naar top
Menu
Logo Print
14/11/2018 - MAX DEDULLE

VLOEISTOFBEHEERSYSTEMEN HELPEN DURE FOUTEN VERMIJDEN

NAUWKEURIG DOSEREN, EFFICIENTIE OP ALLE VLAKKEN

Zoals bij wel meer aspecten van het voertuig zijn ook de motoroliën steeds meer gespecialiseerd. Waar motorolie vroeger louter een algemeen smeermiddel was, is het geëvolueerd tot een zeer specifiek vloeistofwisselstuk dat perfect moet passen bij de motor. Een werkplaats moet steeds meer olietypes in stock hebben en dat aantal zal in de toekomst alleen maar blijven stijgen. Hetzelfde geldt voor andere vloeistoffen, zoals koelvloeistof en antivries. Het is dan ook geen verrassing dat er steeds meer systemen op de markt zijn om het vloeistofbeheer steeds professioneler aan te pakken.

ALLEEN MAAR VOORDELEN

Olie is een volwaardig vloeibaar wisselstuk geworden, dat dan ook precies moet worden gedoseerd
Een doseermeter maakt deel uit van de standaarduitrusting

Vloeistofbeheersystemen bieden tal van voordelen voor werkplaatsen die instaan voor het onderhoud van het wagenpark en andere toepassingen. Denk maar aan een inventariscontrole, een nauwkeurige dosering, een grote operationele efficiëntie en een gedetailleerde doseringsgeschiedenis.

Dit maakt een vloeistofbeheersysteem interessant voor ieder bedrijf waar gedoseerde vloeistof moet worden opgevolgd en gemeten. Denk maar aan dealers, autoservicecentra, onderhoudscentra voor zwaar gebruik, maar ook gemeenten en autowerkplaatsen.

Dankzij deze beheersystemen kunt u trouwens besparen op uw uitgaven. Ze zorgen immers voor een nauwkeurige dosering van volumes, waardoor u dure fouten kunt vermijden. Bovendien laten de systemen u toe om in bulk aan te kopen, waardoor u opnieuw bespaart. Moderne vloeistofbeheersystemen volgen activiteiten met bulkvloeistofsystemen nauwkeurig op. Ze bewaken de voorraad, van opslagtanks tot doseermeters, zodat belanghebbenden in real time informatie kunnen delen en beslissingen kunnen nemen.

GEEN OVERBODIGE LUXE

Olie is een volwaardig vloeibaar wisselstuk geworden, dat dan ook precies moet worden gedoseerd
Olie is een volwaardig vloeibaar wisselstuk geworden,
dat dan ook precies moet worden gedoseerd

Een vloeistofbeheersysteem is trouwens zeker vandaag de dag geen overbodige luxe meer. Er bestaat simpelweg geen olie die geschikt is voor alle soorten voertuigen, net zoals er geen set remmen bestaat die voor alle auto's geschikt is. Steeds meer voertuigen vereisen bv. een duurdere synthetische olie in plaats van de conventionele olie.

Motorolie wordt ook steeds dunner. Een positieve evolutie, omdat een dunne olie het verbruik van de motor met twee tot drie procent kan doen afnemen, maar dit houdt ook risico's in. Het gebruik van dunne olie in een gewone motor kan immers leiden tot motorschade. Olie is een volwaardig wisselstuk geworden, zij het een vloeibaar onderdeel. Het is dan ook noodzakelijk om een breed gamma aan oliën (en andere vloeistoffen) in voorraad te hebben.

Dankzij een nauwkeurige dosering kunnen de dosering en het voorraadbeheer nauwkeuriger gebeuren dan ooit. Een modern onderhoudsbedrijf kan hiermee processen vereenvoudigen, verloren gegane of niet-toegewezen kosten vastleggen of verborgen winst blootleggen. Het is trouwens het vermelden waard dat niet alleen de oliën kunnen worden beheerd. Ook andere vloeistoffen, zoals automatische transmissievloeistof, antivries en ruitenwisservloeistof, behoren tot de mogelijkheden.

VERBETERD GEBRUIKSGEMAK

vloeistof
Het meten van het vloeistofniveau is steeds gebruiksvriendelijker geworden

Als we kijken naar de stand van zaken op het vlak van moderne vloeistofbeheersystemen, merken we dat het gebruiksgemak er sterk op is vooruitgegaan. De moderne systemen maken de belangrijkste gegevens gemakkelijk toegankelijk, waardoor de besluitvorming en het vloeistofbeheer eenvoudiger kunnen verlopen.

Daarnaast zijn de systemen steeds meer modulair en aanpasbaar geworden, zodat vloeistofbeheersystemen ook voor kleinere bedrijven binnen bereik liggen. Deze verhoogde gebruiksvriendelijkheid betekent echter niet dat de moderne systemen minder performant zijn of minder toepassingen hebben.

Integendeel, configureerbaarheid blijkt ook een sleutelwoord. Veel vloeistofbeheersystemen verbinden verschillende toestellen met behulp van een draadloos netwerk: denk maar aan handbediende meters, pompregelaars en tankniveaumotors. Centraal in dit netwerk staat vaak een computer met een aangepast besturingssysteem. Dit toestel controleert de apparaten en laat interactie van de gebruiker toe. Bovendien bieden veel systemen ook de mogelijkheid van integratie van derden. Zo kunnen de doseringen automatisch worden gekoppeld aan werkorders. De gebruiker beschikt dus over eindeloze mogelijkheden.

Daarnaast geven moderne, kwalitatieve vloeistofbeheersystemen u de mogelijkheid om transactiegegevens op te vragen. De gedetailleerde doseringsgeschiedenis kan garagehouders bovendien helpen om hun workflow in kaart te brengen en eventueel patronen of belemmeringen in de workflow te ontdekken. Dit alles zorgt voor een verbeterde efficiëntie. Ook is het dankzij deze doseringsgeschiedenis mogelijk om een audit trail op te stellen met de datum, de tijd, het type en de hoeveelheid vloeistof voor een bepaald voertuig. Zo kan men achteraf bepalen of de juiste olie werd gebruikt of vervangen.

STAP VOOR STAP SLIMMER

kast
Ook de oliekast kan tegenwoordig ‘slim’ zijn en het vloeistofbeheer voor zijn rekening nemen

Voor veel bedrijven lijkt de overgang van hun standaardvloeistofdosering naar een gesofisticeerd vloeistofbeheersysteem een grote stap. De kosten, tijd en moeite om hun werkwijze en infrastructuur aan te passen zijn volgens velen te hoge drempels. Toch is deze koudwatervrees niet helemaal terecht. Omdat de moderne systemen zo aanpasbaar zijn, is het mogelijk om deze overgang stap voor stap te doen. Zo zullen bv. niet alle vloeistofvoorraden meteen moeten worden geconverteerd naar een beheersysteem, maar kan een bedrijf beginnen met slechts een of twee van de duurste vloeistoffen.

Een andere optie is bv. om te beginnen met de mobiele doseereenheden. Dit is mogelijk, zonder dat meteen een hele installatie met alle onderdelen moet worden aangekocht. Op deze manier kan u voorzichtig beginnen en uw infrastructuur steeds verder uitbouwen.

Waaruit kan een modern vloeistofdoseringssysteem zo allemaal bestaan? De basis is de al genoemde computer, die het hele netwerk aanstuurt en fungeert als 'hub'. Ook een doseermeter maakt deel uit van de standaarduitrusting. Met deze basis kunt u eigenlijk al aan de slag om precies te bepalen hoeveel vloeistof door de technici wordt gedoseerd. Optioneel is onder meer een tankniveaumonitor, die kan dienen om het niveau van de bulkvloeistoffen te controleren.

Een pompluchtregelaar is ook interessant: dit toestel schakelt bij niet-gebruik automatisch de luchttoevoer naar de pomp uit. Dit voorkomt dat kapotte leidingen of afvoertanks lekken op de werkvloer. Om het bereik van het netwerk te vergroten in uw werkplaats, zijn er ook extenders beschikbaar.

SLIMME OLIEKAST

oliekast
Vloeistofbeheersystemen volgen de hoeveelheid in de opslagtanks nauwkeurig op

Maar een netwerk is vandaag niet meer de enige optie voor wie de olievoorraden nauwkeurig wil nagaan. We leven in tijden waarin 'the internet of things' doorbreekt en steeds meer alledaagse voorwerpen slimmer worden, van smartwatches tot de koelkast die weet wat u in huis heeft. Het is dan ook geen verrassing dat ook de welbekende oliekast is gevolgd en in real time kan bijdragen tot uw voorraadbeheer. Deze biedt ruimte voor meerdere vaten, die dankzij interne of externe sensoren voortdurend in de gaten worden gehouden.

Wanneer het systeem merkt dat een vloeistof onder een bepaald niveau komt, treedt het bestelalarm in werking en wordt een orderticket aangemaakt. Dit ticket wordt na goedkeuring van de gebruiker automatisch naar de vooraf ingestelde leverancier verzonden. Op die manier bespaart u heel wat tijd en is het bestelproces eenvoudiger dan ooit.

De slimme oliekast is vooral bedoeld voor onafhankelijke garagehouders, die te maken krijgen met strakke schema's en snelle omzettijden. Zij kunnen het hele bestelproces dus terugbrengen tot een klik, waardoor ze minder moeten plannen. Het is zelfs mogelijk om een bestaande oliekast 'slim' te maken, door de sensoren te laten installeren. Dit betekent een kleinere investering in vergelijking met een nieuwe oliekast, al is dit uiteraard een minder geoptimaliseerde oplossing.

Het loont dus zeker de moeite om een slim vloeistofbeheersysteem te installeren. Deze investering is laagdrempeliger dan ooit, en bovendien wordt het beheer van vloeistoffen steeds complexer en crucialer.