naar top
Menu
Logo Print

MONTAGEVOORSCHRIFTEN VOOR DISTRIBUTIERIEMEN

Distributieriemen zijn highperformancecomponenten waarvan een lange dienst wordt vereist, en dit onder harde omstandigheden. Alle componenten van het krachtoverbrengingssysteem zijn bijzonder kwetsbaar. Alle aanwijzingen in het reparatiehandboek van de fabrikant moeten daarom strikt worden opgevolgd.
  • Vervang het hele systeem: het is beter om onmiddellijk alle distributieonderdelen te vervangen, inclusief de waterpomp. Wacht niet tot er twijfel bestaat over hun toestand. Door slijtage van de riem zullen ook de andere delen schade opgelopen hebben.
  • Gereedschap: gebruik de gespecificeerde gereedschappen, zodat de posities van de krukas en de nokkenas (eventueel ook de brandstofinjectiepomp) niet veranderen ten opzichte van elkaar. Onder geen beding mogen kracht- of hefgereedschappen, zoals een schroevendraaier, worden gebruikt bij de montage van de distributieriem op de poelies. Je riskeert immers dat de glazen trekkoorden breken. Naast een momentsleutel heb je ook vergrendelgereedschappen en pennen nodig voor de kruk- en nokkenas, een stethoscoop om geluiden aan de lager vast te stellen en een universele klemsleutel. Gebruik de juiste aanhaalkoppels voor het aandraaien van de schroeven.
  • Riembehandeling: een correcte behandeling van de riemen is erg belangrijk om te voorkomen dat ze nog vóór gebruik beschadigd geraken. Distributieriemen mogen nooit worden geknikt.
  • Als de gevoelige glasvezeltrekkoorden in de kern breken, dan kan de riem scheuren terwijl de motor draait. Distributieriemen mogen niet worden gebogen over een diameter die kleiner is dan die van de krukasriempoelie. Dat zou de fragiele trekstaven beschadigen. De riem 90° draaien is alleen toegestaan voor een klein aantal voertuigen.
  • Riembescherming: bescherm de riem tegen de gevolgen van olie (o.a. olienevel) en andere vloeistoffen zoals koelvloeistof, brandstof en remvloeistof. Gebruik geen sprays of chemicaliën voor het verminderen van de ruis.
  • Spanrol in juiste stand: het is erg belangrijk dat u de spanrol in de juiste stand aanpast. Anders kan een slag ter hoogte van de positiepinnen voorkomen, met beschadiging van de motor tot gevolg.
  • Draairichting: de draairichting is onbelangrijk, tenzij die wordt aangegeven door een pijl. In dat geval mag je er niet van afwijken.

TIPS EN TRICKS

  • Controleer of het juiste profieltype wordt gebruikt.
  • Als je niet zeker bent of de reparatie goed is uitgevoerd, vraag dan aan een collega om een dubbele controle uit te voeren.
  • Gebruik alleen onderdelen van hoge kwaliteit. Dat geldt ook voor de olie in het geval dat de riem in olie loopt.
  • Wees niet gehaast maar wel voorzichtig tijdens een reparatie. De riemen, spanrollen en tussenwielen zijn gevoelige precisieonderdelen.
  • Wees voorzichtig wanneer je de kappen van de motor demonteert.
  • Laat de distributieriem en -componenten het liefst in hun originele verpakking tot het moment van montage komt.
  • De onderhoudsintervallen moeten strikt worden opgevolgd. Dat geldt ook voor de olieverversing.
  • Gebruik geen sprays of chemicaliën om het riemgeluid te verminderen.
  • Vervang de riem niet wanneer de motor nog is opgewarmd.
  • Verwijder de bougies om de motor beter te kunnen draaien.
  • Draai de motor twee keer (720°) na het vervangen van de distributieriem/het volledige systeem. Dubbelcheck de spanning.
  • Laat de motor enkel draaien wanneer de distributieriem gemonteerd is.
  • Controleer het nieuwe distributiesysteem, op het vlak van uitlijning, verschuiving of kanteling, voor je de motor start.