naar top
Menu
Logo Print

BIJ PITSS HERSTELLEN HYPERSPECIALISTEN COSMETISCHE SCHADES BINNEN DE DAG

One-day-repairatelier vervolledigt carrosseriebedrijf Lakk in Brugge

In CarFix 83 - oktober 2015 - kon u al kennismaken met carrosseriebedrijf Lakk en zijn ambitieuze zaakvoerder Jan Nuwel. Sinds begin deze maand opende op de terreinen van Lakk ook een nieuw 'one-day-repair'-atelier officieel zijn deuren. Pitss - in dezelfde huisstijl als moederbedrijf Lakk - vormt het antwoord op het dalende aantal grote schadegevallen en concentreert zich op de cosmetische schades die vaak binnen de dag op te lossen zijn. Daarvoor beschikt Pitss over twee 'all-in-one'-zones voor spotrepair, vier algemene reparatiezones en een volledige bovenverdieping waar velgreparaties worden uitgevoerd.

Het volledig nieuwe gebouw van Pitss situeert zich 
voor de al bestaande infrastructuur van carrosserie Lakk

MARKTONDERZOEK EN RESEARCH

Wie denkt dat Jan Nuwel over één nacht ijs is gegaan om Pitss op te richten, is volledig verkeerd. De zaakvoerder houdt steeds zijn vinger aan de pols van de sector en wil weten wat zijn doelgroep wil. “Het is geen geheim dat de autosector vandaag de dag steeds meer inzet op technische snufjes", vertelt Nuwel. “Rijassistentiesystemen maken autorijden veiliger en zorgen zo voor minder ongevallen en beperken de schade wanneer het wel tot een aanrijding komt. Dit leidt al een tijdje tot minder schadeaangiftes voor de conventionele carrossier."
Dit dalende werkvolume - en het feit dat de oppervlakte van carrosseriebedrijf Lakk zorgde voor veel tijdverlies met het verplaatsen van auto's - deed de zaakvoerder uitkijken naar nieuwe concepten. 
“Zolang de zelfrijdende auto er (nog) niet is en feilloos elk obstakel weet te vermijden, zullen er cosmetische schades blijven optreden. Ik bezocht daarom in het buitenland diverse pure smartrepaircentra die al ettelijke jaren aan hun concept geschaafd hadden. Toen ik terugkwam en vastbesloten was om een 'one-day-repairshop' te openen, maar dat in één keer én goed te doen, verklaarden velen mij gek … Collega's zagen mij al rentenieren en raadden mij de investeringen en de avontuurlijke plannen af."

TESTEN EN VERFIJNEN

Het ondernemersbloed kruipt echter waar het niet gaan kan, en een vijftal jaar terug begon Jan Nuwel met een testfase. “In ons conventionele carrosserieatelier gingen we de diverse smartrepairtechnieken testen, aanleren en finetunen. Dat verliep goed, maar de nodige efficiëntie kon het bestaande
gebouw ons niet bieden. Het plaatsgebrek zorgde voor te veel nutteloos tijdverlies door het verplaatsen van voertuigen.
Er moest een nieuwbouw komen, volledig op maat van de nieuwe business."

INFRASTRUCTUUR

Het nieuwe gebouw - opnieuw goed voor 1.000 m² werkoppervlakte - kwam er volledig op maat en naar wens van Nuwel: “Voor de constructiewerken begonnen, tekenden we eerst uit welke uitrusting en zones we nodig hadden. Eens dat vaststond, werden de andere voorzieningen en de bouwplannen daarvoor ontworpen."
Pitss

Cosmetische schades

Pitss

Verborgen achter de zes rolpoorten van Pits schuilen twee all-in-onezones en vier algemene reparatiezones. “In de twee zones voor spotrepair beschikken wij over alle nodige voorzieningen: werkbruggen, infrarood & uv-droger, perslucht, spuitinfrastructuur … Aanpalend zit ook het verflabo waarin wij momenteel zelfs in samenwerking met de verfleverancier testen doen." De vier algemene reparatiezones zijn dan weer voorbehouden voor andere werkzaamheden. “In de algemene zones worden er reparaties aan het interieur en ruiten uitgevoerd, net als dent repair." 

 

 

Pitss

Velgreparatie

Achteraan de vier reparatiezones biedt een trap - en een goederenlift met draagkracht tot een halve ton - toegang tot de bovenverdieping die volledig voorbehouden is voor de herstelling van velgen. “Velgreparatie is een discipline op zich", weet de Pitss zaakvoerder.“Ook al omdat het een dynamische markt is waar complexe geometrieën en diverse kleurschakeringen aan een opmars bezig zijn. Velen richten zich op deze markt, maar niet iedereen voert de herstellingen zelf uit. Dit liet zich voelen in de lange wachttijden en soms in de kwaliteit van herstellingen. Daarom besloten wij al de velgreparaties inhouse te doen. Een zevental maanden zijn wij aan de slag geweest om de workflow, technieken en machines op elkaar af te stemmen." Er staan in de velgreparatieafdeling o.a. een bandenwisselaar, een bandenbalanceertoestel, een straalcabine, een lastafel en een CNC-machine. Pronkstukken van de velgensectie van Pitss zijn de installatie voor het ontlakken van velgen en een volledige laklijn, mét oven.

Milieubewust

pitss
Voor de afdeling velgreparatie beschikt Pitss zelfs over een professionele CNC-machine

Bij het tot stand komen van de bouwplannen werd ook het milieu in het achterhoofd gehouden. “Zo plaatsten wij een warmtekrachtkoppeling, waardoor een gasmotor zowel warmte als elektriciteit produceert. Daarnaast hebben wij ook een waterzuiveringsinstallatie voorzien die de vloeistof vanuit het ontlakkingssysteem reinigt voor ze geloosd wordt."

Drive-in

Naar de klanten toe wordt een drive-insysteem nog voorzien waarbij na aanmelding de inspectie en/of expertise meteen kan gebeuren op de brug met lichttunnel. Ook bij oplevering van de herstelde wagen wordt deze ruimte ingezet. “Bij Pitss kom je echt een 'pitstop' maken", verklaart Nuwel. “Terwijl de klant in onze wachtruimte kan genieten van een koffie, herstellen onze vakmannen krassen, deuken, ruiten, dashboards, zetels … Wel merken we dat hier steeds minder gebruik van wordt gemaakt. Mensen hebben vandaag geen tijd meer om te zitten wachten
en gaan liever tijdens de herstelling werken, winkelen of andere
klusjes uitvoeren."

PERSONEEL

Personeel vinden voor technische sectoren zoals carrosseriewerk is vaak een echte calvarietocht. Niet zo bij Pitss, waar de zaakvoerder er een eigen visie op het arbeidsmarktprobleem op nahoudt.

Specialisatie

Pitss

“Voor Pitss viste ik in een andere vijver", verklapt Nuwel. “Ik mikte op heel gespecialiseerde functies voor een compleet nieuwe technische omgeving, waarin de 'mindset' van de klassieke carrossier (kundig in het hele herstelproces) minder van toepassing was. Wie bereid is om enthousiast aan de slag te gaan, kan hier een heel toepassingsgerichte (om)scholing volgen, toegespitst op één specifieke taak binnen Pitss. Daarvoor deden we een beroep op het personeel dat samen met mij de testfases doorliep en de technologieën hielp verfijnen. Cursussen in het buitenland worden dan gebruikt om de opgedane kennis en kunde verder te vervolledigen en te perfectioneren."

 Beroep in de kijker

Klagen over het gebrek aan gekwalificeerd personeel vindt Jan Nuwel tijdverlies. Hij roept op tot actie: “Plaats technische beroepen in de kijker. Een bediendejob heeft vandaag niet meer de aantrekkingskracht die hij ooit had. De administratieve rompslomp, omgaan met de vele eisen en klachten door het veranderende consumentengedrag, een complexe planning …
In het atelier ben je grotendeels van deze lasten verlost en kan je echt aan de slag."

ZWART, WIT EN ROOD 

De huisstijl van Lakk - strakke lijnen, contrasterend zwart/wit en de rode accentkleur die de passie in de verf zet - wordt ook bij Pitss doorgetrokken. “Het nieuwe gebouw herbergt duidelijk alle kenmerken die ook onze conventionele carrosserieafdeling heeft. Net zoals de carwashinstallatie van Lakk de bedrijfskleuren draagt, werd ook bijvoorbeeld de compressor in het gebouw van Lakk rood uitgevoerd. Ook op het vlak van kleuren en stijl gaan we dus heel nauwgezet te werk." Ook de werknemers zijn - als onderdeel van het bedrijf - onderhevig aan de styling. “Onze mensen krijgen hun comfortabele werkkledij in de bedrijfsstijl. Dit helpt mee het teamgevoel te ondersteunen en motiveert hen ook om zorg te dragen voor de 'look & feel' van de firma."

GEDREVEN DOOR PERFECTIEPitss

Net als in de conventionele carrosserieafdeling - waarmee Pitss trouwens één gecentraliseerde administratiepost deelt - blijft zaakvoerder Nuwel in zijn 'one-day-repairshop' gepassioneerd en zoekend naar de perfectie.“Onze klanten zijn stuk voor stuk onze ambassadeurs", klinkt hij overtuigd. “De reparaties die wij uitvoeren, zijn vaak echte kunststukjes en ik denk dat dergelijk vakwerk niet onopgemerkt blijft. Mond-tot-mondreclame is en blijft nog steeds heel erg belangrijk in onze sector. Daarom gaan ik en mijn personeel tot het uiterste om de optimale herstelling uit te voeren. Of het nu gaat om een hapering in een lederen autozetel, een sterretje in de voorruit, een beschadiging aan het dashboard of een deuk of kras op het koetswerk … perfecte reparatie is steeds het devies."