naar top
Menu
Logo Print
02/03/2018 - WOUTER VERHEECKE

STUDENTEN EN PROFESSIONALS BUIGEN ZICH OVER MOBILITEIT VAN DE TOEKOMST

Expo, conferentie en innovatiebootcamp op 'Mobility of the Future'-summit

Studenten en professionals brainstormden eind februari drie dagen lang over de nieuwste mobiliteitsuitdagingen en -opportuniteiten tijdens de 'Mobility of the Future'-summit in Brussels Kart Expo in Groot-Bijgaarden. Zij konden aan den lijve ondervinden wat er op ons afkomt op de 'experience fair', hoorden de visie van vooraanstaanden in het wereldje in het conferentiegedeelte of konden zelf de toekomst mee bepalen in een hackathon. Ook wij gingen ons licht opsteken op de eerste editie van dit nieuwe initiatief, dat door het grote succes nu al zeker een vervolg zal krijgen.

 

STUDENTEN

De driedaagse mobiliteitstop werd afgetrapt met een dag voor meer dan 750 studenten uit de richtingen automechanica, elektronica of STEM van de laatste graad middelbaar onderwijs.

Workshops en experience fair

De studenten verwonderden zich op simulatoren en op echte voertuigen over de nieuwste technologieënIn de hands-on workshops konden zij kennismaken met de nieuwste technologieën, zoals Virtual en Augmented Reality, robotica en 3D-printen. Zo was er een simulatiespuitpistool dat je op een tv-scherm kon richten, waarna je meteen te weten kwam waar je te veel of te weinig verf hebt aangebracht, en met welke snelheid je de klus klaarde. Een bijzonder handige tool, bedoeld voor opleidingen. Op de experience fair konden ze dan weer zelf de nieuwe mobiliteitstypes uitproberen. Zo waren er elektrische steps, motors, fietsen en monowheels aanwezig. Ze konden zelfs een testritje maken met een waterstofwagen of hun vliegkunsten testen met drones.

Wereld in verandering

De aanwezigheid van deze scholieren toont aan dat ook zij begaan zijn met mobiliteit. Terecht, volgens experts.

“Jongeren moeten begrijpen dat levenslang leren vandaag de normaalste zaak ter wereld is. De technologie in de auto-industrie evolueert snel. Wie carrière wil maken in deze sector, moet dan ook snappen dat een schooldiploma alleen een goede start kan garanderen. Onze bijdrage bestaat erin scholen toegang te geven tot een variatie van moderne auto's met netwerktechnologie, diagnoseapparatuur en technische gegevens", zegt Dirk Goyvaerts, projectcoördinator van Diagnose Car.

“Onze mobiliteit zal er in 2030 helemaal anders uitzien dan vandaag. De kans is groot dat we niet één wagen hebben, maar honderd, en één app op onze smartphone om net die wagen te gebruiken die we op dat ogenblik nodig hebben", stelt Ward Bosmans, expert in groene mobiliteit.

 

PROFESSIONALS

Op de tweede dag waren dan weer de professionals welkom om op de expovloer kennis te maken met tal van start-ups en scale-ups in de mobiliteitssector. Ook konden zij kiezen uit maar liefst 24 krachtige keynotes over de thema's 'urban mobility & city design', 'smart & sustainable mobility' en 'connected & autonomous mobility'. Deze lezingen, gemodereerd door ex-Miss België, Virginie Claes, werden verzorgd door mobiliteitsexperten uit heel Europa.

Conferentieprogramma

Op de dag voor professionals deelden bijna dertig internationale sprekers hun visie over actuele thema’s als ‘urban mobility & city design’, ‘smart & sustainable mobility’ en ‘connected & autonomous mobility’Volgens Piia Karjalainen van MaaS-alliance (Mobility as a Service) moeten we mobiliteit in de toekomst zien als een dienst, veeleer dan een product.

Ook volgens Jeroen Vertongen van Sergoyne Diagnostics is de toekomst van de automobielsector ACES: 'shared', maar ook 'autonomous', 'connected' en 'electric'. Hij voorspelt dat dit in 2025 al realiteit zal zijn, wegens de vele duurzaamheidsvoordelen. Koen Rutten van Vectr.Consulting en Kevin Leyssens van The Ledger bespraken ook de mogelijke voordelen van Internet of Things, Artificial Intelligence en blockchain voor onze mobiliteitsbeleving. Platooning, waarbij trucks al dan niet autonoom in een trein rijden om zo minder uit te stoten en veiliger te rijden, geldt hierbij als het schoolvoorbeeld.

Mark Pecqueur van Thomas More legde de technologie achter autonome voertuigen haarfijn uit en riep de aanwezigen op om hierop te vertrouwen. “De technologie staat helemaal op punt. De vraag is niet of zelfrijdende auto's er zullen komen, maar wanneer", was zijn duidelijke boodschap.

Eenzelfde koudwatervrees ervaren we als het gaat over het delen van informatie en onze privacy. Daarom kwam ook het thema GDPR (General Data Protection Regulation) aan bod en werd het hele toekomstverhaal niet alleen van een technologische kant bekeken, maar kwam ook het menselijke aspect aan bod.

Debat

Deze tweede dag werd afgesloten met een debat. Xavier Blanc Baudriller (Granstudio), Mikael Colville Andersen (Copenhagenize), Mieck Vos (VVSG), Laurent Franckx (Federaal Planbureau), Tim Asperges (Stad Leuven) en Maarten Vanderhenst (Stad Antwerpen) blikten hierin terug op wat er tijdens de conferentie gezegd was, en bekeken ook hoe we dit alles in de Belgische context kunnen gebruiken.

Speech

Uiteraard werd daarvoor ook uitgekeken naar de slotspeech van vicepremier Alexander De Croo, tevens minister van Digitale Agenda. Hij besloot dat overheden en organisaties vandaag over een gigantische berg data beschikken, die kunnen leiden tot een betere mobiliteit. Hij prees deze eerste mobiliteitstop, die ertoe moet leiden dat meer mobiliteitsdiensten deze open data gaan gebruiken. Die slimmere aanpak is nodig als we de mobiliteitsproblemen willen oplossen.

 

HACKATHON

Op de derde dag sloten ruim 260 deelnemers - zowel studenten als professionals - de 48 uur durende hackathon af. Geruggensteund door professionele partners en coaches, bogen zij zich in dit innovatiebootcamp over de uitdagingen binnen de huidige en toekomstige mobiliteit. De 28 teams moesten tot oplossingen komen en die vervolgens in een businessplan gieten.

“Het succes van de hackathon toont aan dat er heel veel ruimte is voor innovatie in de mobiliteitssector. We zijn heel tevreden met de resultaten en zullen de teams en partners verder ondersteunen in het implementeren van de voorgestelde oplossingen. We kijken nu al uit naar de volgende editie!", zeggen initiatiefnemers Jasper Goyvaerts en Askim Kintziger van Junction in koor.

 

TEAM INDUCTION WINT HACKATHON MET HUN MERCURY LIFE SAVER

Team Induction won een training en een geldprijsOp de eerste avond van de driedaagse werd het startschot gegeven voor de hackathon, die pas 48 uur later afliep. Meer dan 250 professionals en studenten uit binnen- en buitenland namen hieraan deel. Naast de partners die hun professionele platform aanboden, leidden ook ruim 80 coaches de sessies in goede banen. Zij stelden hun expertise ter beschikking van de 28 teams, die zich bogen over uitdagingen binnen de huidige en toekomstige mobiliteit.

Tijdens de 'closing ceremony' werd de inzet van alle deelnemers in de verf gezet. De teams slaagden erin om oplossingen aan te reiken en soms zelfs al een eindproduct af te leveren, dat zowel mobiliteit als duurzaamheid en veiligheid ten goede komt.

De overall winnaar, team Induction, werd bekroond met een cheque van 2.500 euro. Met hun Mercury Life Saver creëerden zij een platform dat de diverse stakeholders bij een noodgeval op een budgetvriendelijke manier de gewenste informatie bezorgt. Dit uiteraard, zodat er geen kostbare tijd verloren zou gaan en zodat de slachtoffers sneller zouden kunnen worden geholpen. Naast hulpverleners hebben ook andere belanghebbenden zoals de overheid, verzekeraars of media belang bij hun datacollectie.

De jury kon ook nog drie andere teams een prijs van 1.000 euro toekennen. Ze moedigde ook de niet-laureaten aan om vooral verder te gaan in het verwezenlijken van hun projecten. Diverse partners reikten verschillende (vooral trainingsgeoriënteerde) prijzen uit om de implementatie te initiëren.