naar top
Menu
Logo Print
07/11/2018 - MAX DEDULLE

VAN VERVANGONDERDEEL TOT UPGRADE VOOR HET VOERTUIG

WIELLAGERREPARATIEKITS BIEDEN ALL-IN-ONEOPLOSSING

Hoe de auto van de toekomst er ook zal uitzien: een wiellager zal altijd een cruciaal onderdeel blijven voor de veiligheid van de wagen. Het is dus van groot belang om dit wiellager ook steeds in goede staat te houden. Met het oog op de aftermarket zijn er vandaag de dag vooral volledige reparatiekits op de markt. Hierbij is onder meer het gebruiksgemak er met grote stappen op vooruitgegaan. Daarnaast zijn de wiellagers steeds geavanceerder geworden. Voor verschillende toepassingen zijn er aangepaste lagers op de markt, die onder meer leiden tot een betere veiligheid en minder slijtage.

BELANGRIJK VEILIGHEIDSONDERDEEL

wiellager1
Wiellagers kunnen onder meer slijtage vertonen door beschadigde dichting

De wiellagers zitten tussen het wiel en de as en verzekeren een flexibele en tegelijkertijd belastbare constructie. Ze zorgen er dus voor dat het wiel met de laagst mogelijke wrijving om de as kan draaien. Om die reden behoren ze tot de belangrijkste onderdelen van het voertuig en krijgen ze het soms hard te verduren.

Bovendien zijn ze belangrijk voor een goede wegligging en dus voor de veiligheid van voertuig en bestuurder. Hoe lager de wrijving, hoe lager het brandstofverbruik. Doorgaans bestaat het wiellager uit twee ringen, die om elkaar heen liggen. De buitenste ring is bevestigd aan het wiel, de binnenste ring (de wielnaaf) aan de as.

Onderhoudsvrij

Binnenin de wiellagers zitten de kogels of de rollen in speciale vetvullingen. Hierdoor kunnen ze soepel draaien. Lagers van de allereerste generatie moesten soms worden gesmeerd, maar deze lagers zijn intussen van de markt verdwenen. Hedendaagse wiellagers hebben een onderhoudsvrij ontwerp en mogen niet worden gesmeerd. De axiale afdichtingen zorgen ervoor dat geen water, stof, zout of andere verontreinigen het lager binnendringen, en daardoor is het beschermd tegen corrosie en ongewenste slijtage.

wiellager2
Ook een montagefout kan de oorzaak zijn van slijtage

Duurzaam

Theoretisch gezien gaat een hoogwaardig wiellager (van originele kwaliteit) ongeveer 500.000 km mee en is zijn levensduur dus aanzienlijk hoger dan de levensduur van een voertuig. In de praktijk beperken het rijgedrag van de bestuurder en het wegoppervlak de levensduur van een wiellager op gemiddeld ongeveer 200.000 km. Slijtage valt te herkennen aan een brommend of zoemend geluid dat soms lijkt op datgene van een zaagtandprofiel van de banden.

Meestal is de reden voor dit geluid een schade aan de loopbaan van het lager met als gevolg trillingen van de rollende elementen. Indien u deze geluiden in bochten hoort, zitten de versleten wiellagers waarschijnlijk op de vooras. Sterke trillingen van het stuurwiel daarentegen ontstaan in het algemeen als wielmoeren of -bouten niet goed zijn aangedraaid.

VERVANGEN

wiellager3
Een andere oorzaak voor slijtage is een probleem met de smering

Nadat u hebt uitgesloten dat het geluid wordt veroorzaakt door de banden, is het voor het vervangen van een wiellager belangrijk om te bepalen aan welke kant het nieuwe lager nodig is. Dit is vaak niet zo makkelijk vast te stellen. Om zeker te zijn, kan het helpen om vooral goed te luisteren naar het brommende of fluitende geluid bij het draaien van een wiel. Klinkt een wiel anders dan de andere? Controleer of het wiel een axiale of radiale speling heeft. Wanneer u veel speling en/of een geluid opmerkt, is het wiellager versleten.

Diagnose

In geval van niet-aangedreven wielen kunt u deze manueel laten draaien. Het beste doet u dit door met het voertuig op een hefbrug en met de ophanging in uitgeveerde toestand de motor te versnellen en vervolgens op stationair toerental te laten uitrollen. De uitrolgeluiden zijn dan te herkennen. Als het voertuig is uitgerust met ESP, is het aan te raden om een ABS-sensor uit het elektrische circuit te trekken. Daardoor zal het ABS-lampje gaan branden en het systeem schakelt in de noodmodus. Dit voorkomt dat de wielsnelheid door de ESP niet wordt verlaagt tijdens de acceleratie.

Volledige reparatiekits

Tegenwoordig zijn er heuse reparatiekits op de markt voor wiellagers, die een all-in-oneoplossing bieden
Tegenwoordig zijn er heuse reparatiekits op de markt voor wiellagers, die een all-in-oneoplossing bieden

Tegenwoordig zijn er voor de vervanging van wiellagers volledige reparatiekits op de markt, om de reparatie sneller te laten gebeuren en het risico op fouten te verminderen. Zeker bij vrachtwagens, trailers en bussen is het vervangen van wiellagers een tijdrovend, omslachtig proces, dat dankzij de kant-en-klare oplossingen een stuk eenvoudiger wordt. Zo zijn er sets met voorgemonteerde lagereenheden, speciale gereedschappen en een montage-instructie. Vaak zijn de lagereenheden al gesmeerd en voorbereid, zodat ze gereed zijn voor inbouw. Daarnaast zijn er ook voorgemonteerde systemen verkrijgbaar waarbij het wiellager is geïntegreerd in een remschijf of trommel. Het spreekt voor zich dat dit de montage versnelt en vereenvoudigt.

 BETERE AFSTEMMING

Wiellagers zijn tegenwoordig meer dan alleen wiellagers. Dankzij geïntegreerde sensoren en elektromechanische onderdelen gaan de veiligheid en het rijcomfort er duidelijk op vooruit. Ook het montageproces is vereenvoudigd. Het is tegenwoordig bijna standaard dat wiellagers over twee flenzen beschikken: een voor montage aan het wiel en de remschijven en een voor bevestiging aan de ophanging. Een duidelijke tendens is ook dat de onderdelen nog beter op de omliggende componenten zullen worden afgestemd. Zo is het voertuig beter uitgerust, bv. om aan de strengere emissie-eisen te voldoen en zo efficiënt mogelijk met de brandstof om te gaan.

Neem nu de geoptimaliseerde naafkoppeling die we bij veel lagers terugzien: dankzij een systeem van precies uitgelijnde spieën verbetert de verbinding tussen de homokineet en het lager. Als gevolg hiervan gaat er minder vermogen verloren tussen deze componenten.

Abs-sensoren

Een ander voorbeeld zijn de ABS-sensoren. Deze worden steeds gevoeliger en dankzij geïntegreerde Halleffectsensoren kunnen ze zeer precieze snelheidsgegevens en toerentalafwijkingen naar de besturingseenheid sturen. Het vervangen van een wiellager met ABS-sensor is wel iets complexer, wegens de ingebouwde magneetring.

Let er op dat u de magneetring niet beschadigt (bv. door aanraken met een magnetische schroevendraaier), maar ook met de montagerichting moet rekening worden gehouden. Als u het lager andersom monteert, zit de magneetring aan de kant van de remschijf of verkeerd om in de fusee. Om dit te controleren, zijn er speciale magneetkaarten op de markt om voor de montage tegen het wiellager te houden.

Ecologisch

Waar veel mensen misschien niet aan denken, is dat wiellagers tegenwoordig ook kunnen bijdragen aan een lager brandstofverbruik. Zo bestaan er tegenwoordig speciale vierrijige hoekcontactkogellagers, speciaal voor transportvoertuigen en lichte vrachtwagens. Deze vervangen de conventionele kegellagers en bieden met hun axiale vertanding gewichtsreductie, maar ook een langere levensduur. Maar daar houdt het niet op: nieuw op de markt zijn keramische kogellagers. Deze technologie is overgebracht uit de luchtvaart en kan een gewichtsbesparing van 840 gram betekenen, wat voor verbeterde prestaties zorgt bij bv. sportwagens en het chassis dynamischer maakt.

Langere levensduur

voorgemonteerd
Voorgemonteerde lagereenheden en speciale gereedschappen vergemakkelijken de inbouw van wiellagers

Nog nieuw zijn de wiellagers met axiale vertanding waarbij een rij kegelrollen werd vervangen door twee rijen, met een vierrijig kogellager als gevolg. Het lijncontact van de kegelrollen wordt vervangen door het puntcontact van de kogels. Samen met het wegvallen van de spoorkraagwrijving verlaagt dit de lagerwrijving met zo'n 50%, met een lager brandstofverbruik als gevolg.

We zien ten slotte ook steeds meer dat de wiellagers zijn geoptimaliseerd voor het voertuig in kwestie. Voertuigen met hoge belasting en hoge prestaties hebben steeds grotere eisen op het vlak van wieleindprestaties, bochtenwerk en stabiliteit. Ook de wiellagers zijn dus mee geëvolueerd.

Speciaal voor deze toepassingen zijn er lagers op de markt waarbij de kogelinrichting een veel hogere stijfheid biedt, wat het rijgedrag en het comfort verbetert. Dankzij de nauwkeurige lagervoorbelasting gaan de prestaties en de duurzaamheid er ook op vooruit. Deze geavanceerde lagers vertonen ook een kleinere axiale slingering tussen wielnaaf en remschijf, wat excessief gebruik van de remmen voorkomt.

Ook voor bedrijfsvoertuigen

Voor trucks zijn kegellagers en naafeenheden op de markt met een extra lange levensduur. Ze zijn beter bestand tegen schokken, trillingen, slechte uitlijning en vervuild smeermiddel. Ze beschikken ook over een groter aantal rollen en dankzij deze geometrie zorgen ze voor een groter laadvermogen en een meer gelijkmatige belastingverdeling.

Het loont dus de moeite om te onderzoeken of het vervangen van het wiellager meteen een kleine 'upgrade' voor het voertuig in kwestie kan betekenen. 

Met dank aan NTN-SNR