naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

TRENDS EN ONTWIKKELINGEN INZAKE RIEMEN

Downsizing

De afgelopen twee decennia heeft de reductie in de toegelaten CO2-emissie het onderzoek op verschillende techno-logische vlakken aangevuurd. Een flagrante trend in de motorproductie is het zogenaamde downsizen, waarbij de motor lichter en sneller werd, en de onderdelen beduidend gevoeliger werden. Eenzelfde ontwikkeling liet zich ook zien bij de riem- en de kettingaandrijvingsmotoren.


Riemen

  • Duurzaam: de riemen werden de voorbije jaren een stuk duurzamer. Ook de andere aandrijfonderdelen moeten minder snel worden vervangen. De riem kreeg soms een steviger uitvoering, afhankelijk van de autofabrikant en van het motorontwerp.
  • PTFE-coating: het coaten met PTFE (een witte of zwarte laag polytetrafluoro-ethyleen) gebeurt steeds vaker voor hoogbelaste (diesel)motoren.
  • Olie: sinds 2008 omhullen sommige autofabrikanten hun distributieriemen met olie. Die milieuvriendelijke technologie heeft drie voordelen. De trillingen worden geminimaliseerd, het geluid wordt geabsorbeerd en de bouw van de aandrijving wordt smaller in vergelijking met de drooglopende versie. De rijervaring wordt dus op zich aangenamer, wat niet onbelangrijk is bij de populaire gedownsizede motoren die in het algemeen minder vloeiend functioneren. Ook bij de aandrijving van de oliepomp laat men soms de riem in olie lopen.


HET VERVANGEN VAN DE RIEM

Het belang van een tijdig herstel

Een riem moet worden vervangen zodra de maximale levensduur is bereikt of die beschadigd/versleten is. Daarmee voorkom je zware motorschade en hoge herstelkosten. Vervuiling in het systeem door olie, koelvloeistof of vuil en stof, verkort de levensduur, of zal in het ergste geval het systeem doen uitvallen. Als de distributieriem breekt terwijl de motor draait, krijgen de motorkleppen en -zuigers te maken met krachtige collisies.


Check bij elk onderhoud

De spanning van distributieriemen hoeft onder normale omstandigheden niet te worden bijgesteld. Wel zijn riemen onderhevig aan veroudering en constante slijtage, door de onderwerping aan continue buigkrachten en hoge temperaturen. Daarom moeten ze worden gecheckt op onregelmatigheden bij elk onderhoud, volgens de specificaties van de autoconstructeur. Herstelintervallen verschillen namelijk van fabrikant tot fabrikant en afhankelijk van de combinatie van type riem, motor en voertuigmodel. Ook de ideale riemspanning wordt opgegeven in het reparatiehandboek van de constructeur. Stel indien nodig de spanning af met een spanningstester.

Storing opmerken

Onregelmatigheden in het systeem kunnen worden vastgesteld door storingen in de ECU, door het knipperen van de storingsindicatielamp en/of het voorkomen van geluiden. Als de spanning in een systeem met dubbele excentrische spanrol niet goed is afgesteld, kan het gebeuren dat de spanarm tegen de positiepin slaat wanneer de motor koud is. De geluiden die daardoor hoorbaar zijn, verdwijnen zodra de motor opwarmt. De afschermplaat zal door de trillingen van het slaan na een tijdje breken. De garagist moet in een dergelijke situatie niet alleen de riem vervangen, maar ook de spanrol, volgens de instructies in het reparatiehandboek.