwikkelingen op het vlak van carrosseriewerk op de voet te volgen. Zowat om de vijf jaar wijzigen de technologie en de constructie van auto's ingrijpend. Dat dwingt ons om steevast nieuwe investeringen te doen en bijkomende opleidingen te volgen."

Aan het woord zijn Marc Willemse en Willy Rubbens, beide zaakvoerder van Carrosserie Santvoort aan de Glasstraat in Merksem. Marc is inmiddels dertig jaar een ervaren plaatslager, terwijl Willy al 35 jaar een zeer bekwame pistoolschilder is. Tot eind september 2008 waren ze beide als arbeider werkzaam in Carrosserie Santvoort. Toen hun toenmalige baas besloot om de zaak van de hand te doen, gingen ze de uitdaging aan en werden ze nieuwe eigenaars. “Carrosserie Santvoort was de jaren voordien uitgegroeid tot het grootste en bekendste carrosseriebedrijf in Antwerpen", vertelt Marc Willemse. “Het bedrijf was op dat moment al erkend door alle verzekeringsmaatschappijen en leverde ook werk voor leasemaatschappijen. De laatste jaren voor de overname kreeg het bedrijf het wat moeilijker, o.a. als gevolg van het overlijden van een van de toenmalige zaakvoerders."


Meewerkende zaakvoerders

Op 1 oktober 2008 tekenden Marc en Willy het overnamecontract en sindsdien werken ze continu aan de uitbouw van de onderneming. “We zijn beide nog altijd als plaatslager en pistoolschilder werkzaam", zegt Willy Rubbens. “Op die manier kunnen we niet alleen extra loonkosten uitsparen, maar ook onze prijzen democratisch houden. Bovendien behouden we de controle over de kwaliteit van het werk dat hier wordt uitgevoerd. Zo wordt de kwaliteit ook gegarandeerd."


KWALITEITSLABELS

Five star en lifetime warranty

Die topkwaliteit zorgde voor een plaats binnen de elitegroep van vijf erkende Five Star-herstellers van de firma Cromax. “Door het gebruik van Cromax autolakken kunnen we een extra kwaliteitslabel aan ons werk toevoegen", zo luidt het. “Het gaat om de Lifetime Warranty. Het is een levenslange garantie op het door ons geleverde werk."

“In deze snel evoluerende markt is het een must om tot een netwerk te behoren", vult Willy Rubbens aan. “Doordat we deel uitmaken van Five Star, hebben we het voordeel dat we veel informatie doorkrijgen over de huidige en toekomstige marktsituatie en de nieuwe producten die in aantocht zijn. Zo konden wij heel snel na de introductie ervan al Smart Repair aanbieden. Het wordt een belangrijke trend op de markt van koetswerkherstellingen."


Avicar plus

Een ander kwaliteitslabel is het Avicar Plus-certificaat. Dit document wordt verkregen naar aanleiding van een jaarlijkse controle die wordt uitgevoerd door Vinçotte. “Het certificaat bewijst dat we alle nieuwigheden in de autosector, met onder andere de nieuwe herstelmethodes, op de voet volgen en toepassen in onze werkplaats. Dat daarvoor vaak extra opleidingen moeten worden gevolgd en nieuwe materialen moeten worden aangekocht, spreekt voor zich. Het zijn echter noodzakelijke investeringen, wil je vandaag de dag als carrossier je boterham verdienen. Het aantal ongevallen met wagens daalt immers elk jaar. De jongste vijf jaar zien we telkens een daling van 5 tot 7%. Auto's worden meer en meer uitgerust met allerhande technologische apparatuur en gevoelige sensoren, waardoor kleine botsingen met blikschade voorkomen worden. Een goede zaak voor de bestuurder, maar uiteraard minder goed voor ons", lacht Willy.


Matte vernis met zandkorrel

“Een tijdje geleden hebben we een certificaat behaald om ook aan hybride wagens te mogen werken. De nieuwe technologie in deze wagens heeft ook voor de carrossier zo haar gevolgen. Tijdens de opleiding ligt de nadruk op hoe de wagen wel en niet mag worden gemanipuleerd. Intussen introduceert Peugeot twee nieuwe kleuren in zijn gamma. Twee keer gaat het om een matte vernis met een zandkorrel. Om het koetswerk van dit soort wagens te kunnen herstellen, moet dus weer een opleiding worden gevolgd. Het blijkt onder andere dat je een grotere spuitkop moet gebruiken en de tweede verflaag moet aanbrengen met minder druk. Dit soort nieuwigheden staat de jongste jaren niet stil."


ATELIER

Het atelier van Carrosserie Santvoort is onderverdeeld in negen voorbereidingszones, een zone waarin alleen grondverf wordt gespoten, een spuitcabine met aansluitend een ruimte met een verfmengmachine en een waszone. “We hebben dit pand sinds midden vorig jaar in gebruik. Het was een lege hal die we volledig zelf hebben ingericht", klinkt het. In het atelier voeren twee arbeiders, samen met de twee zaakvoerders, zowat alle types van carrosseriewerk uit. “We werken zowel aan personenwagens als aan vrachtwagens en geregeld ook aan oldtimers", zegt Marc Willemse. “We herstellen koplampen, spiegels, bumpers, velgen … En we doen aan Smart Repair en uitdeuken zonder spuiten."


KLANTEN

Zeventig procent van de jaaromzet wordt gerealiseerd door werk voor particulieren. De overige 30% komt van verzekeringsmaatschappijen. “Het is deze groep van klanten die we in de toekomst nog willen uitbreiden", zegt Marc Willemse. “Als je rechtstreeks voor verzekeringsmaatschappijen werkt, kun je zelf alle onderdelen die noodzakelijk zijn om de herstelling uit te voeren, zelf aankopen. Hierop bedraagt de winstmarge 15 à 30%. Die zie je aan je neus voorbijgaan als je werk uitvoert in onderaanneming.
We zijn momenteel erkend door bijna alle verzekeringsmaatschappijen. Onlangs hebben we het softwaresysteem PlanManager aangekocht en geïnstalleerd, zodat we elke opdracht die we moeten uitvoeren, van a tot z kunnen registreren. In het programma slaan we op welke bewerkingen aan de wagen zijn uitgevoerd en hoe lang ze geduurd hebben. Het systeem registreert het hele traject van het moment dat de wagen bij ons wordt binnengebracht, tot het moment dat hij netjes in orde weer de werkplaats verlaat. Zelfs de facturatie en de opvolging van betalingen zijn voorzien in het systeem. De aankoop is het gevolg van nieuwe vereisten die ons worden opgelegd door Avicar en de verzekeringsmaatschappijen.“


PERSONEEL

“We hadden ons bovendien voorgenomen om op korte termijn een extra personeelslid aan te werven om de mogelijke extra opdrachten op te vangen, maar die intentie hebben we even 'on hold' gezet. Ook het werken voor leasemaatschappijen willen we opdrijven. We hebben momenteel al enkele contacten, al vergt een samenwerking met hen weer extra service. Zo halen we de te herstellen wagen zelf op hetzij bij de bestuurder of bij de leasemaatschappij en bezorgen we die na de werkzaamheden ook weer op hetzelfde adres terug."

Beide zaakvoerders beseffen dat het niet evident is om goede medewerkers te vinden. Zo staan ze in contact met scholen om met stagiairs aan de slag te gaan. Op die manier kunnen ze interessante toekomstige werkkrachten opsporen. “Al vergt het van ons veel tijd om de stagiair bij te staan, op te leiden en zelf in te passen in ons systeem", klinkt het.


RECLAME

Aan reclamevoering doen Marc en Willy in beperkte mate. Grote budgetten worden er niet tegenaan gegooid. “Wij moeten het voornamelijk hebben van de mond-tot-mondreclame", zegt Willy. “Ons perfect uitgevoerde werk en de Lifetime Warranty zijn op zich al voldoende om particulieren naar onze werkplaats te lokken. Verder sponsoren we nog enkele vzw's en maken we reclame via onze eigen Facebook pagina. De 300e persoon die ons 'liket', krijgt een gratis Waxoyl behandeling voor zijn wagen."