SLIM HERSTELLEN HOEFT NIET DUUR TE ZIJN

Car-ko onderscheidt zich met snelle, cosmetische herstellingen

Spot repair, smart repair, het klinkt nog te veel carrossiers als Latijn in de oren. Niet bij Car-Ko. Daar hebben ze van snelle, cosmetische herstellingen net hun handelsmerk gemaakt. Samen met zussen Hilde en Ellen zette Thomas Baele vijf jaar geleden de stap naar een eigen carrosseriebedrijf dat smart repair hoog in het vaandel draagt. Een schot in de roos want deze technieken zitten in de lift. Transparante prijzen en korte doorlooptijden met een vriendelijke bediening blijken de verdere sleutels tot het succes.




NIKS IS ONMOGELIJK

Hoewel het officieel pas in 2011 opgericht is, bestaat Car-Ko al meer dan vijftien jaar in het hoofd van medezaakvoerder Thomas Baele. In de Renault garage van zijn ouders in Zelzate had hij alle kneepjes van het carrosserievak geleerd en had hij een reputatie opgebouwd in 'speciale klusjes'. Voor Thomas was niks onmogelijk. Medezaakvoerder en zus Hilde Baele: “Ik ken niemand die zo knap een creatief idee kan vormgeven als mijn broer. Er lijkt wel een directe link tussen zijn hersenen en handen te bestaan. Voor alles wil hij een oplossing vinden. 

Voor het wegwerken van parkeerdeuken liet men Nederlandse experts naar de garage komen die het klusje snel klaarden. Thomas zag en ziet in dit soort snelle cosmetische herstellingen van beschadigd koetswerk de toekomst van de carrosseriesector. Hij legde er zich dan ook op toe om deze discipline volledig in de vingers te krijgen." Toen Renault begin 2010 met Dacia een tweede merk lanceerde, moest de showroom uitbreiden en werd de ruimte voor de carrosserieherstellingen wat te krap. Wanneer ook een pand in het nabijgelegen industrieterrein Rosteyne vrij kwam, vielen alle stukjes van de puzzel in elkaar. Samen met zus Hilde en Ellen zette hij de stap naar een eigen carrosseriebedrijf.


SLIM HERSTELLEN, NIET DUUR

“We kozen heel bewust voor een andere naam. In Zelzate en omstreken stond Baele te veel synoniem met Renault", herinnert Hilde zich, “terwijl net alle merken hier welkom zijn voor carrosserieherstellingen. Met uiteraard de focus op smart repair. De expertise die Thomas en onze andere medewerkers hier intussen in opgebouwd hebben, daar mogen we toch wel trots op zijn."Daar hoeft u Car-Ko niet op zijn woord voor te geloven. Het carrosseriebedrijf is op heel korte tijd door zowat alle verzekeringsmaatschappijen gecertificeerd, wat toch wel wat wil zeggen. “Het traject naar zo een erkenning is steeds een hele rompslomp. Door de goede contacten die we reeds opgebouwd hadden in de Renault garage, hadden we uiteraard wel dat duwtje in de rug. En ook ons lidmaatschap van het Axial netwerk hielp de zaken vooruit. Maar verzekeringsmaatschappijen zien vooral de voordelen van onze aanpak. Slim herstellen hoeft immers niet duur te zijn, niet voor de consument en niet voor de verzekeraar. We gaan beschadigde onderdelen steeds proberen herstellen in plaats van te vervangen, wat een slok op de borrel scheelt. Hier speelt ook de vrijheid ten opzichte van merkengarages een belangrijke rol. Wij hoeven daar namelijk geen targets in te halen. Bovendien kunnen smartrepairtechnieken de werktijden gevoelig inkorten, omdat er minder moet gedemonteerd worden. We combineren ze waar nodig met traditionele methodes om steeds in zo kort mogelijke tijd het koetswerk duurzaam te herstellen en er weer als nieuw te laten uitzien."


INVESTEREN IN OPLEIDING

Wie van snelheid zijn handelsmerk wil maken, moet daar ook een straffe organisatie tegenoverstellen. Car-Ko hanteert wat dat betreft één gulden regel in het atelier: elke medewerker moet elke klus aankunnen. “We kunnen momenteel een doorlooptijd van 2,5 dagen voorleggen", vertelt Hilde trots. “Dat is alleen maar mogelijk omdat elk van de vier mannen die hier aan de slag zijn alle taken kunnen uitvoeren. Zo komen we nooit in de problemen, mocht er iemand ziek uitvallen. Dat vergt in de beginfase een enorme investering van tijd en middelen. Op de schoolbanken leren ze immers niet wat ze hier in de praktijk moeten brengen. Thomas wijdt ze in het vak van smart repair in tot ze alles van A tot Z op eigen houtje kunnen afwerken. Al hebben ze elk wel nog hun specifieke specialiteiten. Dat hele traject neemt ongeveer drie jaar in beslag. Maar het resultaat is puik. En Thomas steekt er ook zelf altijd nieuwe zaken van op." Daarnaast is communicatie van goudwaarde om alles in goede banen te laten lopen. Car-Ko werkt weliswaar met een softwaresysteem om de aansturing van de planning te ondersteunen, maar Hilde Baele hamert even hard op communicatie tussen de medewerkers onderling. “Slechte wagens en slechte producten bestaan niet meer. Als er iets fout gaat in het atelier, is dat doorgaans te wijten aan een slechte communicatie. Je moet luisteren naar de klant, naar elkaar en alle informatie die er is over een bepaalde herstelling kenbaar maken. Anders word je door je eigen luizen gebeten."

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Gerelateerde artikels
Aanbevolen voor jou
Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij CarFix 

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.